2023-04-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Även när vi hade 0ränta räknade bankerna på 8-9% ränta. Vad är problemet?

Att bankernas kalkyl exkluderar höjda priser på mat,bränsle etc etc. Sover du under en sten eller?
Citera
2023-04-27, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det skall således bli kris, med hög arbetslöshet och då drar RB ned räntan till 0%.
Varför ska räntan ner om vi har inflation?
Citera
2023-04-28, 00:24
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Vi är bara en vindflöjel till övriga centralbanker i världen av betydelse, de kommer inte ta hänsyn till att svenskarna gottat sig i stortutte i 15. Det blir knapert för svenskarna och inga låga räntor på år. Att delar av medelklassen kollapsar och kommer tvingas sälja långt under marknadspriser det går inte att förhindra, det är nya tider nu och det kanske blir att se sig om efter en 2a i rågsved istället, även om de gnidna lånesvenskarna nu in i det sista sitter och hoppas på vändningen som bara är runt hörnet, i likhet med den där typen av människor som hänger kvar i havererade småbolag på börsen.

Vem ska köpa tänker du? Abdullah med familjens 7 barnbidrag och Uber-lön?
Citera
2023-04-28, 00:51
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Att bankernas kalkyl exkluderar höjda priser på mat,bränsle etc etc. Sover du under en sten eller?

Vi är bara i början av denna lågkonjutur, vi har inte ens känt av det ännu.. Det är bara 30årsen den va uppe i 20%?
Citera
2023-04-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Jag är glad i dessa tider att jag lever efter vad jag tjänar, köpt lägenhet till ett pris som är rimligt gentemot min inkomst

Till alla er som levt rövare i 10 år och levt över era tillgångar, det är dags att lära sig en läxa den hårda vägen. Förhoppningsvis blir iallafall några klokare efter att haft det kämpigt i några år.

Hej, hej. Vad är rimligt köp till inkomst? 2 årslöner för en lägenhet, 3 för ett hus? Undrar själv vad som är rimligt.
Citera
2023-04-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Om arbetslösheten blir hög så lär inflationen bli låg då ingen har råd med mer än det nödvändigaste.
Citera
2023-04-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Hej, hej. Vad är rimligt köp till inkomst? 2 årslöner för en lägenhet, 3 för ett hus? Undrar själv vad som är rimligt.

Gäller ju att hitta sin egna gräns nu har jag inga lån kvar på min lägenhet men skulle jag byta upp mig till något dyrare så skulle jag minst vilja ha 50 procent av bostadens värde samt kunna amortera hela lånet på max 10 år.
Men så hatar jag lån också
Finns ju inge rätt eller fel men jag gillar ej risk även om man kan gynnas av det vi stigande marknad så bor jag ändå hellre lite billigare men slipper oroa mig för räntor.
Citera
2023-04-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Vi är bara i början av denna lågkonjutur, vi har inte ens känt av det ännu.. Det är bara 30årsen den va uppe i 20%?

Räntan var högre men skuldkvoten var halverad så 20% ränta för 30 år sedan motsvarar 10% ränta idag.
Citera
2023-04-28, 02:57
Medlem
Mikaelias avatar
Så länge medelklassen har ett arbete att gå till så har man möjlighet att betala till sin hyresvärd som är banken som ju egentligen äger de flesta bostadsrätter och villor i Sverige.
Citera
2023-04-28, 07:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det stod ju i början på meningen. Du borde väl ha läst hela meningen.

Om räntan är så hög att näringslivet destrueras. Ska RB hålla kvar vid den då?
Hur tänker du egentligen?
Citera
2023-04-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Godmorgon yxskaft.
Vi är ett importberoende land med svag liten valuta där stora kapitalstarka fonder handlar med Svenska valutan om riksbanken inte lockar tillbaka dem med höjd ränta. Svag krona dyr import....

kontra.....

bidragstagare som handlar lokalt momsbelagds varor för pengen och skyfflar tillbaka pengarna

Ta fram miniräknaren!

Har inte bestridit det. Men tror inte det är den enda dimensionen. Sverige sitter i knät på sina banker. Förenklat.
Citera
2023-04-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Har inte ni avundsjuka hyresråttor/kisskommunister lyckats ta er in på bostadsmarknaden dom senaste 10 åren, kommer ni inte klara det nu heller.

Hoppas ni trivs i era kattpissluktande hyresrätter. Där blir ni kvar.

Låter som någon fick kontantinsats av pappsen och nu blir det tufft att klara räntan för dig med ditt pissiga kontorsjobb med 27k brutto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in