Citat:
Ursprungligen postat av
5150-5157
Igår kom tioåringen hem från skolan och berättade om att lärarna pratat om en kille som sålt majblommor för 400K och tjänat mer än 40K själv och även dragit in pengar till klassen.
Nästa år skulle det vara deras tur att sälja.
Barnen blev eld och lågor och började fantisera om att bli rika på majblommor. Sonen kände sig skeptisk till berättelsen men sade inget. Han räknade fram att han skulle behöva sälja till alla i vårt samhälle för att komma upp i en sådan summa, och det skulle han ju inte hinna eller kunna.
När han kom hem frågade han mig om jag trodde på historien, lärarna kunde ju inte ljuga.
Jag gav honom vuxenversionen av det inträffade. Att pojken hade en besvärlig livssituation och att en vän till familjen spridit historien om honom i olika stora grupper på Facebook, med uppdateringar flera gånger om dagen. Att han misslyckats att sälja fysiskt på egen hand och även blivit taskigt bemött. Nu tyckte många synd om honom och ville visa sitt stöd genom att köpa majblommor från hans webshop.
Sonen blev något förargad över lärarens förljugna version om en ung stjärnsäljare.
Du har en väldigt klok son. Och du är en väldigt klok och intuitiv pappa.
Jag hoppas att majblommeföreningen sätter stopp för fuskinköp där man bara bidrar pengar men inte köper en riktig majblomma.
Det kanske inte riktigt har med saken att göra, men jag kommer ihåg när skolkamrater sålde jultidningar. Jag har själv gjort det. Det var väldigt svårt att tjäna pengar på det. Sålde man 300 tidningar fick man kanske en hundring. Jag minns ett system där den som sålde mest i länet fick prylar, t ex en ny tv eller en moped eller så. Det var de grejerna som drog mer än någon hundring.
Kanske finns en anledning till att systemet fanns.