Citat:
Ursprungligen postat av
Observerad
Om man nu ska kategorisera en annan persons (komplexa) psykologiska karaktärsdrag så pass generellt som man gör idag genom en enstaka neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, så uppvisar inte Alva starka drag av just Aspergers syndrom. Även om man alltid tittar på det utifrån en skala, så är de inte speciellt framträdande i mitt tycke. Givetvis kan vissa av hennes beteenden eller personlighetsdrag falla inom ASD, liksom andra diagnoser, men enligt mig uppvisar hon mer tydliga tecken på intellektuell funktionsnedsättning. Dvs hon är efter i utvecklingen, retarderad. Som med allt annat beror det på många faktorer som genetik, uppväxt, samspel med andra barn, skolgång, drog/alkoholkonsumption i ung ålder, matföring, sömnrutiner, sociala medier etc etc, och för att inte glömma hennes tillvaro (som hon givetvis hamnat i pga just ovanstående). Hennes psykologiska funktionsnedsättning i en sådan tillvaro (dvs leva planlöst i luften tillsammans med en annan fullständigt destruktiv människa till partner) och du har resultatet; utvecklingspotentialen är med andra ord absolut noll.
Ja, det var min tanke också. Någon form av IF intellektuell funktionsnedsättning. Då hon beter sig extremt konstigt. Hon uppvisar även tecken på bipolär sjukdom. Då hon i ena stunden är väldigt nere och lätt deprimerad för att i nästa stund ,vara helt manisk och mer eller mindre hoppa i soffan och gestikulera med sina lösnaglar. Ett mycket märkligt beteende . Detta kan ju också vara pågrund av någon sinnes förändrad substans. Men normalt är det inte. Och Alva saknar allt vad karaktär och karisma heter. Det sjuka är att hon imiterar och avgudar sin rap pojkvän . Nu har hon själva börjat missbruka gravt , inklusive lossas rappa genom att mima. Hon vill vara som Alex.