2023-04-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Svenskt näringsliv i allmänhet, industrin i synnerhet, och exportindustrin i allra synnerhet, mår alldeles utmärkt!

Som det är nu säljer vi oss för billigt pga en för svag krona.

Klassisk sossepolitik, "gör folket fattigare genom svagare SEK, måste man jobba hårdare, håller ner arbetslösheten". ALLTID klassisk sossepolitik, 30-talet, 82-års jättedevalvering på 16 % kom som en blixt från klar himmel, varför? Borgarna hade devalverat 81 och SEK ansågs allt annat än övervärderad - Men det var ju en "offensiv" sossedevalvering, "gör folket fattigare, så måste de jobba mer". Nationalekonomiskt: makes sense. Sedan kronan släpptes fri får man köra samma politik genom att hålla lägre nominella räntor än omvärlden. Faktiskt lite förvånad och oroad över att SEK reagerat som den gjort sedan igår. Med 25 eller noll hade kronan rasat snabbare än naturgaspriserna i vintras...

Fast det är högern tillsammans med SD som styr sverige nu inte Sossarna, den nya regeringen har också misslyckats. Kronan faller som sten varje dag framförallt mot euro och chf trots icke sosse regering.
Citera
2023-04-30, 01:03
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Fast det är högern tillsammans med SD som styr sverige nu inte Sossarna, den nya regeringen har också misslyckats. Kronan faller som sten varje dag framförallt mot euro och chf trots icke sosse regering.

"Förvisso" (som Jimmie Å brukar säga ) - men ge dem lite tid! Hur mkt hinns med på ett halvår? Och det Sverige vi ser idag är resultatet av 50 års vanstyre - oftast med sossarna vid ratten. Tur Maggan A åtminstone är ärligare än Palme - annars hade det väl hetat "kommit till dukat bord"...
Citera
2023-04-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Ja för länder som Brasilien, Sydafrika och Ryssland har verkligen kontroll över sin inflation…

Det ser ut som dessa länder anpassar räntan till inflationstrycket?
Brasilien : inflation = 4,65% ränta 13,75%
Ryssland: inflation = 3,5 % ränta 7,5 %
India; inflation = 5,66 % ränta 6,5 %
China inflation = 0,7 % ränta 3,65 %
Sydafrika: inflation = 7,1 % ränta 7,75%

USA inflation = 5 % ränta 5 %
EURO inflation = 6,9 % ränta 3,5 %

Här gör vi tvärtom dvs räntan en tredjedel mot inflationen:
Sverige: inflation = 10,6 % ränta 3,5 %

Venezuela: inflation = 156 % ränta 56,97 %

Konsekvensanalys på det?
IMO efter att ha skannat de flesta G20/OECD länder är att Sverige idag borde ligga på 5% CB för att få ner inflationen och stabilisera SEK

Källa: https://tradingeconomics.com/sweden/indicators
Senast redigerad av Pottkusk 2023-04-30 kl. 11:26.
Citera
2023-05-06, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det ser ut som dessa länder anpassar räntan till inflationstrycket?
Brasilien : inflation = 4,65% ränta 13,75%
Ryssland: inflation = 3,5 % ränta 7,5 %
India; inflation = 5,66 % ränta 6,5 %
China inflation = 0,7 % ränta 3,65 %
Sydafrika: inflation = 7,1 % ränta 7,75%

USA inflation = 5 % ränta 5 %
EURO inflation = 6,9 % ränta 3,5 %

Här gör vi tvärtom dvs räntan en tredjedel mot inflationen:
Sverige: inflation = 10,6 % ränta 3,5 %

Venezuela: inflation = 156 % ränta 56,97 %

Konsekvensanalys på det?
IMO efter att ha skannat de flesta G20/OECD länder är att Sverige idag borde ligga på 5% CB för att få ner inflationen och stabilisera SEK

Källa: https://tradingeconomics.com/sweden/indicators

Jag syftar inte på inflationen 2023 utan normalnivån för dessa länder de senaste åren och historiskt. Brasilien och Sydafrika har sällan en inflation under 4% om året. Knappast några förebilder. Rysslands officiella siffror om inflation är ointressant just nu.

Källa:
https://www.macrotrends.net/countries/ZAF/south-africa/inflation-rate-cpi
Citera
2023-05-07, 02:11
Medlem
Citat:
Jag syftar inte på inflationen 2023 utan normalnivån för dessa länder de senaste åren och historiskt. Brasilien och Sydafrika har sällan en inflation under 4% om året. Knappast några förebilder. Rysslands officiella siffror om inflation är ointressant just nu.

Källa:
https://www.macrotrends.net/countries/ZAF/south-africa/inflation-rate-cpi

Halmgubbe på att jag skulle påstått att BRICSländer skulle vara förebilder för Sverige?
Förresten finns det några länder därute som du anser skulle kunna vara förebilder för oss?
Man kan jämföra läget i olika länder för att få en mer övergripande bild utan att det betyder att man inte tycker Sverige är världens bästa land.
Du argumenterar samtidigt om att de länder jag räknade upp som exempel har haft högre inflation än oss de senaste åren.
Logiskt sett är det därför desto mer anmärkningsvärt att Sverige ligger dubbelt över vissa av dessa länder som du anser har misskött nationalekonomi.
Citera
2023-05-07, 07:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Svenskt näringsliv i allmänhet, industrin i synnerhet, och exportindustrin i allra synnerhet, mår alldeles utmärkt!
En stigande realränta dödar även ett välmående näringsliv.

Citat:
Klassisk sossepolitik, "gör folket fattigare genom svagare SEK, måste man jobba hårdare, håller ner arbetslösheten". ALLTID klassisk sossepolitik, 30-talet, 82-års jättedevalvering på 16 % kom som en blixt från klar himmel, varför? Borgarna hade devalverat 81 och SEK ansågs allt annat än övervärderad - Men det var ju en "offensiv" sossedevalvering, "gör folket fattigare, så måste de jobba mer".
Nej där har du fel.
Klassisk sossepolitik är en fast växelkurs. Dom skall ju kontrollera.
Flytande växelkurs är högerpolitik.

Devalveringarna kom dock pga att (S) hade gett facket rätt att tvinga upp lönekostnaderna.
Devalveringarna var för att sänka den reala lönekostnaden så att inte exportindustrin dog ut helt.

Helt hjärndöd politik. Men jag förstår ju inte heller hur någon kan rösta på V, SD eller S.

Citat:
Sedan kronan släpptes fri får man köra samma politik genom att hålla lägre nominella räntor än omvärlden.
Har vi inte riktigt gjort. T ex Danmark och Schweiz har haft klart lägre styrränta.
Citera
2023-05-07, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Halmgubbe på att jag skulle påstått att BRICSländer skulle vara förebilder för Sverige?
Förresten finns det några länder därute som du anser skulle kunna vara förebilder för oss?
Man kan jämföra läget i olika länder för att få en mer övergripande bild utan att det betyder att man inte tycker Sverige är världens bästa land.
Du argumenterar samtidigt om att de länder jag räknade upp som exempel har haft högre inflation än oss de senaste åren.
Logiskt sett är det därför desto mer anmärkningsvärt att Sverige ligger dubbelt över vissa av dessa länder som du anser har misskött nationalekonomi.

BRICS-länderna påverkas inte i samma utrstäckning av orsakerna till varför vi har hög inflation i Sverige och många andra länder i väst. Ryssland gör men deras offecialla siffror på infaltion är inte trovärdiga.
Jag har aldrig påstått att det är dina förebilder, du citerade mig på ett inlägg till "Idiotsverige".

Schweiz är min förebild. USA också på många områden. Europe har stagnerat på många sätt men folk som imponeras av "BRICS" är verkligen ute och cyklar.
Citera
2023-05-07, 20:32
Medlem
Citat:
BRICS-länderna påverkas inte i samma utrstäckning av orsakerna till varför vi har hög inflation i Sverige och många andra länder i väst. Ryssland gör men deras offecialla siffror på infaltion är inte trovärdiga.
Jag har aldrig påstått att det är dina förebilder, du citerade mig på ett inlägg till "Idiotsverige".

Schweiz är min förebild. USA också på många områden. Europe har stagnerat på många sätt men folk som imponeras av "BRICS" är verkligen ute och cyklar.

Världsbanken använder data från ryska CB och för övrigt går det alldeles utmärkt med nutida informationsteknologi att följa hur export/import, utlandsskuld mm fungerar även om man inte litar på regimen. Trefjärdedelar av världens länder är diktaturer i någon form. Även formella demokratier kan fuska med ekonomiska data.
Kina som är världens största handelsnation påverkas i hög grad av omvärlden.
Du verkar ha en gammalmodig syn på världen - som det var kanske på 1980-talet.
USA var en förebild på många sätt fram till 1980-talet, sedan dess har det gått utför och nu oroar de sig för "default" i början av juni i år när räntorna på utlandsskulden förfaller. Det var ängsligt i februari men man klarade det med ett nödrop.
Schweiz håller måttet fortfarande tycker jag men det är ett litet land och det är alltid lättare att hantera. Så starkt hade Sverige också kunnat vara om vi hade haft konservativare politiker eller också är det helt enkelt medborgarnas fel som ville ha det som det är idag. Det man sår får man skörda.
Citera
2023-05-24, 12:56
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Nu får Korv-Johan lägga på ett kol om han ska klara riksdagsspärren vid nästa val. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1124980

Citat:
Inte sedan mars 2009 har svenska kronan varit svagare gentemot euron, än nu.

Det efter att kursen försvagats med ytterligare 5 öre under onsdagen, skriver DI.

Nu ligger kronan på 11,49 kronor per euron, vilket innebär att den svenska valutan tappat 3 procent sedan årsskiftet.

Mot dollarn har kronan tappat 2,4 procent sedan årsskiftet till ett värde av 10,66 kronor per dollar.
Citera
2023-05-24, 12:59
Medlem
Det VAR omröstning om att byta till euro. Men då var ju trögsvensken för kaxiga för att kronan låg högt.

Nu när den ligger katastroflågt så skyndar sig svensken att byta bort sin pissvaluta. Bra deal där…
Citera
2023-05-24, 13:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Man kan inte mer än påverka konkursen med räntor. Helst borde de låta bli helt och låta ekonomi ha sin gång, men finns nog orsak att dämpa skvalpet lite ändå.
Men att drömma om en stark valuta genom räntehöjningar är dumheter.
Citera
2023-05-24, 13:05
Medlem
Knyt till Euro om det så kostar tjugo spänn. Om ett halvår är vi nere på såna kurser iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in