2023-04-26, 19:29
Medlem
1912gammals avatar
En bra artikel om nya metoder att testa DNA. Bra för DNA nerds. Google translate gläder tyvärr här. BT er värdens ”värsta” tabloid tidning, men har aggressiva duktiga journalister som gräver ganska djupt, som också kan vara bra ibland.

https://www.bt.dk/krimi/ekspert-om-dna-spor-i-emilie-meng-sag-nu-skal-denne-metode-i-brug
Citera
2023-04-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han är ju anhållen ju för Emilie Meng mordet!!!
Var finns hennes tråd??
Ryser...
Som jag skrev innan nån makt har sänt Filippa för att avslöja..
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død, juli 2016
Citera
2023-04-26, 19:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Om denna man nu är densamme som mördade Emelie Mengs 2016 och angrep den andra kvinnan förra året, så är det otroligt obehagligt att tänka på vad han har haft för sig mellan 2016 och förra året.
En serieförbrytare (seriemördare eller serievåldtäktsman) brukar ej ta så långa pauser. Jag kan bara komma på en på rak arm, the golden state killer.
och KBT!
Dahmer hade en paus på 9 år mellan sitt första och andra offer, men sen så skedde resten av morden kontinuerligt mellan 87-91.

Men jag har som du mycket svårt att tro att det inte funnits fler offer från 2016 -> nu

Sen vet man ju inte om Emilie var den första heller.. (om det nu är han som är GM då såklart)
Citera
2023-04-26, 19:36
Medlem
1912gammals avatar
”Vi måste jobba med metoder som inte är så vana vid den danska polisen, när dna-spåren i Emilie Meng-fallet nu ska undersökas igen.

Det berättar Therese Graversen, docent vid IT-universitetet. Hon har skrivit en Ph.D. i statistik och utvecklat en mjukvara som kan separera blandat DNA i polisbevis. Hon har bland annat hjälpt polisen i England i mordfall.”

”En del av de DNA-spår vi har är inte spår av en typ som direkt kan jämföras med de traditionella referensproverna i vårt DNA-register."

”Therese Graversen hörde också den frasen.

"Nu vet jag inte detaljerna i det specifika fallet, men det skulle vanligtvis betyda att du har att göra med DNA som har blandats ihop. Så att den har hittats bland flera personers spår, och då måste den isoleras. Det kan också betyda att det DNA som hittats har brutits ned, säger hon och fortsätter:

"Det kan vara så att DNA har brutits ner av vatten, värme eller tid. Det är ganska svårt att isolera det, men det kan göras.' ”
https://www.bt.dk/krimi/ekspert-om-dna-spor-i-emilie-meng-sag-nu-skal-denne-metode-i-brug
Senast redigerad av 1912gammal 2023-04-26 kl. 19:39.
Citera
2023-04-26, 19:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1912gammal
En bra artikel om nya metoder att testa DNA. Bra för DNA nerds. Google translate gläder tyvärr här. BT er värdens ”värsta” tabloid tidning, men har aggressiva duktiga journalister som gräver ganska djupt, som också kan vara bra ibland.

Tack, det var så danskarna jobbade när dom analyserade en 800 000 är gammal tand. Har man facit kan man jobba "baklänges". Mer än så fattar jag inte.
Citera
2023-04-26, 19:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han är ju anhållen ju för Emilie Meng mordet!!!
Var finns hennes tråd??
Ryser...
Som jag skrev innan nån makt har sänt Filippa för att avslöja..

Jag tänkte lite häromdagen att OM han nu är Emilies mördare och kanske har fler offer på sin agenda, så kanske Filippa kan, när hon blir äldre ändå finna lite ro i tanken att han stoppades tack vare henne och att det var en mening med det hela. (missförstå mig rätt ^^)

Hade han valt ett annat offer kanske han hade kommit undan återigen, och återigen, och återigen..
Citera
2023-04-26, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
tror hon syftar på "vanliga mord" där är det vanligast att mördaren känner sitt offer, seriemördare är tack och lov väldigt sällsynt om man ser till antal mördade människor per år.
Sitat Tv2 dk:
Citat:
"Anne Birgitte Stürup henviser til, at det som hovedregel er personer med en eller anden tilknytning til offeret, der retsforfølges i sager om overgreb – det er sjældent, at man ser gerningsmænd, som udser sig ofre, de ikke har en forbindelse til.
- Det er ekstremt sjældent, at der er tale om en gerningsmand, som overfalder en fremmed pige. Og det er endnu mere sjældent, hvis der er tale om en serieforbryder, siger hun."

Ja, etter at jeg leste hennes uttalelse en gang til, ser jeg at uttalelsen kan tolkes slik du skriver.

Fort gjort å misforstå - så da er vi nok enig 👍
Citera
2023-04-26, 19:59
Medlem
Jag tror han hade knivar som kan binda han till olika fall. Han verkar gilla machetes knivar bland annat kanske och då ökar det såklart misstankarna mer om det skulle tex hittas i hans hem..
Citera
2023-04-26, 20:02
Avslutad
https://www.bt.dk/krimi/se-billederne-her-er-korsoermandens-beslaglagte-hyundai-i30
Citat:
For blot en uge siden kørte en familie rundt i den sølvgrå Hyundai i30 på veje omgivet af sneklædte bjergtinder og enorme søer i det nordlige Slovakiet.
Citera
2023-04-26, 20:03
Medlem
Jobbet ikke PW med markedsføring. Kan det bety at han reiste mye i jobben. Hadde mye kundekontakt.

Dansk politi var klare på at PW også blir sjekke opp mot andre uløste saker. Uten å spesifisere mer enn Mengs-saken og saken fra nov -22 i Sorø.

Mye tyder på at PW minst er en serieforbryter, kanskje en seriemorder.

Det er veldig dristig, å overfalle en 13-årig jente midt på lyse dagen, ta henne med seg, først til arbeidsplassen, og senere til hjemmet sitt.

Overmot og arroganse? Eller, ett ønske om å bli tatt, om å bli avslørt, om å bli stoppet.
Citera
2023-04-26, 20:21
Medlem
1912gammals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luderlappen
Någon som vet i vilken by PW växte upp?
Mordet på Emilie Meng är inte enda mordet i dessa trakter. 9 juli 2008 försvann Vivi Kristiansen i Ringsted utan ett spår. Hennes lik hittades i en grund grav året därpå ca 2 mil från Borup där Meng återfanns. Ingen misstänkt gärningsman finns.
PW bör ha varit 17-18 år då.
Kan möjligtvis vara av intresse OM PW bodde i närheten av Ringsted då
Jag tänkte också på det. Han måste isf ha varit väldig ung. 17 år. Inte omöjligt. Problemet er att hon levde bland narkomaner. Det behöver förstås inte va et hinder.
Citera
2023-04-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1912gammal
Jag tänkte också på det. Han måste isf ha varit väldig ung. 17 år. Inte omöjligt. Problemet er att hon levde bland narkomaner. Det behöver förstås inte va et hinder.
Han vokste opp i en mindre by på Vestsjælland, men jeg vet ikke navnet på byen.
Om Ringsted kommune: "Før regionreformen i 2007 lå kommunen i det nå oppløste Vestsjællands amt."
https://no.wikipedia.org/wiki/Ringsted_kommune
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Den siktede mannen vokste opp i en mindre by på Vestsjælland, sammen med sin mor og far og to søsken, ifølge TV 2."

"To bekjente av mannen forteller den danske avisa BT at de reagerte med sjokk da de skjønte hvem den 32 år gamle siktede var.
- Det er forferdelig Jeg trodde aldri han var den typen, sier en av de bekjente til avisa."

"- Det var ingenting ved ham som skilte seg ut. Derfor ble jeg så sjokkert. Han kommer fra en vanlig familie med orden i sakene sine, sier den andre personen avisa snakket med."
https://www.dagbladet.no/nyheter/siktedes-familie-og-venner-i-sjokk/79041111
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in