2023-04-28, 12:10
  #13381
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av psykvården. Jag gick på vad någon annan skrev, att han skickades runt för att ingen läkare ville ha med honom att göra. Och jag skulle inte alls vara förvånad om det faktiskt påverkade beslutet, heller. Läkare är inte mer än människor. Vem vill bli ihjälslagen, liksom, om det GÅR att skyffla över patienten på någon annan?
Intressant, ändå så yttrar du dig som om du vore beteendevetare, baserat på en människas utseende.

Lotta sökte hjälp för att hon mådde dåligt.
Citera
2023-04-28, 12:11
  #13382
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
Två personer trasiga inuti. Som inbillar att det går att åtgärda genom göra något åt det yttre.

Kommer inte ihåg exakt, men Martin uttryckte det som att om träningen funkar kommer det andra efter. Samtidigt som han spydde blod och svimmade av preparat och osund träning.

Jo, men sedan beror det ju på HUR man åtgärdar det. En tjej som låter operera sin enorma näsa med en böj på, så fort hon fyller 18 och får lov att göra det, för att hon mobbats för den näsan under hela uppväxten - behöver för den skulle inte vara någon kåkfarargroupie eller Hells Angel-hangaround. Om det är ALLT hon gör. Förutom det vanliga, normala såklart, som att välja kläder som passar hennes kroppsform och färger som passar hennes hudton, och låta klippa en passande frisyr.

...men just den där listan med hela paketet av trashiga utseendeförändringar, som Lotta hade gjort respektive låtit göra... det är en röd lampa för mig. Jag skulle bli förtvivlad, om min son skulle komma hem med en sådan tjej.
Citera
2023-04-28, 12:15
  #13383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det finns inte så mycket att välja på, man hänvisas till de stora mottagningarna, eftersom "vården" effektiviserats så mycket, att de mindre mottagningarna inte längre finns kvar.

Faktum kvarstår, vården är frivillig och som du vet så går det inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt, eller inser vad det bästa vore för hen.

Patienter, särskilt missbrukare, brukar agera som Martin och Lydia. Dom vet vad dom vill ha, får dom nej, testar dom nästa mottagning,

Nej. De vet vad de råkat ut för tidigare, vad de prövat tidigare och står upp för sin rätt.

Martin gick dit för att få hjälp, det hjälper inte dig att vända på resonemanget till att han inte ville ha någon. Och enligt lag och gällande värderingar har han rätt till det.

Som patient vet han vad han provat och upplevt tidigare, det gör inte läkaren. Läkaren baserar vårdinsats på de få noteringar i journalen han har tid att läsa och självskattning.
Om han inte gillar Huddinge slutenvård på grund av erfarenheter har han rätt till det på annan enhet.

Det här är inga konstigheter. Det händer varenda sekund. Och det är bedrövligt.
Men nu är det detta fall som är uppe till diskussion och det finns tillgängliga journaler där man tydligt ser både lathet, rädsla och tjänstefel.
Citera
2023-04-28, 12:16
  #13384
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Intressant, ändå så yttrar du dig som om du vore beteendevetare, baserat på en människas utseende.

Lotta sökte hjälp för att hon mådde dåligt.

Vi pratade om Martin.

Nej, men jag har människokännedom och sunt förnuft. Jag tror inte att de FÅR varna för vissa utseenden eller utseendeförändringar i läroböckerna i psykiatri. Det skulle nog kunna sluta i en diskrimineringsdom... utan detta är ett mönster som läkarna får lära sig att känna igen själva, när de möter patienter. Och det gör de också.

Läste någonstans, att det hade gjorts en undersökning som visade, att läkare mycket oftare väljer att lägga in barn som heter typiska trashnamn som Kevin och Chantal, jämfört med om de heter t. ex. Karl och Charlotte. För de lär sig känna igen mönstret: har barnen trashiga namn, så kan det handla om en trashig, utlevande mor och en misshandlande styvfar. Eller om lite begåvningshandikappade eller missbrukande föräldrar, som inte klarar av att läsa på medicinförpackningar och vårda ett sjukt barn hemma.

Det kallas "tyst kunskap".
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2023-04-28 kl. 12:19.
Citera
2023-04-28, 12:29
  #13385
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Med inlägg som detta, så vill du lyfta fram att Lotta var puckad och saknade sunt bondförnuft?
Hon borde förstått att Martin skulle bli hennes död?

Han charmade henne och när hon insåg att han var farlig, så var det försent.

Somliga påstår att hon släppte in honom på natten, men han bröt sig in om jag inte missminner mig?

Vad är det du och övriga vill uppnå genom att kränka brottsoffret gång på gång?

Han hade alla röda flaggor man överhuvudtaget kan ha, och det var hon inte okunnig om. Han var inte bara en känd bråkstake, missbrukare och allmänt våldsam och lättretad, utan även dömd för en dödsmisshandel innan han träffade Lotta (han sparkade ihjäl en helt oskyldig man som ung.) Det var knappast så att han var snäll som en ängel under deras förhållande. Han var stökig eftersom han alltid varit stökig och hon visste uppenbarligen om det, och hon gillade förmodligen hans "huliganpersona" annars hade hon aldrig fastnat för honom.

Det har ju rent av kommit fram att hon själv varit drivande i att bevara förhållandet.

Kan vi sluta skönmåla och bortförklara dessa medvetna val som kvinnor gör och istället försöka få kvinnor att inse att de ska ge fan i den här sortens män? Att sitta och omyndigförklara kvinnor hjälper ingen. Om man verkligen vill komma underfund med våldsamma förhållanden är det en bra idé att börja i rätt ände - att få kvinnor att vakna upp någon gång. Det finns givetvis män som döljer sin rätta sida och kvinnor som ovetande går in i farliga relationer, men M är inte en av dem och L visste det.

Hon är knappast den första kvinnan som självmant går in i en relation med en "farlig" och spännande man. Vi ser det hela tiden i samhället, kvinnor som självmant dejtar dömda brottslingar och bråkstakar, kriminella gängmedlemmar som lyckas dejta kvinnliga fångvaktare, eller som nu senast en polis som ingår förhållande med någon från insidan.

Det handlar inte om att skuldbelägga offret, men snarare att understryka vilka förödande konsekvenser det kan få när man avsiktligen och medvetet väljer fel partner.
__________________
Senast redigerad av -DaRude- 2023-04-28 kl. 12:37.
Citera
2023-04-28, 12:29
  #13386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det finns inte så mycket att välja på, man hänvisas till de stora mottagningarna, eftersom "vården" effektiviserats så mycket, att de mindre mottagningarna inte längre finns kvar.

Faktum kvarstår, vården är frivillig och som du vet så går det inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt, eller inser vad det bästa vore för hen.

Patienter, särskilt missbrukare, brukar agera som Martin och Lydia. Dom vet vad dom vill ha, får dom nej, testar dom nästa mottagning,

Var det inte du som tyckte att man inte skulle sysselsätta sig med victim blaiming? I fel händer är "det fria vårdvalet" ett vapen. Passar det inte här är det bara att byta är inte ett argument för att inte göra sitt jobb.

En fungerande vård skulle förhindra så mycket elände. På daglig basis. Det är en nobrainer.
Citera
2023-04-28, 12:42
  #13387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Kan vi sluta skönmåla och bortförklara dessa medvetna val som kvinnor gör och istället försöka få kvinnor att inse att de ska ge fan i den här sortens män? Att sitta och omyndigförklara kvinnor hjälper ingen. Om man verkligen vill komma underfund med våldsamma förhållanden är det en bra idé att börja i rätt ände - att få kvinnor att vakna upp någon gång. Det finns givetvis män som döljer sin rätta sida och kvinnor som ovetande går in i farliga relationer, men M är inte en av dem och L visste det.

Hon är knappast den första kvinnan som självmant går in i en relation med en "farlig" och spännande man. Vi ser det hela tiden i samhället, kvinnor som självmant dejtar dömda brottslingar och bråkstakar, kriminella gängmedlemmar som lyckas dejta kvinnliga fångvaktare, eller som nu senast en polis som ingår förhållande med någon från insidan.

Det handlar inte om att skuldbelägga offret, men snarare att understryka vilka förödande konsekvenser det kan få när man avsiktligen och medvetet väljer fel partner.

Där har du fel, hon blev lurad.
Citera
2023-04-28, 12:49
  #13388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Please, let me refrase myself.. extremt vältränade killar. Muskelkillar.

Anaboler är inte bra nej.

Men om du tror alla biffiga män är som Martin har du helt enkelt fel. En sån människa är det extremt sällsynt att träffa på.

Att hitta någon med Martins exakta sammansättning, ja.

Att hitta aggressiva bebisar med kroppskomplex som misshandlar kvinnor och andra bland kroppsmissbrukare och olagliga tillsatser är enkelt. Det hänger ihop.
Citera
2023-04-28, 12:52
  #13389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men sedan beror det ju på HUR man åtgärdar det. En tjej som låter operera sin enorma näsa med en böj på, så fort hon fyller 18 och får lov att göra det, för att hon mobbats för den näsan under hela uppväxten - behöver för den skulle inte vara någon kåkfarargroupie eller Hells Angel-hangaround. Om det är ALLT hon gör. Förutom det vanliga, normala såklart, som att välja kläder som passar hennes kroppsform och färger som passar hennes hudton, och låta klippa en passande frisyr.

...men just den där listan med hela paketet av trashiga utseendeförändringar, som Lotta hade gjort respektive låtit göra... det är en röd lampa för mig. Jag skulle bli förtvivlad, om min son skulle komma hem med en sådan tjej.
Vilket århundrade är du född egentligen.? Om du visste hur kvinnor i samhället idag förändrar)/förbättrar sitt utseende likt vad Lotta gjorde. Helt normalt utan att vara trash!! Jag är däremot övertygad att du inte är kapabel och se vad människor gjort för ingrepp och moralisera över såna saker. Fråga dina vänner om dom vågar berätta vad dom gjort för ingrepp. Troligen vågar dom inte berätta eftersom du är en fördomsdomsfull moralkärring!!
__________________
Senast redigerad av Vemdalen62 2023-04-28 kl. 13:00.
Citera
2023-04-28, 12:59
  #13390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
Att hitta någon med Martins exakta sammansättning, ja.

Att hitta aggressiva bebisar med kroppskomplex som misshandlar kvinnor och andra bland kroppsmissbrukare och olagliga tillsatser är enkelt. Det hänger ihop.

Stora, starka män är som oftast lugna i sin natur. Som björnar liksom.

Men ja det finns betamän som använder kemikalier för att låtsas att dem är riktiga karlar. Försöker fejka sig till att vara något dem inte är. Kan bli aggressiva ja.
Citera
2023-04-28, 12:59
  #13391
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det kallas "tyst kunskap"


Det finns i många brancher, tex snickaren som avstår att lämna offert efter att ha träffat kunden
då han kände igen människotypen som alltid strular och vägrar betala i slutändan pga påhittade fel
eller flygvärdinnan som håller ett extra öga på gubben in 15 F , urtypen som börjar bråka efter
för mycket att dricka.
Går inte att lära ut, erfarenheten ger kunskapen.
Citera
2023-04-28, 13:00
  #13392
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast "mån om sitt utseende"? Det blir så tokigt, när just de kvinnor som har minst råd, för att de inte vill arbeta, lägger enorma summor på vad DE tror ska försköna deras utseende - en bröstförstoring t.ex. går på ca 70 000 kr i dagens penningvärde, en sådan stor tatuering som Lotta hade på minst 10 000. Och sedan blir de inte vackrare för det, utan utstrålar bara trashighet och trasighet.
Nu hade Lotta i alla fall inga barn, som tur var.
Kan du förklara sambandet med Lottas tatuering och bröstimplantat ang meningen "Nu hade Lotta i alla fall inga barn, som tur var."

Det var något svårbegripligt.

Jag menar dock inte din utläggning sen om inte-råd-med-overall till barn och soc utan Lotta mer konkret som tråden de facto handlar om.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-04-28 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in