En till situation var ju när de var ett gäng som skulle in i ett ödehus och secutitas kom. Johanna övergav Maja som fastnade på ett staket.
Ja, vi har ganska olika uppfattning om Majas relation till Johanna och Majas del i brottet.
Kan det inte vara så?
Jag tror att det beror på att vi inte vet allt om dessa människor, men också för att vi inte är utbildade inom området och spekulerar utifrån dessa premisser.
Det finns enormt mycket på nätet om just narcissism. Även om vänskap med sådana. man behöver inte bara vara fast i en sexuell ralation utan även i vänskapsrelationer blir man utsatt för likanande processer.
Ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=grMk85NsNEk
Jag utgår från att många, de flesta destruktiva relationer beror på att den ena partnern har psykopatiska drag. Forskning att det är väldigt vanligt i nära destruktiva, våldsamma och kontrollerande relationer.
Den gemensamma nämnaren alltså.
av
Man kan ändå dra slutsatsen tycker jag, att Johanna måste ha starka sådana drag, då hon inte bara verkar kunna döda utan att verka särskilt påverkad, och snarast enligt Maja lättad. Oavsett om det Maja berättar, vet vi att Johanna agerat blixtsnabbt, fått allt undanstökat inom ett par timmar, tuttat eld på kroppen och sedan har satt på musiken i bilen i samma stund som hon satte sig i den.
Narcissism och psykopati överlappar varandra, men man kan absolut se flera naricssistiska drag också.
I nära relationer har man som du säger oftast ett gemensamt bo, man träffar varandra väldigt mycket. Men det finns även våld i nära relationer där man inte har barn, familj. Billy och Tova, Stefan och Lena, Lotta och vad han nu hette. De var alla inblandade i destruktiva och kontrollerande relationer, men de såg olika ut utifrån vilken typ av våld de var utsatta för.
Allt våld behöver inte vara fysiskt, det kan vara även psykologiskt, ekonomiskt och sexuellt. Våldet kan se väldigt olika ut i olika relationer.
Skillnade mellan en intim relation och en vänskapsrelation är kanske egentligen mest att den intima biten oftast saknas i en vänskapsrelation.
Alla som varit bekanta med Johanna och Maja säger att de var alltid med varandra. Men man kan se att Johanna försöker avgränsa Maja från andra vänner, de som hon själv blivit ovän med. Johannas vänkrets minskar. Och Johanna försöker också få Maja att avgränsa sig från hennes föräldrar, pratar illla om dom och hennes bror. Sådana som kan påverka att Maja bryter med Johanna.
Johanna får Maja att tro på att hon vill henne väl, men vad leder hon in henne i för något? Hon vill ha full lojalitet, hon vill att andra ska göra det hon vill. Hon tål inte att andra mår dåligt, det triggar henne enormt.
Hon projicerar, väldigt vanligt bland narcissister. Det är inte hon som är narcissist, det är andra. Det är inte hon som ligger runt det är andra.
Jag tror att Maja är extremt följsam, vilket de flesta som stannar kvar med en naricssit måste vara. Annars kommer aggressionerna, hårdheten fram. Bestraffningar kan ske på olika sätt.
Jag tycker att Johanna behandlar Maja dåligt. Maja kallades Johannas vante av någon. Ja, så ser väl inte en jämbördig och ömsesidig relation ut? Maja ser jag som Johannas marionett. Det Johanna önskar, det gör hon, eller försöker vara till lags. Psykiskt våld är Maja utsatt för.
Mordbränningen är väl ett tydligt exempel där Maja försöker maska, spela sjuk, pappa kommer... hon vågar inte sätta emot. Det är väl absolut ett övergrepp, psykiskt våld att försöka få en vän att delta i något sådant? Förutom att hon drar i trådar, vet ju Maja hur det går för dom som inte lyder, gör som Johanna vill eller t om ligger med någon som Johanna någon gång legat med, ska bestaffas. Bara den vetskapen.
Det är ett sjukt förhållande, där Maja inte ser själv hur beroende hon blivit, så ser jag det.
Från förhör Maja A 153/1157 ff:
"
M: Men det jag tror att det handlar mycket om att jag både har varit rädd att förlora henne för
att hon har varit så pass nära mig liksom och hon är den som jag har anförtrott mig till om i
stort sett allt och sen att ja hon, ja hon, blir liksom, när hon blir arg så blir hon ju väldigt arg
och det är liksom, ja jag har svårt för när folk höjer rösten och blir alltså hon, även fast hon
aldrig har slagit mig så, så har det känts hotfullt.
F: Okej det har känts hotfullt?
M: Mmm.
F: Förklara!
M: Nej jag vet inte alltså någonting i blicken och så. "
//
När Johanna hade tagit använt hash:
"
M: Det har skett hemma hos henne och det har skett ja på andra ställen också. Ja, och sen så
skedde det såsom en gång när vi, ja när vi skulle ut och festa då tillsammans och jag tog
inget, jag drack bara och ja det vart inte jättebra heller. Alltså hon, man ser saker på ett annat
sätt när man är hög och man tycker och man stör sig på allt och alla och ja man blir dryg
skulle jag säga.
BF: Vad hände den gången då du sa det blev inte bra då heller?
M: Nej men då liksom så här ja men för att det skulle bli bra eller så bra det skulle kunna bli
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2022-12-01 10:01 diarienr: 5000-K1226065-22 1155
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
så vi var alla tvungna som var runt omkring henne att liksom inte prata om något negativt.
Det skulle liksom bara vara, ja men inte, att man ska inte ha dålig attityd så sätt men alltså
inte prata och ha glad ton och vara liksom, ja.
BF: Jag fattar inte riktigt. Sa Johanna det här eller?
M: Ja.
BF: Okej.
F: Så på något sätt Johanna gav instruktioner om hur det skulle vara?
M: Mmm.
F: Okej och du sa att alla skulle vara, vilka var det där alla?
M: Nej men det var jag, Johanna och Mirjam då att liksom framförallt vi två att vi skulle
liksom så här, ja vara som Johanna ville att vi skulle vara för att hon inte skulle få psykos
eller ja flippa.
F: Okej.
BF: Valde ni att lyssna på Johanna och betedde er så då eller?
M: Ja jag försökte men det gick inte så bra för det lös ju igenom. Det går liksom inte att fejka
så."
//
"
BF: Men varför valde du ändå den här gången när ni skulle göra som hon tyckte och tänkte så
valde du att delvis men sa du att det inte gick så bra men bete dig som Johanna ville. Varför
valde du det?
M: För att jag ville inte ha tjafs eller bråk. Och då visste jag att hela kvällen vara förstörd
liksom"
Jag tror att Maja är den perfekte "vännen", den som är följsam och inte sätter emot. Hon försvarar och är alltid till hands, ifågastätter inte och är lojal. Hon frågar inte...Johannas vilja är hennes vilja, men bara nästan.
Och gränsen går tror jag vid att aktivt mörda.
Men det är förstås bara min gissning.