2023-04-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Än så länge har jag inte hört någon klaga över att dom har så dåligt med pengar. Det är mest maten folk tycker blivit dyrt. Något annat hör man faktiskt inte.

Något kommer du inte heller att höra. Lika lite som du kommer höra om folks dåliga aktieaffärer eller om hur de blivit lurade av någon svindlare.

Och vad finns det egentligen att säga? Folk betalar några lusentappar mer per månsnurr nu än för ett år sedan. Det suger såklart men gör knappast massorna bostadslösa.
Citera
2023-04-27, 21:53
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Du måste anvädna inihelvete många plastpåsar eller ha ett väldigt litet lån.

Så här går det när man blundar och skjuter problemen framför sig. Hur mycket kommer man höja?

Tycker det är helt sinnessvagt att man fokuserar på en jävla plastskatt när skutan är på väg rakt på vassa klippor.

Lider lite med folk som har många miljoner i lån. Jag kände på mig (med en blick i backspegeln och teorin om ekonomisk kris med 15 års mellanrum) att efter covid när "ladorna tömdes" så väntade en härlig lågkonjunktur där kreti och pleti med huslån och två billån (stora törstiga bilar såklart) sitter tråkigt till. Jag har redan betalat drygt 10% av mitt huslån sedan köpet för två år sedan. Kommer en krasch som drabbar mig tömmer jag spargrisen och betalar av hela rasket imorgon. Den som står i skuld är som bekant inte fri och min frihet värderar jag.
Citera
2023-04-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med i din analys. Att vi var tvungna att snabbt lyfta oss från 0 räntorna köper jag helt, och även snabbare höja för att få någon slags kontroll på inflationen när det var som värst i höstas/vintras, kan jag också köpa. Men som vice riksbankschefen sa idag så är kommande löneförhöjningar måttliga, råvarupriserna har börjat sjunka osv. Vi borde haft is i magen och höjt med max 25 punkter, om ens något.

Håller även med om att det här om något bara riskerar att elda på framtida ekonomisk kris.

Ja det känns oroväckande, när inflationen mattas av och vi kastas in i en ekonomisk kris pga panikartade räntehöjningar - ska de göra vad? Sänka med 200 punkter på ett bräde?

Hellre att inflationen ligger på 4% några månader för mycket än att åka berg och dalbana och kasta sig in i en ekonomisk kris.

Hoppas verkligen att de vet vad de gör.
Citera
2023-04-27, 22:03
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
70% av alla svenskar med lån omförhandlar sina lån i år.

De flesta svenskar har mellan 2-3 milj i lån.

Med 2milj i lån och en ränta på ca 4,3% nu i maj och amorteringar på det så talar vi om 15-17.000kr per månad i bolånekostnader.

Med 3milj i lån så talar vi runt 21-23.000kr i bolånekostnader per månad.

Det är SINNESMYCKET för svennebanan.

På det skall en familj betala mat till 4 personer, lån på leasingbilen, elkostnader som kommer bli ännu högre till vintern.

Sedan kommer garanterat en till räntehöjning i juni.

Shit pommes fritt alltså.

I höst så kommer restauranger, frisörer, butiker med sällanköpvaror osv stå tomma.
Byggbranschen varslar redan nu.
Räkna med arbetslöshet på 20% inom 8-10 månader.
Kommuner komma tappa skatteintäkter.
Sjukvården samt barn-och skolomsorg drabbas.
Johan och Lisa seperar och säljer sin bostad.
Bostadsmarknaden faller.

GlennVonGöteborg fyndar på Hemnet

Det här den mest underhållande nutidsdrama jag skådat.
Kanske svensken lär sig något av denna tid som vi är i.Vi får väl se.
Jag tror också detta blir tufft, och jag har påpekat det tidigare.

Folk pratar om och jämför mot 90-talet och påpekar att de minsann hade 10% då. Men faktum är 5% idag är som 10% då, just för att skuldkvoten var hälften då mot nu. Svenskar är Svårt belånade idag...

Och en bonus idag för villaägarna är att saken förvärrats än mer idag då förutom räntor så har elpriserna skjutit i höjden rejält...
Senast redigerad av Kosmos. 2023-04-27 kl. 22:15.
Citera
2023-04-27, 22:13
Medlem
Citat:

Med 2milj i lån och en ränta på ca 4,3% nu i maj och amorteringar på det så talar vi om 15-17.000kr per månad i bolånekostnader.

På det skall en familj betala mat till 4 personer, lån på leasingbilen, elkostnader som kommer bli ännu högre till vintern.

I höst så kommer restauranger, frisörer, butiker med sällanköpvaror osv stå tomma.
Bostadsmarknaden faller.

Ska man tro dessa siffror så har du räknat ca 4-5 gånger för högt. Och enbart 20% har över en miljon i skulder på bostaden.

Edit: glömde ju posta länken... https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/

https://via.tt.se/pressmeddelande/bostaden-anvands-inte-som-bankomat-i-sverige?publisherId=3236046&releaseId=3303602 Här är helt andra siffror.
Senast redigerad av marcandrew 2023-04-27 kl. 22:18.
Citera
2023-04-27, 22:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Håller med, till viss del. I ett normalhushåll där de vuxna tillsammans drar in 50k netto i månaden så är 20k fortfarande hanterbart. Än så länge, börjar vi snacka 6-8%+ så blir det riktigt spännande på bostadsmarknaden. Det är nu nästa generation kan få sin chans!

Fast 21-23k är alltså bara bolånekostnader. Lägg därtill 15k till i alla andra utgtifter. Det kommer börja kännas nu och speciellt till vintern med elpriserna.
Citera
2023-04-27, 22:32
Medlem
Citat:

Bostadsmarknaden faller.

4,3% ger 5000kr i månadskostnad (ränta) för bolån på 2 miljoner.
Citera
2023-04-27, 22:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Visst det kommer nog bli svårt för många fler, men så länge jobben finns kvar tror jag inte det kommer bli någon masskris. Generellt har nog många pengar sparat, en buffer så man klarar högre boendekostnad. Man biter ihop och håller ihop familjen längre.

Hyr själv och har letat bostad att äga, så kommer givetvis hålla ögonen öppna på marknaden.

Arbetslösheten kommet gå upp rejält när konsumtion nu sjunker rejält.

Folk verkar dessutom glömma att det inte bara den svenska befolkningen är högst belånad i världen. Även...SVENSKA FÖRETAG...ligger i världstoppen när det kommer till belåning.

Räntekostnaderna för företag blir enorm börda nu. Vilker leder till nedskärningar.

Som bensin på elden har dessutom M2/penningmängden störtdykt nu. Vilket leder till att bolag får svårare tillgång till lån/krediter.
Citera
2023-04-27, 22:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Jag tror också detta blir tufft, och jag har påpekat det tidigare.

Folk pratar om och jämför mot 90-talet och påpekar att de minsann hade 10% då. Men faktum är 5% idag är som 10%då, just för att skuldkvoten var hälften då mot nu. Svenskar är Svårt belånade idag...

Och en bonus idag för villaägarna är att saken förvärrats än mer idag då förutom räntor så har elpriserna skjutit i höjden rejält...

Mycket bra påpekande! Få som tänker på det. Tack för bra inlägg.
Citera
2023-04-27, 22:36
Medlem
Jag är glad i dessa tider att jag lever efter vad jag tjänar, köpt lägenhet till ett pris som är rimligt gentemot min inkomst

Till alla er som levt rövare i 10 år och levt över era tillgångar, det är dags att lära sig en läxa den hårda vägen. Förhoppningsvis blir iallafall några klokare efter att haft det kämpigt i några år.
Citera
2023-04-27, 22:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ska man tro dessa siffror så har du räknat ca 4-5 gånger för högt. Och enbart 20% har över en miljon i skulder på bostaden.

Edit: glömde ju posta länken... https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/

https://via.tt.se/pressmeddelande/bostaden-anvands-inte-som-bankomat-i-sverige?publisherId=3236046&releaseId=3303602 Här är helt andra siffror.

Citat från din artikel: "71 procent, har bolån på maximalt 2 miljoner kronor"
Citera
2023-04-27, 22:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
4,3% ger 5000kr i månadskostnad (ränta) för bolån på 2 miljoner.

Jag hoppas för din familjs skull att ni inte har bolån och att du inte har ansvar och översikt över ekonomin i hushållet, när du räknar så här dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in