Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nej. Jag menar att han inte försökte inta Kiev, men hoppades på en militärkupp eller fredsförhandlingar. En misslyckad version av Euromaidan, men med militär makt istället för uppviglade medborgare.
Men låt oss säga att han försökte inta Kiev men misslyckades. Varför måste det med nödvändighet betyda att han kommer, med 100% säkerhet, att invadera igen? Det finns mängder med länder som slutit fred även om de kanske hade mer ambitiösa planer. Många (även här i denna tråd) menar att så var det när Sovjet (Ryssland+ukraina m fl) angrep Finland. De hade, enligt vissa, ambitionen att ta hela Finland. Men efter att ha mätt sina krafter och efter fredsförhandlingar blev det något annat, som hållit i 80 år. Allt över 40 år får nog ses som lyckat i denna del av världen.
Visst har han sagt saker som tyder på att han åsikter om hur Ukraina ska existera (knappast att de inte existerar). Men tror du det betyder att han med 100% säkerhet invaderar? Det finns massor av scenarier där han inte invaderar efter en fred. För att din åsikt ska vara giltig ska du kunna utesluta alla scenarier.
Så jag är inte övertygad av något av dina argument. "Sedan kommer de skylla på russofobi, anarkism eller nazism när de ger sig på Ukraina om 3-4 år igen. Putin har bestämt sig för att utplåna Ukraina. " Ditt påstående kommer sannolikt visa sig fel. Det finns en liten risk att du får rätt, och det är i scenariet där det blir någon bräcklig vapenvila men inget genomarbetat fredsavtal.
Märkligt att du kräver 100% säkerhet i spådomar från andra utan att konkretisera varför ryssland inte försökte inta Kiev??
Jag menar.. kan du lägga fram obestridliga fakta som med 100% säkerhet visar att ryssland inte försökte inta Kiev, trots att precis allt talar emot ditt påstående, så kan ju diskussionen bli en annan.
Upp till bevis, obestridliga sådana, som med 100% säkerhet stödjer din efterblivna tes, tack på förhand!
Vill tillägga att jag själv inte kräver 100% säkerhet för att inse att risken för putlers och rysslands fortsatta invasioner är överhängande.
Titta på hur det sett ut historiskt här:
https://twitter.com/BinnenTheo/status/1650177526419865601
Och då är inte allt som ryssen är inne och petar i nämnt..
Men göm dig nu inte bakom trams, ot och avledande diskussioner.
Lägg dina 100%-iga fakta på bordet eller inse varför du är lika välkommen som herpes.