Citat:
Ursprungligen postat av
Herr Bökberg
Nej man r kristen fr att man tror sig vara (eller rentav r) perfektare n andra
Dom r bda osanna kristna (obs jag r inte kristen)
Du har bde rtt och fel.
Det finns inget "rtt" stt att vara kristen. Vi r en mix av allt ifrn fd gudsfrnekare (som jag sjlv) till de som ftts in i tron. Infr Gud r vi alla lika, och har samma krlek ifrn vr himmelske fader.
MEN jag hller med dig om att Sigrids beteende r vldigt frvnande. Att hon var kristen kom som en riktig dunderskrll fr mig. Normalt r att nr man vl finner Gud s anpassar man sitt liv till de pbud han lmnar i Bibeln. Man gr ifrn sitt gamla syndiga liv till ett som Gud frordar. Och att d kl sig som en slampa fr att fresta mn r nog inte i linje med Guds nskan. Man ska inte frhva sig eller fresta mn med sitt beteende eller med sin kldsel.
Spontant knns det som att ngon ( hennes ex?) introducerat kristendomen fr henne och att hon tyckt att "det lter bra", utan att ha haft ngra djupare tankar om mnet. D r det ltt att det bara blir en lpparnas beknnelse, men att det inte finns i hela hjrtat. Det r samma sak som att var ateist eller icke troende (vilket r samma sak som satanist, dvs att man frnekar Gud).
Men jag hoppas nd att dessa tv kan finna lyckan och att de kan gifta sig och finna en evig ro i varandra. Jag gillar verkligen Emil, ven om jag blev besviken ver hans upphetsning ver tutt-lisa. Men nu nr det visar sig att hon ocks r "kristen" s kanske det nd kan funka. Han kan nog guida henne rtt i den frankrade kristendomen, om hon r villig att ta till sig.