Citat:
Ursprungligen postat av
Messial
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/gynekologi/linnea-32-steriliserade-sig-har-vetat-sedan-tonaren-att-jag-inte-vill-ha-barn/
https://www.bt.se/boras/emma-27-vill-inte-ha-barn-kanns-som-att-jag-far-trampa-ner-den-har-vagen-sjalv-5e3571a9/
Hej!
Jag såg två artiklar på Internet där två etniska svenska kvinnor, 32 respektive 27 år gamla säger att dom inte skall föda något barn. Den ena, Linnea, har steriliserat sig och sagt "här skall det minsann inte födas något barn" medans Emma säger att hon inte vill föda något barn.
Samtidigt som människor med utländsk bakgrund i Sverige föder barn i stor utsträckning, särskilt människor ifrån MENA.
Påverkar dessa etniska svenska kvinnors syn på barn och barnafödande den svenska demografin negativt?
Är det detta som kommer göra att dom etniska svenskarna kommer bli en minoritet på nationell nivå i Sverige?
I fattigare länder i Europa så föds det få barn och man brukar säga att det beror på dålig ekonomisk standard, men i Sverige är den ekonomiska standarden hög. Ändå föder inte etniska svenskar så många barn.
Jag tror att dom etniska svenskarna kommer bli besegrade utav människor ifrån MENA i Sverige gällande barnafödande och att dom etniska svenskarna kommer vara i minoritet på nationell nivå inom 15-20 år och sedan bara bli färre och färre precis som i Malmö och i Södertälje.
Problemet för barnafödandet i Sverige är tredelat. För det första har vi ett överdrivet fokus på karriären och särskilt att kvinnor ska göra karriär för att det är "jämställt". För det andra saknar vi den sociala gemenskapen som håller samman samhället och kulturdegenerationen är fullkomlig. För det tredje har vi en störd bostadsmarknad.
Det första kom med tredjevågsfeminismen och har resulterat i att kvinnor skiter i att skaffa barn till förmån för karriären eller av rädslor propagerade av politiska aktivister.
Det andra har långsamt försvunnit sen lokalsamhället monterades ner och förstärks av att vi inte längre är religiösa i någon större utsträckning och har anammat extremindividualistisk konsumtionskultur. Detta späder även på det första problemet.
Det tredje pågår i någon utsträckning i hela världen och jag är alldeles för oinsatt för att förstå varför eller hur man skulle kunna göra någonting åt det.
De som snackar om att de förstår kvinnors val med tanke på hur samhället ser ut saknar historisk förankring. Vi har det 100 ggr bättre idag för barn än det var för 70 år sen när död till följd av infektionssjukdomar var överhängande och alla i realitet var fattigare. Det var inte alla som hade vatten indraget i husen för helvete. Dessutom är Sverige jävligt bra i förhållande till andra länder med förskola, föräldraledighet och barnbidrag.
Kolla på vilka som har flest barn. De kommer från djupt religiösa kulturer med traditionella värderingar och starka lokalsamhällen oavsett om du tittar på MENA eller Irland. Det är vår sjuka kultur som skapat detta problem.