Citat:
Ursprungligen postat av
utforskaren
Nu har jag bara testat GPT3, men där är det i alla fall en god bit kvar innan den kan ersätta någon kodapa.
Den funkar rätt bra till att skriva kortare funktioner eller klasser, men ofta måste man vara väldigt detaljerad i sin beskrivning av vad man vill ha, oftast behöver man justera koden en del, och ibland innehåller den rena dumheter och fel. Sedan återstår förstås jobbet med att implementera kodstycket i resten av projektet.
Jag har försökt att stegvis bygga upp applikationer med GPT, men det tar sällan mer än 5-7 ”inlägg” innan boten har tappat bort sig eller gjort så stora förändringar att önskemål som ursprungligen fanns med inte längre är kvar i koden. Plötsligt skriver den om alltihop från grunden eller prånglar in kod som inte alls är önskvärd, och till slut måste man skrota alltihop och börja om från början.
GPT4 är bättre har jag förstått, och t.ex. det där Copilot har jag aldrig testat. Tror säkerligen att dessa AI-tjänster kommer bli betydligt bättre med tiden, men troligtvis och förhoppningsvis dröjer det rätt länge innan de helt kan ersätta utvecklare.
Ja Copilot är också riktigt schysst.
Hade t.ex. en gång en uppgift på jobbet då jag behövde gå igenom ett stort gäng CSV-filer med felskrivna namn på svenska kommuner, och göra en funktion för att ersätta dessa (vilket inte var alla, så man fick skriva in de specifika de handlade om, ca. 50%) med de rätta namnen.
Det var att det var suffix-S i slutet på vissa kommuner.
Hade copilot igång, och började göra en lista med de kommunerna de gällde, och poff så kickade codepilot in och ville komplettera exakt det jag var ute efter.
Så det var för det mesta att trycka TAB och hålla koll i filutforskaren till vänster så att den inte hoppade över någon, eller fick med en som inte skulle fixas.
Sedan när jag skulle skriva listan som skulle ersätta de gamla namnen så var det bara att tabba nästan hela vägen.