2023-04-28, 10:55
Medlem
Flashback4Evers avatar
Lite bakgrund:
Har haft en MBP sedan mars 2009. Och fram tills nu har den fungerat bra. Även om jag har fått byta batteri, HDD till SSD och maxat med Ram. Kände nu i februari då den snart fyller 14 att det var dags för en ny. Efter mycket tittande så kändes MBA (2022) som en bra ersättare.

Till problemet:
Något jag alltid gjort är att jag stänger av datorn. Även om en hel del här tycker att sätta den i viloläge är bättre. Men problemet är nya Touch ID ("f.d" powerknappen) nu med ett klick loggar ut mig till inloggningssidan. Hålla in den i några (6) sekunder gör en omstart. Och hålla ner hela tiden gör en s.k force shutdown.

Min gamla MBP kunde jag trycka en gång på powerknappoen och sedan tycka Enter för att välja Stänga av. Trodde detta fanns kvar. Efter att jag tryckte runt och höll på så ploppade plötsligt rutan upp.
Tog tyvärr ingen screen men det var dom vanliga valen.
(Starta om) (Vila) (Avbryt) (Stänga av) [osäker om det stod Vila, men dom övriga minns jag]
Efter detta så fick jag inte upp fönstret igen.

Har efter mycket testande försökt söka men finner bara dom tre jag nämnt ovan.
Men uppenbarligen finns den men hur fick jag fram den?
Citera
2023-04-28, 11:04
Medlem
systems avatar
Att trycka och hålla in en on-/offknapp = tvinga omstart. Något man gör ifall datorn hängt sig.

Stänga av datorn gör man via Äpplet i menyraden > Stäng av.

Sedan kan man diskutera hur viktigt det är att stänga av datorn överhuvudtaget, men ibland bör man såklart så göra.
Citera
2023-04-28, 11:06
Medlem
Har också en MBP från 2009. Stänger alltid av via äpplemenyn och ”Stäng av”.

Den funkar fortfarande utmärkt och är inget jag planerar att ersätta. Dock så den få ett helt annat OS då El Capitan inte supportas längre.
Citera
2023-04-28, 11:11
Medlem
Flashback4Evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Att trycka och hålla in en on-/offknapp = tvinga omstart. Något man gör ifall datorn hängt sig.

Stänga av datorn gör man via Äpplet i menyraden > Stäng av.

Sedan kan man diskutera hur viktigt det är att stänga av datorn överhuvudtaget, men ibland bör man såklart så göra.

Ja man kan stänga av datorn den vägen, men jag har aldrig gjort detta då det är snabbare via powerknappen.
Och om vi bortser från diskussionen hur viktigt det är att stänga av datorn och fokuserar hur jag fick fram fönstret med alla valen.
Citera
2023-04-28, 11:15
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback4Ever
Ja man kan stänga av datorn den vägen, men jag har aldrig gjort detta då det är snabbare via powerknappen.
Och om vi bortser från diskussionen hur viktigt det är att stänga av datorn och fokuserar hur jag fick fram fönstret med alla valen.
Jag förstår.

Så frågan är hur man får fram alternativen nedan?
Citat:
(Starta om) (Vila) (Avbryt) (Stänga av)
På det har jag tyvärr inget svar. Jag minns att jag sett dessa, men det var nog ungefär då Avicci dog och Obama blev president.
Citera
2023-04-28, 11:30
Medlem
Flashback4Evers avatar
Citat:
Jag förstår.

Så frågan är hur man får fram alternativen nedan?

På det har jag tyvärr inget svar. Jag minns att jag sett dessa, men det var nog ungefär då Avicci dog och Obama blev president.

Ja precis. För den finns ju där. Den kanske bara är dold eller om det var en bugg som fick fram den. Jag vet inte.
Men det hade varit intressant att veta hur jag fick fram alternativ-rutan. Även om jag kommer få stänga av datorn från äpplet menyn istället. Eller börja med att köra viloläge. Kommer nog prova och se hur mycket ström den drar i viloläget. Har ju bara behövt laddat den 2 gånger sedan jag fick den.
Citera
2023-04-28, 11:36
Medlem
systems avatar
Citat:
Ja precis. För den finns ju där. Den kanske bara är dold eller om det var en bugg som fick fram den. Jag vet inte.
Men det hade varit intressant att veta hur jag fick fram alternativ-rutan. Även om jag kommer få stänga av datorn från äpplet menyn istället. Eller börja med att köra viloläge. Kommer nog prova och se hur mycket ström den drar i viloläget. Har ju bara behövt laddat den 2 gånger sedan jag fick den.
Om du använder datorn varje dag eller några gånger i veckan = stäng ej av. Låt den vila istället och ladda vid behov.
Om du planerar att inte använda den (semesterresa/whatever) i en vecka eller mer = ladda fullt och stäng av.
Citera
2023-04-28, 11:48
Medlem
Flashback4Evers avatar
Citat:
Om du använder datorn varje dag eller några gånger i veckan = stäng ej av. Låt den vila istället och ladda vid behov.
Om du planerar att inte använda den (semesterresa/whatever) i en vecka eller mer = ladda fullt och stäng av.

Jag ska testa och se. Hur länge skulle du uppskatta att min MBA håller i dagar om den är fulladdad?
Citera
2023-04-28, 11:52
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag ska testa och se. Hur länge skulle du uppskatta att min MBA håller i dagar om den är fulladdad?
Menar du om den ligger oanvänd? Isåfall minst en månad. Inte som så att du har fullt batteri då du öppnar upp den, men kanske ≈ 20%? Jag gissar lite här.

Apple har info om hur man bäst sköter batteriet. Jag rekommenderar att du läser där om du vill veta mer.
Citera
2023-04-28, 12:07
Medlem
Flashback4Evers avatar
Citat:
Menar du om den ligger oanvänd? Isåfall minst en månad. Inte som så att du har fullt batteri då du öppnar upp den, men kanske ≈ 20%? Jag gissar lite här.

Apple har info om hur man bäst sköter batteriet. Jag rekommenderar att du läser där om du vill veta mer.

Jag menade ligger oanvänd. Missade den detaljen. Ska småtesta lite. Använder den var eller i alla fall varannan dag. Yes, jag tar mig en titt på vad Apple skrivit. Tackar 👍

Lärde mig något nytt direkt:
Citat:
For example, you could use half of your laptop's charge in one day, and then recharge it fully. If you did the same thing the next day, it would count as one charge cycle, not two. In this example, it might take several days to complete a cycle.
Verkar stämma då min MBA är på 2 cykel:ar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in