2023-04-25, 15:57
  #853
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Ja jo det är ju det som kommer hända för o få slut på det...?

Ja, jag hoppas på en höjning på 1% imorgon men det lutar nog mer åt 0,5%
Citera
2023-04-25, 15:59
  #854
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, jag hoppas på en höjning på 1% imorgon men det lutar nog mer åt 0,5%
PPI siffrorna idag pekade åt rätt håll så 1% är inte på kartan. Även om det kanske vore bra att smacka på 1% direkt nu.
Citera
2023-04-25, 17:34
  #855
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, jag hoppas på en höjning på 1% imorgon men det lutar nog mer åt 0,5%

Marknaden verkar ha prisat in strax under det. Det var 40 punkter sist jag kollade.

Marknaden vet uppenbarligen inte men det påverkar reaktionen i morgon om det blir något annat.
Citera
2023-04-25, 20:27
  #856
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, jag hoppas på en höjning på 1% imorgon men det lutar nog mer åt 0,5%

Det samhällsekonomiskt optimala hade givet hur vi hamnat här, varit 75 punkter, "marknaden" tror på 50, jag fruktar 25 eller t o m oförändrad. Allt för att rädda det högbelånade etablissemanget, fortsätta dopningen av tillgångsvärden.

Bäste Thedéen!!! Sannolikheten att du läser detta är väl närmast noll, men... du kan idag teckna ett bolån till halva inflationstakten. En dollar kostade 8,13 för mindre än tre år sedan.... VAKNA!!!
Citera
2023-04-25, 20:50
  #857
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, jag hoppas på en höjning på 1% imorgon men det lutar nog mer åt 0,5%
Totalt jävla onödigt, varför ska den svenska befolkningen med bolån gynna judebankerna? De kan höja till 100% utan ett skit händer. De som har lån idag har det redan tillräckligt tufft och de som inte har berörs inte av styrräntan.
Citera
2023-04-25, 20:56
  #858
Bannlyst
Tidigare oroade sig tjänstemän på Riksbanken att inflationen var "för låg".

Ingen på Riksbanken kommer förmodligen att prata om att inflationen är för låg igen, förmodligen inte under resten av våra liv.

"Inflationen är för låg, vi måste nå vårat mål på 2%"

Inflationen var aldrig för låg. Det var bara påhittat. Det var ett spel för galleriet.

Men nu är inflationen helt klart alldeles för hög, och det finns ingen chans för Riksbanken att få tillbaka den under 2%. Riksbanken kommer förmodligen inte ens att komma i närheten av 2%.

Kort sagt, verkligheten efter årtionden av inflationsdrivande finans- och penningpolitik börjar komma ikapp. Riksbanken överdriver inte sitt försenade försök med att tillåta räntan att återgå till något sken av rationalitet i förhållande till den underliggande inflationstakten.

Så nu vore det en bra tid att ducka.

Det sägs att Riksbanken alltid förstör något, men det är bara delvis sant. Penning- och kapitalmarknaderna gick sönder för länge sedan, och nu återstår bara mer förstörelse.
Citera
2023-04-25, 22:19
  #859
Bannlyst
Ska vi erkänna det är korrupta Riksbanken som driver upp inflationen, dämpar svenska ekonomin?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gEy4v9/ekonomerna-splittrade-om-att-hoja-styrrantan

Citat:
Räntehöjningarna har skapat en tuffare inflation för många hushåll, menar hon, så det är inte heller givet att dessa bara varit dämpande för den svenska ekonomin.

– Hushållen går på knäna, många har det väldigt tufft nu. Och för varje räntehöjning får de det ännu tuffare. När vi tittar på de senaste inflationssiffrorna och vad som har ökat mest i pris så är det efter purjolöken bostadskostnader för bostadsrätter och egna hem. Riksbanken jagar sin egen svans när det är själva räntehöjningarna som driver upp inflationen.
Citera
2023-04-25, 22:25
  #860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothiour
Så kan någon ge enkel förklaring varför man skyller på "inflationen är för hög" måste höja styrräntan, måste höja bolånen, räntekostnaderna måste bli 1000 tals kronor dyrare för varje höjning?

Eller ska man helt enkelt skylla sig själv?

Så hur många 1000 tals kronor mer måste räntekostnaderna bli dyrare för att "inflationen" då måste gå ner?

Och varför vägrar man sammanställa hur mycket bankerna drar in på varje höjning?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQ3jeb/ny-rantehojning-det-blir-din-nya-bolaneranta

Har ju fortfarande noll effekt, folk spenderar som aldrig förr och uteserveringarna är fulla, uppenbart räcker inte 3% i styrränta när vi har inflation på dryga 10%.
Citera
2023-04-25, 22:44
  #861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Totalt jävla onödigt, varför ska den svenska befolkningen med bolån gynna judebankerna? De kan höja till 100% utan ett skit händer. De som har lån idag har det redan tillräckligt tufft och de som inte har berörs inte av styrräntan.

Jo, alla som arbetar och får betalt i SEK eller har tillgångar i SEK berörs negativt av det nuvarande ränteläget. Hela landet skall inte bli fattigt för att många (över) belånat sig för att fly den mångkultur de själva röstat för.
Citera
2023-04-25, 22:51
  #862
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Jo, alla som arbetar och får betalt i SEK eller har tillgångar i SEK berörs negativt av det nuvarande ränteläget. Hela landet skall inte bli fattigt för att många (över) belånat sig för att fly den mångkultur de själva röstat för.
De som har pengar, de har pengar. Grejen är redan nu att många med bolån har dämpat sin konsumtion rejält. Höjer man räntan till
1 000% så kommer kronan ändå inte förstärkas på grund av all arbetslöshet. Bättre att höja amorteringskraven. Som det är nu blir bankerna de stora vinnarna.
Citera
2023-04-25, 23:05
  #863
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Jo, alla som arbetar och får betalt i SEK eller har tillgångar i SEK berörs negativt av det nuvarande ränteläget. Hela landet skall inte bli fattigt för att många (över) belånat sig för att fly den mångkultur de själva röstat för.

Spot on.
Citera
2023-04-25, 23:07
  #864
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothiour
Ska vi erkänna det är korrupta Riksbanken som driver upp inflationen, dämpar svenska ekonomin?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gEy4v9/ekonomerna-splittrade-om-att-hoja-styrrantan


Säger Hartman ja....

Talar hon som högt belånad i egen sak, eller sina medlemmars, som är de som drabbas värst av bubbelekonomin och inflationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in