2023-04-27, 19:38
Medlem
utforskarens avatar
Nu har jag bara testat GPT3, men där är det i alla fall en god bit kvar innan den kan ersätta någon kodapa.

Den funkar rätt bra till att skriva kortare funktioner eller klasser, men ofta måste man vara väldigt detaljerad i sin beskrivning av vad man vill ha, oftast behöver man justera koden en del, och ibland innehåller den rena dumheter och fel. Sedan återstår förstås jobbet med att implementera kodstycket i resten av projektet.

Jag har försökt att stegvis bygga upp applikationer med GPT, men det tar sällan mer än 5-7 ”inlägg” innan boten har tappat bort sig eller gjort så stora förändringar att önskemål som ursprungligen fanns med inte längre är kvar i koden. Plötsligt skriver den om alltihop från grunden eller prånglar in kod som inte alls är önskvärd, och till slut måste man skrota alltihop och börja om från början.

Än så länge finner jag den ungefär lika användbar som Googlesök + Stackexchange (dvs att googla fram kod).
Ofta ser jag att den har kopierat hela funktioner från Stackexchange, men optimerat koden och gjort funktions- och variabelnamn mer logiska/begripliga.

GPT4 är bättre har jag förstått, och t.ex. det där Copilot har jag aldrig testat. Tror säkerligen att dessa AI-tjänster kommer bli betydligt bättre med tiden, men troligtvis och förhoppningsvis dröjer det rätt länge innan de helt kan ersätta utvecklare.
Senast redigerad av utforskaren 2023-04-27 kl. 19:43.
Citera
2023-04-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Konkurrensen kommer naturligtvis att bli hårdare. Om jag hade varit programmerare idag så hade jag satsat allt krut på att förstå och kommunicera med en AI. Dessa AI-prompt-jobb kommer kanske vara kvar ett par år för att slutligen försvinna helt de också.
Rörmokaren Åke däremot kommer att behålla sitt jobb längre. Det kommer att ta betydligt längre tid att få robotar att utföra hantverk än att koda. Det säger ju sig självt.

Politiker och hantverkare behövs inte heller och AI-robotar kan ta över.

Politiker kan ersättas sedan länge av maskiner, där folk röstar och beslut verkställs sedermera. Varför plockas inte politiker bort?

Hantverkare behövs inte heller. Byggnadsarbetare monterar idag stora färdigbyggda delar till hus. Monteringen kan AI-robotar sköta inom snar framtid om inte redan. Detsamma gäller alla andra hantverk.
Citera
2023-04-27, 19:44
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Nu har jag bara testat GPT3, men där är det i alla fall en god bit kvar innan den kan ersätta någon kodapa.

Den funkar rätt bra till att skriva kortare funktioner eller klasser, men ofta måste man vara väldigt detaljerad i sin beskrivning av vad man vill ha, oftast behöver man justera koden en del, och ibland innehåller den rena dumheter och fel. Sedan återstår förstås jobbet med att implementera kodstycket i resten av projektet.

Jag har försökt att stegvis bygga upp applikationer med GPT, men det tar sällan mer än 5-7 ”inlägg” innan boten har tappat bort sig eller gjort så stora förändringar att önskemål som ursprungligen fanns med inte längre är kvar i koden. Plötsligt skriver den om alltihop från grunden eller prånglar in kod som inte alls är önskvärd, och till slut måste man skrota alltihop och börja om från början.

GPT4 är bättre har jag förstått, och t.ex. det där Copilot har jag aldrig testat. Tror säkerligen att dessa AI-tjänster kommer bli betydligt bättre med tiden, men troligtvis och förhoppningsvis dröjer det rätt länge innan de helt kan ersätta utvecklare.
Ja Copilot är också riktigt schysst.
Hade t.ex. en gång en uppgift på jobbet då jag behövde gå igenom ett stort gäng CSV-filer med felskrivna namn på svenska kommuner, och göra en funktion för att ersätta dessa (vilket inte var alla, så man fick skriva in de specifika de handlade om, ca. 50%) med de rätta namnen.
Det var att det var suffix-S i slutet på vissa kommuner.

Hade copilot igång, och började göra en lista med de kommunerna de gällde, och poff så kickade codepilot in och ville komplettera exakt det jag var ute efter.
Så det var för det mesta att trycka TAB och hålla koll i filutforskaren till vänster så att den inte hoppade över någon, eller fick med en som inte skulle fixas.

Sedan när jag skulle skriva listan som skulle ersätta de gamla namnen så var det bara att tabba nästan hela vägen.
Citera
2023-04-27, 19:48
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Politiker och hantverkare behövs inte heller och AI-robotar kan ta över.

Politiker kan ersättas sedan länge av maskiner, där folk röstar och beslut verkställs sedermera. Varför plockas inte politiker bort?

Hantverkare behövs inte heller. Byggnadsarbetare monterar idag stora färdigbyggda delar till hus. Monteringen kan AI-robotar sköta inom snar framtid om inte redan. Detsamma gäller alla andra hantverk.

Politiker plockas inte bort pga att vi inte lever i en demokrati. Men det är en annan fråga.
Absolut kommer jobb du nämner att ersättas. Jag var nog otydlig men jag menar att hantverk som utförs på plats och som inte är monotona kommer att finnas kvar längre än rena it och serviceyrken.
Citera
2023-04-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Politiker plockas inte bort pga att vi inte lever i en demokrati. Men det är en annan fråga.
Absolut kommer jobb du nämner att ersättas. Jag var nog otydlig men jag menar att hantverk som utförs på plats och som inte är monotona kommer att finnas kvar längre än rena it och serviceyrken.

Politiker ser till att "behövas" precis som deras bossar som äger allt och alla, inte minst all AI.

Ekonomer, de borde väl vara borta helt snart? Vem behöver en redovisningskonsult, controller eller en NEK:are. Den ena sysslar med monotona uppgifter i Excel och Visma, den andra (NEK:aren) sysslar med mumbu jumbo och vet inte ett smack om något, mer än vacker teori som aldrig stämmer överens med verkligheten.
Citera
2023-04-27, 19:59
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Eller hur? Den här tråden är komik på högsta nivå. Förstår inte var hatet mot systemutvecklare kommer ifrån?

Jag gissar på att en del tycker att systemutvecklare har automatiserat bort massa andra jobb under åren så nu önsketänker de att systemutvecklare kommer automatisera bort sig själva (och endast sig själva). Så kommer naturligtvis inte bli fallet. Majoriteten av alla yrkesgrupper kommer påverkas och systemutvecklare kommer knappast ens bli den första att bli det.
Citera
2023-04-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Sitter du och skickar iväg din arbetsköpares kod till utländska skurkföretag? Vet de att du gör det?

Personligen ser jag inget värde i det där, jag skriver ingenting förrän jag vet vad jag vill göra och då har jag ett namn, nämligen vad koden ska åstadkomma eller vad för position den har i affärslogiken.

Ja där har du den verkligt intressanta frågan. Hur ska arbetsgivare förhålla sig till att koden skickas ut i världen.

Min har inte sagt någonting och de brottstyckena jag sänder in är harmlösa så jag tänker att det är ok tills jag hör något annat.

Komplexiteten ligger inte i små funktioner utan i arkitekturen.

Jag har flera kollegor som resonerar som dig för övrigt. Dvs att de skriver så bra att de inte behöver hjälp av verktyg. Märkligt nog lyser alltid koden upp som en julgran med alla varningar när de är färdiga…
Citera
2023-04-27, 20:38
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ja Copilot är också riktigt schysst.
Hade t.ex. en gång en uppgift på jobbet då jag behövde gå igenom ett stort gäng CSV-filer med felskrivna namn på svenska kommuner, och göra en funktion för att ersätta dessa (vilket inte var alla, så man fick skriva in de specifika de handlade om, ca. 50%) med de rätta namnen.
Det var att det var suffix-S i slutet på vissa kommuner.

Hade copilot igång, och började göra en lista med de kommunerna de gällde, och poff så kickade codepilot in och ville komplettera exakt det jag var ute efter.
Så det var för det mesta att trycka TAB och hålla koll i filutforskaren till vänster så att den inte hoppade över någon, eller fick med en som inte skulle fixas.

Sedan när jag skulle skriva listan som skulle ersätta de gamla namnen så var det bara att tabba nästan hela vägen.

Smutt!

Jag är rätt bra på att åta mig den typen av jobb, och skriva script för att bearbeta & snygga till stora mängder data, men det är tidskrävande och synnerligen drygt om det behöver göras mer regelbundet med ”manuell” handpåläggning, så det vore skönt om AI kunde lösa sånt.
Citera
2023-04-27, 20:45
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Smutt!

Jag är rätt bra på att åta mig den typen av jobb, och skriva script för att bearbeta & snygga till stora mängder data, men det är tidskrävande och synnerligen drygt om det behöver göras mer regelbundet med ”manuell” handpåläggning, så det vore skönt om AI kunde lösa sånt.
Ja t.ex. regex är annars ChatGPT riktigt bra på, bara man specificerar tillräckligt noggrannt vad man vill.

Jag kan absolut inte ett jota av regex, mer än principerna.
Men har en del av det i produktion som fungerar finemang.
Har självklart testat det först.
Citera
2023-04-27, 20:50
Medlem
JokkMokks avatar
Detta är återigen en repetition av hysterin för drygt 10 år sedan gällande O365 och alla cloudleverantörer.

"Vad ska alla göra när MS tar hand om all drift?"

Man lägger sin tid där man blir mest produktiv.

Precis som nu med AI så kommer snarare utvecklare fungera som redaktörer och strateger och operera i flertal projekt samtidigt.
Citera
2023-04-27, 20:50
Medlem
Jag har haft lite användning för chatgdp. Jag brukar fråga den om allmänna koncept, lambdauttryck och andra saker man inte orkar hålla i huvudet. Jag har försökt att använda den för felsökning ett par gånger men den har faktiskt aldrig lyckats gissa rätt förrän jag föreslår lösningen.
Ganska bra som tool men den är ju långt ifrån att vem som helst kan sitta och koda hela system med den.
Citera
2023-04-27, 21:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Hur ska det gå till rent praktiskt menar du, som låter så säker på din sak? Jobbar själv inom vården där jag har viss inblick, och är intresserad av att veta varför du tror att AI ersatt läkare om 3-5 år.

Du har givetvis fel.

Givetvis har jag rätt och givetvis förnekar du vad som redan håller på att ske för att du kommer personligen drabbas yrkesmässigt. Dock har jag inte sagt att alla läkare kommer ersättas av AI.

Men merparten kommer delvis eller helt att ersättas.

Först och främst...vad arbetar en läkare med?

Han/hon analyserar data (patient har ont där osv) och följer ett specifikt mönster för att komma fram till vad patienten lider av och vilken åtgärd som skall göras och diagnos.

Detta klarar AI att göra redan idag och i många fall mycket bättre än en läkare.
ChatGPT tog läkarexamen på bara några min tidigare i år

Det som sjukvården kommer behöva komma underfund med är hur får vi data från patienten på det mest kostnadseffektiva sätt samtidigt som vi gör det enkelt för patienten att ge oss denna data.

Svaret är helkroppscanning.

Svenska startupbolaget HJN, som Spotify-grundaren Daniel EK har pumpat in över 100milj i, är en av flera bolag som urvecklar denna AI-teknik.

https://www.breakit.se/artikel/34981/nu-vet-vi-mer-om-daniel-eks-och-hjalmar-nilsonnes-satsning-hjn-sverige

https://www.di.se/digital/daniel-ek-fyller-pa-med-miljoner-i-sitt-hemlighetsfulla-vardbolag/

https://www.di.se/digital/daniel-ek-pumpar-in-nya-miljoner-i-anonymt-vardbolag/

Scannersängar kommer ungefär fungera som de man sett i sci-fi filmer som StarTrek eller Elysium:
https://youtu.be/f4gmgTebHog

Så ni sjuksyrror och läkare kommer drastisk reduceras de närmaste 5 åren.

Kirurger kommer finnas kvar längre. Kanske till runt 2030. Men därefter kommer robotarmar kunna operera med mer precision än läkare.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-04-27 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in