Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Eller hur? Den här tråden är komik på högsta nivå. Förstår inte var hatet mot systemutvecklare kommer ifrån?
Jag tror det handlar om avundsjuka på att det finns en yrkesgrupp som i princip kan trolla fram pengar från sina fingertoppar så länge de har en dator som är iallafall 10 år gammal eller så att köra det på.
Men jag tror att det är svårt att sia om utvecklarnas framtid.
I den närmsta tiden kan de bli mer produktiva, men jag tror också att det inom en väldigt snar framtid kan uppstå ett programmeringsspråk som är på högre nivå än de språken vi har idag.
D.v.s. exakt samma sak som händer när man för ChatGPT i ordalagen av en onykter femåring beskriver vad man vill ha för kod, och får något som funkar i det väsentliga för enklare grejer.
Fast bättre.
Det handlar bara om att de behöver implementera en rekursiv AI som greppar systematiska koncept och inte bara språkliga sådana, vilket rent krasst har potentialen att dyka upp vilken dag som helst nu då ugnarna går stekheta för att uppfinna just en sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MickeyAnonymouse
Så jävla tydligt att folk som TS inte förstår ett uns av maskininlärning eller AI.. Ser extremt mycket uttalanden likt detta runt om efter chatgpt har hittat till pöbeln och helt plötsligt är alla experter. Om man har någon insikt i AI så förstår man att den är långt ifrån att kunna ersätta jobb inom IT eller programmering. Allt annat är idioti

GPT är verkligen inte långt ifrån det.
Redan för ett halvår sedan så var det inga problem för någon som är lagom tekniskt nyfiken och vet hur man promptar GPT effektivt, att rakt av ersätta de sämsta programmerarna inom industrin som faktiskt har fasta anställningar.
Iallafall i praktiken. Att få arbetsgivaren att inse det är en annan femma.
Det är inte helt omarkant.