2023-04-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
En svart kavaj ser det ut som https://imgur.com/gallery/auzUhQ7
Tack🙏
Den kavajen tror jag att jag såg i fup som mamman hade tvättat

Det som kändes lite intressant är om M och grannen uppgett samma jacka på J precis innan J åker till Donken
Mitt minne säger att M sa att J hade en jeansjacka
Och grannen har sagt en grå el svart tröja/jacka
Så som jag minns det så har de sagt olika
Citera
2023-04-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
En typ Gps så de kunde se vart M befinner sig
Det är en rätt vanlig app som många föräldrar har som en liten trygghetsgrej så de ser vart barnen befinner sig
Hitta finns i alla iPhones ..
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-27 kl. 09:39.
Citera
2023-04-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM hon medvetet stängt av dem, vore det en viktig pusselbit, men OM tfn bara gått i viloläge säger det ingenting.

Men kära nån... nu är det en trådskrivare som dessutom erkänt att hen hade fel ang att telefonen var avstängd.

Du svalde det från början utan att ifrågasätta, ingenstans innan har det i tråden framkommit att M stängt av telefonen. M.s föräldrar hade full koll på telefonen (som du vet), självklart har hon inte stängt av den.
Citera
2023-04-27, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hade verkligen J långärmat på sig?
Jag minns det som en rosa kortärmad top/blus

Man kan se att Johanna hade en svart kjol på sig och en ljusrosa blus på sig på Nöjet. När hon kom hade hon en svart jacka i fuskmocka på sig, den hänger hon av sig i gaderoben som det verkar.

A 153/103

https://imgur.com/a/nSMwp6a
https://imgur.com/a/FOH5wDw
https://imgur.com/a/OFHQjKP

A 153/ 920

Förhör Johanna:

Roligt att hon nämner att kjolen gick till knäna:
" Promenaden mellan Nöjet och Johannas lägenhet tog ungefär 15 minuter. Johanna hade en rosa kortärmad topp, svart kjol till knäna och vita skor under kvällen. Maja hade rosa militärbyxor och rosa T-shirt."
A 153/124

Övervakingsbild från McD, vid hämtluckan 02:59:
"Inzoomad bild där man kan två ben och en kort svart kjol på den som sitter på passagerarsätet."
Tyvärr lägger Johanna allt detta i tvättkorgen hos sin mamma efter helgen, som tvättar allt:

A 153/746- 748 kan man se kläderna som man tagit i beslag. Tyvärr är de tvättade, och jag vet inte om man frågade mamman om det fanns andra kläder som var Johannas i tvättkorgen. T ex någon långärmad tröja, som man kunde tänka sig att Johana tagitpå sig hemma under kvällen, eftersom det ändå var oktober.

A 153/741

"Angående beslag BG124763-3, en rosa blus, säger Malin att det är Johannas blus. Malin vet
inte när Johanna använde den senast. När Malin åkte till jobbet på lördagskvällen den 15
oktober så var Johanna kvar hemma hos Malin, Johanna skulle byta om i sin egen lägenhet
den kvällen. Blusen låg sedan i tvättkorgen hos Malin, Malin tvättade den sedan på måndagen
den 17 eller på tisdagen den 18 oktober.
Angående beslag BG124763-4, en svart kjol, säger Malin att det är Johannas kjol, även den
låg i tvättkorgen efter helgen. Malin tvättade även den på måndagen eller tisdagen. Malin vet
inte när Johanna hade på sig kjolen.
Angående beslag BG124763-5, en svart jacka, säger Malin att det är Johannas jacka, även
den låg i tvättkorgen efter helgen, Malin tvättade även jackan. Malin säger att jackan är i
"fuskmocka", det är mer som en kavaj säger Malin, hon har tvättat den flera gånger tidigare.
Malin säger vidare att Johanna brukar lägga alla sina kläder i tvätten efter en utekväll då
Johanna tycker att det kan lukta om kläderna efter att man varit ute.
"
Citera
2023-04-27, 10:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Men kära nån... nu är det en trådskrivare som dessutom erkänt att hen hade fel ang att telefonen var avstängd.

Du svalde det från början utan att ifrågasätta, ingenstans innan har det i tråden framkommit att M stängt av telefonen. M.s föräldrar hade full koll på telefonen (som du vet), självklart har hon inte stängt av den.
Mitt minne av vad alla andra skrivit är tyvärr inte lika bra som ditt.
Men nog tyckte jag det var märkligt att hon med avstängning skulle röjt att hon inte ville bli spårad, även om jag inte skrev det.
Citera
2023-04-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror precis som du. Hon hade haft märken, rivsår lite här och var som allra minst. Jag tycker det är helt otroligt att vissa tror att J klarar detta helt själv och dessutom utan ett enda märke. Det är helt osannolikt enligt mig.

O m det nu var så att Tove kämpade för sitt liv på badrumsgolvet, att hon sparkade och fäktade med armar och ben - då borde väl någon trots att dom k a n s k e var två (Maja o JJ) fått avvärjningsskador? Eller?

Jag tror att det är fullt möjligt att JJ knäade Tove och hon föll ner på badrumsgolvet och slog i bakhuvudet. JJ sätter sig på Tove låser hennes armar med benen och stryper henne
Tove hinner aldrig förstå vad som händer eller få dödsångest

Om jag inte minns helt fel nu så säger grannen i fupen att han hörde 4 sparkar eller slag efter den stora dunsen. Men i Tingsrätten säger han att det var 15 sparkar?
En annan granne i fupen påstår saker men tar sedan tillbaka delar av sitt vittnesmål. Han erkänner att han blivit påverkad av att han pratat med grannar i huset dvs han t r o r han sett och hört men i själva verket har han fått det återberättat
Minnet är komplicerat
Citera
2023-04-27, 10:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Lägenheten var väl under renovering. Och J hade väl inte bott där på.någon vecka. Hittade polisen någon mat i kylskåpet eller var det tomt? Donken kanske blev en lösning. Är man illamående så kan man behöva något att äta ändå typ en liten hamburgare. För att få energi och illamåendet kan lätta lite. Men en meny blir för mycket då, för mig i alla fall.
M verkar gilla mat därifrån och skulle hon orka hjälpa till så torde det ha varit en utmärkt lösning för den alltid lika förutseende J.
Citat:
Medicinerna M tar kanske förstärker illamåendet lite. Tog hon de på em? Vet inte om Carro hann träffa henne innan de åkte till stugan. Det är ju oftast föräldrarna som ger M medicinerna. En bekant tar dagligen en likadan som hennes mediciner och blir trött och illamående när hon tagit den. Dock reagerar människor ju väldigt individuellt på mediciner.
Både illamående och somnolens är ganska vanliga biverkningar av metylfenidat, i hennes fall concerta? Tas som regel på förmiddagen, en del behöver fylla på med en mindre dos senare under dagen pga reboundsymtom som kan uppstå när medicinen lämnar kroppen.

Med det liv M har levt under senare tid med många fester, övernattningar och överlag ostrukturerat och rörigt, så kan hon också ha misskött medicineringen och till och med missbrukat preparatet då det hjälper till att höja låga dopaminnivåer (ses vid ADHD/ADD); den signalsubstans som reglerar bl a vakenhet, koncentration, motivation och impulskontroll.

Tidigare fysiska aktiviteter som hon har ägnat sig åt har haft en positiv inverkan på dopaminet men på senare tid tycks hon med J som ledsagare ha sökt sig till andra sysselsättningar vilka också frisätter dopamin; alkohol, spännings- och lustfyllda aktiviteter - livet med J har helt enkelt fungerat som en kick för hennes hormoner. När den inre motorn är trögstartad eller svag så blir ofta stimulans i någon form lösningen för ett tillfälligt välmående.

M blir lättare uttråkad än den neurotypiske individen.
Citera
2023-04-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Just så. Sedan inser hon att M:s hjälp behövs och ser då till att M får lite krafter först i form av en hamburgare, för att orka. I ett av de första förhören säger J att M var slö och hade låg energi.
Men.... om J nu sa att A hämtade T för att inte M skulle se cykeln utanför...
J går ju ut för att flytta cykeln.
Hon går ju inte ut för att åka till donken, det vore ju konstigt att åka o köpa hamburgare när man har ett lik hemma....
Citera
2023-04-27, 10:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I normala öron låter det långsökt att ta på långärmat före strypningen, men J hade googlat efter tips på lite av varje så tänkbart är väl att hon även studerat "hur man undviker motvärnsskador". Överraskningsmomentet med fällningen skulle kunna vara ett dylikt tips.

Edit: Jag vet att hon inte hade det som sökord, men det nämndes troligtvis på strypsidorna.
Tolkar det som att skribenten menade att hon var iklädd långärmat, utan att ha en planering i åtanke.

Håller med om att det är långsökt.
Citera
2023-04-27, 11:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Men.... om J nu sa att A hämtade T för att inte M skulle se cykeln utanför...
J går ju ut för att flytta cykeln.
Hon går ju inte ut för att åka till donken, det vore ju konstigt att åka o köpa hamburgare när man har ett lik hemma....
Uppgifterna om hur hamburgaren kom till, går isär; J säger att hon mer eller mindre bestämmer att M ska ha något från Donken och M protesterar inte.
M är osäker och ger inget klart svar; antingen ber hon om mat eller så beslutar de gemensamt att J ska åka och köpa något.

Ja, det är snurrigt runt cykeln; J ändrar sig när hon får tänka till lite?

Om kroppen har hunnit förflyttas till förrådet kan M sätta sig i badrummet och stanna kvar tills J är tillbaka? Utan vetskap om att T blev kvar.
I J:s ursprungliga version är M på toa och sitter fortfarande kvar vid hemkomsten; se sista aktivitet.
Citera
2023-04-27, 11:19
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan se att Johanna hade en svart kjol på sig och en ljusrosa blus på sig på Nöjet. När hon kom hade hon en svart jacka i fuskmocka på sig, den hänger hon av sig i gaderoben som det verkar.

https://imgur.com/a/FOH5wDw
https://imgur.com/a/OFHQjKP

Tack för bilderna.
Enligt uppgift hängde de av sig sina jackor i Johannas hall när de kom fram till lägenheten.
Då har Johanna haft en rosa kortärmad tunn blus och en mycket kort svart kjol på sig när hon satt ovanpå Tove i badrummet.

Det finns rimligen inte på kartan att Johanna då ensam i närkamp skulle kunnat strypa Tove till döds med sina bara händer - utan att få minsta skador av den kämpande Tove.
Inte om Johanna inte hade mer skyddande kläder på sig - Johanna var barbent upp på låren med bara armar och nakna händer.

Med väldigt hög sannolikhet måste därför en tredje person också ha deltagit och samtidigt hållit fast Tove, troligen hållit fast Toves armar/händer.
De har varit 2:1 - två mot en - precis som Johanna beskriver det och som då också förklarar alla de andra omständigheter som inte går ihop i Majas berättelse.

I domen är beskrivningen av förloppet före och runt händelserna i badrummet betydligt mer detaljerad från Johanna än Majas beskrivning vad hon gjorde dvs gick och la sig i sängen (som var förbjuden plats för henne) .
Det är en odetaljerad oprecis lite luddig beskrivning av vad hon gjorde som kommer från Maja, medan hon i andra delar, där Maja erkänner att hon deltagit, berättar mer utförligt.
Johannas berättelse av sitt agerande framstår därför som självupplevd, medan Majas framstår som en efterhandskonstruktion.

Om dessa bestickande omständigheter räcker för att döma någon till livstids fängelse får väl HR avgöra, TR ansåg ju att det räckte.
Vid många gängskjutningar förekommer ju just liknande omständigheter där folk vittnar om osannolika händelser som ska visa att de gjorde något helt annat än deltog brottet.
Ofta brukar rätten inte tro på det heller.
Citera
2023-04-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
.
Citat:
Citat:
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt
förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte
kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror
det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i
skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att
jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var
kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil
medan hon åkte in till stan och ja, åkte
till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja
som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad
heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och
det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta.
De hade ju uppenbarligen koll på att man kan se på mobilen vart man har befunnit sig .
Och inte bara genom att man som MHs föräldrar som lagt till sig på hennes hitta.

Att M som är så chockad , trött och bakis tänker på att hon inte ska ha mobilen med sig känns konstigt . Mobil ( oavsett om det var sin egna eller Js ) brukar vara lika naturligt att plocka på sig som nycklar och plånbok .
Men inte ens kommer på att J inte borde tagit med den och påpekar det en enda gång under färden till skogen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in