2023-04-27, 22:23
Medlem
Insyn5s avatar
Först var det 500 tusen, sedan en miljon sedan 2, sedan 3 miljoner. Snart heter det väl att han sålt för 5 miljoner. Dumheter och dumsvensken köper hela historien rakt av och ställer in sig till hyllningskören direkt.
Citera
2023-04-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Först var det 500 tusen, sedan en miljon sedan 2, sedan 3 miljoner. Snart heter det väl att han sålt för 5 miljoner. Dumheter och dumsvensken köper hela historien rakt av och ställer in sig till hyllningskören direkt.
För 13 timmar sen var han uppe i 4,6 miljoner. Håller på till 2 maj har jag för mig så det skulle inte förvåna om han kommer upp till minst 5 miljoner.
Citera
2023-04-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
"Välkommen till verkligheten".... så lät det inte när pojken sålde nada, innan det svenska folket på uppmaning av både massmedia och sociala medier började ösa in pengar till honom. Det är inte fair business på något sätt, detta.

Du har lite märklig logik som i ena stunden hävdar att "livet är orättvist" och att alla andra barn, både svenskar och invandrare, fattiga som rika, som ansträngt kämpar med sin försäljning helt enkelt ska gilla läget och acceptera att en enda person ska få sådan exponering och marknadsföring och i princip bara sitta och få miljonbelopp på miljonbelopp swishade till sitt majblommekonto utan minsta motprestation - samtidigt som du anser att pojken ska särbehandlas på grund av sin egen livssituation som dessutom inte är unik i sammanhanget, det hade gjort många andra lika mycket gott att få den här hjälpen.

Välkommen till verkligheten, ja det är ett väldigt passande yttrande när det här är så affärssyntetiskt och oäkta det bara kan bli. Vad har detta ens med majblomman att göra, att bara sitta och få pengar insatta på ett konto för att man fått hjälp av samhällets mest inflytelserika instanser att nå ut till varenda hushåll med inbetalningsuppgifter? Jag missunnar honom inte ens detta, i synnerhet inte eftersom jag anser att han blivit mycket illa påhoppad. Men även om jag är glad för hans skull så har jag vid närmare eftertanke insett att detta helt motverkar majblommans syfte när det sänder såna signaler till övriga barn.
Jag anser att antirasism oftast är offerspel och dravel där folk påstår att allt möjligt är rasism taget ur luften och kräver att hela samhället ska ändras efter dem och jag ogillar folk som anklagar en för rasism o allt men själva sitter med mängder privilegier men det här fallet är tydligt ett som kan ha handlat om rasism. När jag var ung, var jag extremt fattig och utsatt. Minderårig och boende på vis att mitt välbefinnande definitivt var i fara med några hundralappar att leva på i månaden (700 kr i månaden). Ändå tänkte jag ta sista bussen en kväll hem trots att jag inte hade råd med sådan utsvävning. Vid bussen såg jag en afrikansk kille som gick i t-shirt har jag för mig. Han hade iallafall inte en jacka och det var höst. Oktober november. Hans ansikte speglade oro och ängslighet och han gick fram till olika människor och försökte prata med dem men de vände sig bort avmätt. Sedan tog han kontakt med mig och frågade om vägen till andra änden av staden och berättade att han kommit bort från sina vänner och inte hittade i staden som han precis flyttat till och inte hade pengar för att ta sig någonstans. Han hade inte mer ytterkläder än skor och det har kyligt ute samtidigt som han såg bra knäckt ut. Det fanns inga skäl att misstro honom. Jag gav honom 16 kr trots att jag inte hade råd och pekade ut bussen och sa åt honom att springa. När jag hoppade på min buss åt andra hållet insåg jag att mina kronor inte räckte ändå för att det var dubbel taxa kvällar och nätter.

Men det har klart och tydligt att han inte hade fått hjälp för att han var svart och pojke

Ja de får acceptera det.Välkommen till verkligheten, den är jävligt orättvis för det mesta. Men det känner man aldrig av när man inte saknar något.
Citera
2023-04-27, 22:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
För 13 timmar sen var han uppe i 4,6 miljoner. Håller på till 2 maj har jag för mig så det skulle inte förvåna om han kommer upp till minst 5 miljoner.

Hoppas på det! Jag stödköper fortfarande. Han kommer att vara rekordinnehavare riktigt riktigt länge. Svenska barn kommer att prata om honom länge och många kommer att drömma om att göra som honom.

Majblomman borde dessutom dubbla provisionen till grabben, som ett engångsundantag, för all uppmärksamhet och extraförsäljning. Det hade man ju gjort i USA. Men men.. nu är vi ju i janteland så det lär ju aldrig hända.
Citera
2023-04-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
"Välkommen till verkligheten".... så lät det inte när pojken sålde nada, innan det svenska folket på uppmaning av både massmedia och sociala medier började ösa in pengar till honom. Det är inte fair business på något sätt, detta.

Du har lite märklig logik som i ena stunden hävdar att "livet är orättvist" och att alla andra barn, både svenskar och invandrare, fattiga som rika, som ansträngt kämpar med sin försäljning helt enkelt ska gilla läget och acceptera att en enda person ska få sådan exponering och marknadsföring och i princip bara sitta och få miljonbelopp på miljonbelopp swishade till sitt majblommekonto utan minsta motprestation - samtidigt som du anser att pojken ska särbehandlas på grund av sin egen livssituation som dessutom inte är unik i sammanhanget, det hade gjort många andra lika mycket gott att få den här hjälpen.

Välkommen till verkligheten, ja det är ett väldigt passande yttrande när det här är så affärssyntetiskt och oäkta det bara kan bli. Vad har detta ens med majblomman att göra, att bara sitta och få pengar insatta på ett konto för att man fått hjälp av samhällets mest inflytelserika instanser att nå ut till varenda hushåll med inbetalningsuppgifter? Jag missunnar honom inte ens detta, i synnerhet inte eftersom jag anser att han blivit mycket illa påhoppad. Men även om jag är glad för hans skull så har jag vid närmare eftertanke insett att detta helt motverkar majblommans syfte när det sänder såna signaler till övriga barn.
Min berättelse från min ungdom berörde det med att vi inte vet om han bemöttes otrevligt och inte fick något sålt av otur eller för att han är svart. När man inte var där är det svårt att bedöma men det finns vissa attityder och beteenden att se i olika situationer även om de är sällsynta. Mitt ena syskon arbetar i dagligvaruhandeln och hävdar att hen ser rasism ständigt och det var ju utanför en butik som han försökte sälja. Jag har sett vissa "beteenden" några gånger i mitt liv och även om dekan drabba vilken unge som helst osv är vissa utseenden mer utsatta och då särskilt mörkhyade pojkars.

Det finns andra tankar om man inte vill förstå hur diskriminering slår mot socioekonomiska utsatta och det är vad du anser om att vissa måste använda barnbidraget till mat och knappt ändå får det att räcka till medan andra får bidraget och kan sätta undan på sparkonto eller i fonder så barn har startkapital på några hundratusen när de når vuxen ålder?

Nej jag anser inte att han ska särbehandlas utan att det som skett inte är något för människor med privilegier och ekonomisk stabilitet att skrika halsen av sig för. Han kommer betala över hundratusen i skatt. Sedan kommer det väl skattas på resten av pengarna det sålts för. Sist men inte minst kommer resterande pengar att gå till barn i ekonomisk utsatthet. Hans dricks är likvärdigt när folk med pengar tar undan barnbidrag och annat för att deras barn ska ha en buffert. Det ligger en jäkligt stor orättvisa mot barn där också. Men det vill ingen prata om (eftersom de flesta inte måste ha barnbidraget för att klara mat och hyra).
Citera
2023-04-27, 23:15
Medlem
Arkiaters avatar
Stämmer det verkligen att pojken sålt majblommor för miljonbelopp? Finns det några bevis för att han gjort vad som påstås? Kan inte hela denna historia vara fejkad?
Citera
2023-04-27, 23:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryfs
Men gör det något då? Det är väl fortfarande arbete och engagemang bakom, och majblommefonden jobbar för något gott.
Vilket arbete då? Grabben drog en vinstlott och håvar nu in vinsten. Han har förmodligen ansträngt sig betydligt mindre än de flesta andra som försökt sälja i snålblåsten utanför Ica.

Men i övrigt så stämmer det ju som du säger, det mesta av pengarna går ju till stiftelsen Majblomman.
Citera
2023-04-27, 23:38
Medlem
Citat:
På flashback beskrivs invandrare ofta som kriminella parasiter som lever på bidrag, men när en liten grabb sen gör en hederlig insats och säljer majblommor så ska det också fel på något sätt. Då och då ser man artiklar om barn som sålt majblommor för enorma summor, och det är klart att sociala medier eller annat spelar in. Men gör det något då? Det är väl fortfarande arbete och engagemang bakom, och majblommefonden jobbar för något gott. Att se vuxna(!) människor på internet tala illa om en påg som gör rätt för sig och sina medmänniskor är tragiskt och obegåvat.
Instämmer.
Citera
2023-04-27, 23:48
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
I vilken ficka hamnar pengarna!!! Det här borde alla läsa!!!

https://twitter.com/plainviewlegacy/status/1651114035536953344?s=46&t=

Menar du intäkterna från majblommeförsäljningen? Lillkillen får behålla 10%, sen får hans grupp/klass han tillhör som också säljer 10%. Resterande pengar går väl till föreningen majblomman och samt pengar som delas ut till barnfamiljer med tjärva inkomster som kanske vill göra en resa till Kolmården. Lägg dock till att generalsekreteraren inom majblomman tjänar 66000 i månaden så dessvärre går mycket givetvis till deras orimliga löner.

I lillkillens fall får vi hoppas att han får sin beskärda del och kan göra något trevligt med familjen. Dessvärre kan de ju genom denna plötsliga enorma extra inkomst bli av med sitt försörjningsstöd. Samt att laila och baktiktanten inte vill ha någon del av kakan, de hittade sin lilla kelgris att utnyttja och basunera ut allt i media för att få visa sig ädla och växa lite. Han är ett offer och en bricka I deras politiska spel, jag hoppas verkligen att detta inte kommer skapa några problem för murhaf och hans familj.
Senast redigerad av cosmic_dancer 2023-04-27 kl. 23:52.
Citera
2023-04-27, 23:48
Medlem
AllramEasts avatar
Mobbad tjej i fjärde klass, med en farsa som är MFF-supporter och som mobiliserat hela fotbolls-Sverige, säljer också Majblommor.

https://majblomman.shop/millie-29

https://sverigesradio.se/artikel/efter-majblommesuccen-nu-vill-millie-fortsatta-hjalpa-varmt-om-hjartat
Citera
2023-04-27, 23:57
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Mobbad tjej i fjärde klass, med en farsa som är MFF-supporter och som mobiliserat hela fotbolls-Sverige, säljer också Majblommor.

https://majblomman.shop/millie-29

https://sverigesradio.se/artikel/efter-majblommesuccen-nu-vill-millie-fortsatta-hjalpa-varmt-om-hjartat

Ytterligare en snyfthistoria som pappan gladeligen utnyttjar och basunerar ut på sociala medier. Vill han framstå som en bra pappa? Kan detta ge Millie ännu mer problem i skolan framöver. Tydligen var historien inte tillräckligt pk och sorglig för media och de lättmanipulerade människorna som är helt beroende av sociala medier och sväljer allt de läser.

Jag tycker alltså att båda barnen blir offer i ett spel från vuxna som vill försöka plocka godhetspoäng
Citera
2023-04-28, 00:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
På flashback beskrivs invandrare ofta som kriminella parasiter som lever på bidrag, men när en liten grabb sen gör en hederlig insats och säljer majblommor så ska det också fel på något sätt. Då och då ser man artiklar om barn som sålt majblommor för enorma summor, och det är klart att sociala medier eller annat spelar in. Men gör det något då? Det är väl fortfarande arbete och engagemang bakom, och majblommefonden jobbar för något gott. Att se vuxna(!) människor på internet tala illa om en påg som gör rätt för sig och sina medmänniskor är tragiskt och obegåvat.
Men den här pojken har absolut ingenting med försäljningen att göra. Han gör ingenting själv. Han tittar bara på när pengarna rullar in. Majblommorna säljs bara i hans namn.

Det är ungefär som om någon lämnat in en lottokupong med hans namn på och det visade sig vara en högvinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in