2023-04-26, 08:50
Medlem
Peace2023s avatar
Något jag kan undra är hur J behandlade sina hästar. Såg hon dem som maskiner som skulle uppfylla hennes önskemål, bestraffade om inte?
Citera
2023-04-26, 08:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hade hon inte försökt elda upp kroppen tror jag detta hade varit en rimlig tanke. Men tror faktiskt hon var övertygad att kremeringen skulle fungera.

Vem vet vad Johanna tänkte.
Så förnedrande och mer än iskallt beteende att tända på Toves kropp på det här sättet. Att ens kunna prata om hur ansiktet "smält" och en stor del av håret försvunnit.

Det övergår mitt förstånd, och sedan sätta på musiken och digga...

Att båda får samma straff känns inte rimligt ur något perspektiv alls.

Vad är dina tankar runt byxor och tröja?
Citera
2023-04-26, 09:00
Avslutad
Finns dombeslutet ute ? För inga länkar funkar ju
Citera
2023-04-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Mordet är utrett, och dom två gärningsmännen är dömda. Du kan ju ha åsikter om exakt på vilket sätt det är utrett, men utrett är det, helt enligt svensk rätt.

Så länge inte den slutgiltiga domen har blivit fastställd är det inte någon dom som har vunnit laga kraft.

Från Åklagarmyndigheten

Citat
Laga kraft
När tiden för överklagande har gått ut eller om den inte är överklagningsbar har en dom (eller ett beslut) vunnit laga kraft. Därefter kan domen verkställas.

https://www.aklagare.se/ordlista/l/laga-kraft/
Citera
2023-04-26, 09:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Finns det tidsutrymme för detta? Dunsen hörs strax efter 02.40. Sparkarna ett par minuter senare. M:s rörelse registreras 02.43. J åker iväg till McDonalds 02:47. Hon måste ha träffat grannen i trappuppgången någon minut tidigare. Ca 02.45 bör hon ha samtalat med M om att åka till McD.

I och för sig säger grannen att det han hör en dörr stängas och öppnas ett par tre gånger inom loppet av 5-10 minuter efter att han varit uppe och knackat på, innan han själv öppnar dörren och får syn på J. Det blir därmed svårt att få även hans uppgifter att gå ihop tidsmässigt. Hur säker kan man vara på att han tittat på telefonen exakt 02.40? Har tidpunkten bekräftats genom någon viss aktivitet på telefonen? I polisförhören säger han bara att det var omkring 03.

Walk-in-garderoben tror jag inte på, den ligger i rummet inne i lgh och blir inte logisk om man funderar på varför JJ behövde få ut kroppen ur sin lgh asap.

Däremot tror jag starkt på förrådet utanför JJs ytterdörr, på samma våningsplan som lgh.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för svaren! Jag återkommer imorgon igen med lite tankar.

Håller på att mata in all aktivitet som tjejerna, vittnen och teknisk bevisning beskriver i fup i ett dataprogram särskilt för analys av brottsfall så får vi se om vi kan bli klokare på tidslinjen den vägen.

Hehehee, en sådan där dator som Clea pratade om, en AI????

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att när man bor i en sån liten lägenhet att en walk in closed inte är speciellt stor och att den troligtvis redan kan vara full med prylar

Har vi mått någonstans på denna walk in closed?

Jaa, det finns mått på både garderob och förråd på de planlösningar som postats i tråden förut, och för längesedan och återkommande!

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Något jag kan undra är hur J behandlade sina hästar. Såg hon dem som maskiner som skulle uppfylla hennes önskemål, bestraffade om inte?
Citera
2023-04-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien1989
Finns dombeslutet ute ? För inga länkar funkar ju

Här

Två kvinnor döms till livstid för mord i Vetlanda

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/04/dom-i-vetlandamalet/
Citera
2023-04-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Så länge inte den slutgiltiga domen har blivit fastställd är det inte någon dom som har vunnit laga kraft.

Från Åklagarmyndigheten

Citat
Laga kraft
När tiden för överklagande har gått ut eller om den inte är överklagningsbar har en dom (eller ett beslut) vunnit laga kraft. Därefter kan domen verkställas.

https://www.aklagare.se/ordlista/l/laga-kraft/

Jag har svårt att se vad relevansen med ditt inlägg är. Mordet är utrett och domen kan överklagas innan den vunnit laga kraft. Är vi överens? Annars har jag inget mer att tillföra den här idiotiska diskussionen.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-26 kl. 09:15.
Citera
2023-04-26, 09:21
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Jag har svårt att se vad relevansen med ditt inlägg är. Mordet är utrett och domen kan överklagas innan den vunnit laga kraft. Är vi överens? Annars har jag inget mer att tillföra den här idiotiska diskussionen.

Men hur fungerar det? Läser Hovrätten domen först och sen efter det beslutar om förhandlingarna skall tas om ?
Citera
2023-04-26, 09:28
Medlem
Citat:

Menar du verkligen att mordet ÄR fullt utrett då den slutgiltiga domen inte har vunnit laga kraft? Man får vackert vänta tills allt är klart.
Citera
2023-04-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men hur fungerar det? Läser Hovrätten domen först och sen efter det beslutar om förhandlingarna skall tas om ?

Här

Brottmålsrättegång i hovrätten

https://www.domstol.se/svea-hovratt/till-parter-och-vittnen/brottmalsrattegang-i-hovratten/
Citera
2023-04-26, 09:49
Medlem
Såg just på GW Persson i Tv4:

"Det krävs ganska lite av juridiska insikter för att ändra på den där domen mot 18-åringen som gäller grovt brott mot griftefriden för att det är ostridigt i målet. Det hon har gjort i det sammanhanget när det gäller att dumpa kroppen det uppfyller inte lagens krav på ett grovs brott, va så hon åkte med av bara farten.

Men det finns mycket som talar för att det är som hon säger och då ska man enligt den juridiska sanningsmodellen så ska man fria henne, va."
Citera
2023-04-26, 09:59
Medlem
En sak som slog mig när jag såg på professorn är hans sista lilla utvikning:

"Det är första gången som det hänt att man dömer två så unga människor, tidigare ostraffade till livstid, va. Det är nytt och sorgligt kapitel som har skrivits i vår rättshistoria."

Det här säger väl en hel del om GWs inställning till mordet. En 21-årig kvinna har blivit stypt i fyra-fem minuters tid i ett tortyrliknande mord.

Men det uppseendeväckande enligt GW är att 20-åring och den 18-årige vakthunden som hållit i brottsoffrets händer åker på livstid. Dem är ju tidigare ostraffade.

Undrar om GW hade haft samma inställning om det vore hans 12-barnbarn som blivit strypt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in