• 1
  • 2
2023-04-28, 13:25
Medlem
Gassen02s avatar
Blir nästan lite tragikomiskt att se hur många som gräver ned sig i skyttegravarna och hävdar med en dåres envishet hur just deras ort minsann är bäst!
Det här med att se ned på någon utifrån storleken på deras stad är inte bara generaliserande utan arrogant då olika människor helt enkelt har olika behov!
Självklart finns det hur många parametrar som helst att räkna in när man ska bedöma låt säga storstad vs småstad/landet.
Till att börja med är det ju många som trivs att bo i närheten av där de växte upp och har sina vänner och familj alldeles oavsett om det råkar vara i Vaggeryd eller Malmö.
Men om vi zoomar ut lite och försöker se objektivt på det hela så beror det ju givetvis på vilken typ av person du är, ålder, utbildning, intressen, ambitioner m.m.

Jag är själv uppvuxen de första 19 åren i västra Gbg (Näset) vid havet på 80 och 90-tal.
Det var rena bullerbyn med en stad i staden där uppväxten kretsade kring fotboll, badminton ut med båten och fiska makrill eller bygga kojor i skogen. Inte så olikt ett liv på landet med skillnaden att det var en 15-20 minuters bilresa till Avenyn.
Senare i livet bodde jag på Kungsholmen i Sthlm i 7 år för att därefter hamn i Karlskoga 1,5 år och sedan slöts cirkeln med att jag flyttade tillbaka till Gbg, men den här gången mer centralt (Majorna).
Så jag kan ju göra en jämförelse men även den blir ju såklart utifrån mina egna erfarenheter.
Sthlm är väl egentligen den enda staden i Sverige som man skulle kunna kalla "storstad" och med det menar jag inte i bara antalet invånare utan även mentaliteten i staden och ett främlingsskap du inte upplever i samma omfattning någon annanstans.-

Pga att det är väldigt stor inflyttning av strebers och andra ambitiösa människor som söker jobb inom media, it, skådespeleri, musik m.m. så är det mer likt exempelvis LA än Göteborg (återigen, glöm folkmängd).
Med så många människor som flyttar in från småstäder runt om i landet bildas det en ytlighet och en osäkerhet som ger uttryck i modemedvetenhet, trendkänsliga nattklubbar, restauranger och en viss självupptagenhet.Sthlm har en hierarki som ingen annan stad kommer i närheten och även om vissa uppskattar detta så är det skadligt för majoriteten av invånarna som känner sig som en andra klassens stockholmare vilket aldrig kan medföra någonting positivt.
Detta har inte Gbg eller Malmö i samma utsträckning då de inte alls har inflyttning på liknande premisser.
Om man är uppvuxen i en storstad kontra en småstad tror jag det är lättare (och vanligare) att flytta från småstad till storstad än vice versa.
Gillar man kultur, lite högre puls och ett brett gastronomiskt utbud är skillnaden enorm mellan exempelvis mina egna erfarenheter från Karlskoga vs Gbg.
Jag som gillar opera ibland är ju bortskämd med cykelavstånd till ett Operahus.
Ullevi lockar världsartister inom musik och jag tror det finns 5-6 krogar med en Michelinstjärna i staden så där har ju inte Karlskoga något att sätta emot såklart.

Fördelarna med en stad i Karlskogas storlek är att folk är lite mer avslappnade kanske, de är inte så noga med yttre attribut utan folk trivs med att livet har sin gilla gång. Folk har ofta ett socialt nätverk där de umgås med vänner de känt sedan skoltiden och det finns ju en viss trygghet i det också såklart.
Men jag anser att man faktiskt kan ta det bästa från två världar och i det här fallet låt säga om man bildar familj att kunna bo ute i exempelvis västra Gbg vid havet där barnen får en idyllsik och trygg uppväxt samtidigt som du har allt vad en storstad kan erbjuda en halvtimme bort.
Eller när du passerat 40 och kidsen klarar sig själva kan du flytta in mer centralt men ändå ha nära till naturen. (200 mtr till Slottskogen). Så mitt tips är att bo i en storstad men beroende på vilken fas du är i livet så kan du anpassa ditt boende efter det. Då kan du helt enkelt både ha kakan och äta den!

Eller vad säger ni småstadsbor och storstadsbor? Ser ni poängen med att kunna plocka det bästa av två världar, eller bli det ändå inte riktigt "genuint"?
Citera
2023-04-28, 13:39
Medlem
Jag är född i Sthlm. Det kan jag inte göra så mycket åt. Men jag gör verkligen mitt bästa för att aldrig sätta min fot i några av Svärjets "storstäder". Pallar inte med befolkningen i städer längre. Det är alltid så bråttom och man snubblar på tiggare och negrer var man än går. Nej tack. Jag trivs bra i min lilla småstad i Norrland.
Citera
2023-04-28, 13:44
Medlem
Det många 08or stör sig på är att lantisar kallar Stockholm för storstad.

Det är en liksom en håla i norra Europa utan någon global relevans?

Har ens lantisarna varit utanför Sverige och besökt en storstad?
Citera
2023-04-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly

Kan hända att jag har varit utomlands. Jag har personnummer i sju olika länder, så jag skulle vilja kalla mig berest.
Citera
2023-04-28, 13:48
Medlem
Jag är småstadsboare o ser ner på storstadsjävlar
Citera
2023-04-28, 13:53
Medlem
Bor inte själv i en storstad men jag kan absolut ha förståelse för storstadsmänniskornas förakt mot långsamma småstadsbor som ständigt är i vägen och som saknar vett och etikett samt kulturell bildning.

Småstadsmänniskor saknar ofta ambitioner och nöjer sig med att ha ett alldagligt kneg för att sedan åka hem till familjen kl 16.00 och låsa in sig tills nästa arbetsdag. Shopping och matinköp sker industriellt och effektivt (online och stormarknader) så att man slipper möta andra människor i största utsträckning och behöva avslöja sin totala brist på social kompetens. Helgerna spenderas till att förbereda matlådor för veckan samt städning av hemmet. Småstadsmänniskan är nämligen snål som en smålänning.

Storstadsmänniskor jobbar gärna över och när de är klara går de ut och tar en drink med sina vänner och diskuterar politik, samhällsproblem och andra intressanta ämnen. De går ut och lunchar med sina kollegor och köper gärna städhjälp för att slippa spendera sin begränsade fritid på trista sysslor.
Citera
2023-04-28, 13:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Själva M's högsta höns deklarerade ju att stockholmare är smartare än lantisar... Uttalandet i sig borde skvallra om det motsatta!
Citera
2023-04-28, 14:14
Medlem
Gassen02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag är född i Sthlm. Det kan jag inte göra så mycket åt. Men jag gör verkligen mitt bästa för att aldrig sätta min fot i några av Svärjets "storstäder". Pallar inte med befolkningen i städer längre. Det är alltid så bråttom och man snubblar på tiggare och negrer var man än går. Nej tack. Jag trivs bra i min lilla småstad i Norrland.

Okej, fattar!
Vet inte hur mycket du har bott/vistats i våra andra 2 större städer och om så skulle du säga att det är någon skillnad i mentaliteten dessa emellan?
Citera
2023-04-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassen02
Okej, fattar!
Vet inte hur mycket du har bott/vistats i våra andra 2 större städer och om så skulle du säga att det är någon skillnad i mentaliteten dessa emellan?

Malmö har jag inte varit i på många år. Jag känner verkligen inte att jag har något att göra där. Kan vara den värsta stan i hela landet. Min syrra bor i Götet, så där är jag väl ibland. Men nu har jag inte varit där på några år. Känner inte att jag har något att hämta där heller. Möjligen närmaste färja till Kiel..

Däremot åker jag till Oslo då och då. Då min bror relativt nära. Det är en betydligt mer välmående stad än både Malmö och Götet.
Citera
2023-04-28, 14:16
Medlem
Gassen02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly

Kom igen!
Det där argumentet dyker ju alltid nästan upp.
Vi talar om Sveriges tre störrsta städer förhållande till en folkmängde på 10 miljoner.
Är ointressant att jämföra med Mexiko City eller Peking liksom.
Citera
2023-04-28, 14:19
Medlem
Gassen02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Malmö har jag inte varit i på många år. Jag känner verkligen inte att jag har något att göra där. Kan vara den värsta stan i hela landet. Min syrra bor i Götet, så där är jag väl ibland. Men nu har jag inte varit där på några år. Känner inte att jag har något att hämta där heller. Möjligen närmaste färja till Kiel..

Däremot åker jag till Oslo då och då. Då min bror relativt nära. Det är en betydligt mer välmående stad än både Malmö och Götet.

Okej fattar!
Men kan du om du är seriös nu alltså inte se em edna fördel en "storstad" har som inte finns i en mindre stad? Är allt misär?
Citera
2023-04-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassen02
Okej fattar!
Men kan du om du är seriös nu alltså inte se em edna fördel en "storstad" har som inte finns i en mindre stad? Är allt misär?

Med tanke på att jag har bott i en del större städer i hela Europa, så har jag faktiskt svårt att se fördelen med storstäder. Det är kanske kul initialt, men sen kommer vardagen och stressen oavsett i vilket i land man bor. Enda "storstaden" som jag faktiskt uppskattar är Dublin. Och det är verkligen ingen stor stad. Men trafiken är lika kass som i en stor stad..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in