2023-04-25, 22:16
Medlem
Det finns många sorters djur som har ansikten som liknar varandra. Men något som slagit mig är att människans ansikte liknar en bläckfisks, med både ansiktsdrag/uttryck och ögon. Jag undrar hur detta kommer sig rent evolutionärt sett?

Även hjärnan är mycket stor på bläckfiskar. Så varför har vi dessa gemensamma faktorer?
2023-04-25, 22:17
Medlem
One2Manys avatar
Det finns inte en enda jävla likhet mellan en människas ansikte och en bäckfisks annat än att en bläckfisk likt en människa har två ögon.
2023-04-25, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det finns inte en enda jävla likhet mellan en människas ansikte och en bäckfisks annat än att en bläckfisk likt en människa har två ögon.

en bläckfisk har faktiskt 8 ögon
2023-04-25, 22:21
Medlem
Cowpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobinTheSchizo
Det finns många sorters djur som har ansikten som liknar varandra. Men något som slagit mig är att människans ansikte liknar en bläckfisks, med både ansiktsdrag/uttryck och ögon. Jag undrar hur detta kommer sig rent evolutionärt sett?

Även hjärnan är mycket stor på bläckfiskar. Så varför har vi dessa gemensamma faktorer?

Hur är en bläckfisks ansikte likt en människas menar du?
2023-04-25, 22:23
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:

Utseendemässigt tycker jag inte bläckfiskar liknar människor. Men de är mycket intressanta och intelligenta varelser. Deras armar styrs av lokala hjärnor och nervsystem som länkas till "huvudkontoret". Mycket märkligt, armarna fattar egna samordnade beslut. Kolla för övrigt "Bläckfisken och jag".
2023-04-25, 22:26
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpoke
Hur är en bläckfisks ansikte likt en människas menar du?
Han menar dessa.

Bläckfisk
2023-04-25, 22:26
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodiedo
en bläckfisk har faktiskt 8 ögon
Du tänker på spindlar, som har 8 ben och (oftast) 8 ögon.
Bläckfiskar har (oftast) 8 tentakler men endast två ögon, precis som de flesta djur.
(Eller så behagar du att skämta, och då är det i så fall jag som är en tråkmåns)

Sen fattar ju inte jag heller hur TS kan tycka att bläckfiskars "ansikten" liknar våra mänskliga ansikten.
Vi har två ögon gemensamt, men inget mer.
2023-04-25, 22:27
Medlem
Om nu så skulle vara fallet så skulle det antagligen vara fråga om s k konvergent evolution.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvergent_evolution
2023-04-25, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du tänker på spindlar, som har 8 ben och (oftast) 8 ögon.
Bläckfiskar har (oftast) 8 tentakler men endast två ögon, precis som de flesta djur.
(Eller så behagar du att skämta, och då är det i så fall jag som är en tråkmåns)

Sen fattar ju inte jag heller hur TS kan tycka att bläckfiskars "ansikten" liknar våra mänskliga ansikten.
Vi har två ögon gemensamt, men inget mer.

8 Ögon.

Citat:
Octopus eyes: Octopuses have two types of eyes: simple eyes and camera-type eyes. Simple eyes are similar to those found in many other invertebrates, while camera-type eyes are more similar to those found in vertebrates like humans. Octopuses have two of each type of eye, for a total of eight eyes. Despite having a large number of eyes, octopuses are able to change the color of their skin to match their surroundings, making them experts at hiding from predators.
2023-04-25, 22:50
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:

Bläckfiskar har inget kranium - Så det är fascinerande att de ser allt i 360°. Nog har de nåt speciellt i blicken!

9 hjärnor. 3 hjärtan. Bläckfisken är det mest spektakulära vi har!
2023-04-25, 23:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodiedo
8 Ögon.
Din källa, randomfunfactsonline.com, är den enda källan jag hittar som påstår att bläckfiskar har mer än två ögon.

Naturligtvis blir detta en definitionsfråga eftersom bläckfiskar kan "se" (avgöra om det är ljust eller mörkt) med receptorer i huden.
Kanske är det dessa ljusreceptorer som vissa kallar "ögon"?

"Octopuses have opsin molecules which are light-sensitive proteins that are found in their eyes, helping them to detect light.
This means that hypothetically, octopuses can “see” or detect light through their skin.
/.../
So, how many eyes does an octopus have? Only two, but they have some remarkable enhancements to their vision that have fascinated scientists for decades."

https://marinepatch.com/how-many-eyes-does-an-octopus-have/

"you will notice that three physical characteristics are held in common by all of them. They have eight arms, one large head, and two large eyes."
https://octolab.tv/octopus-vision/

"Like other cephalopods, an octopus is bilaterally symmetric with two eyes and a beaked mouth at the center point of the eight limbs."
https://en.wikipedia.org/wiki/Octopus

Något annat som är mycket märkligt med din källa är att den säger att bläckfiskar har "two types of eyes" och vidare "two of each type of eye, for a total of eight eyes".

2x2=4, inte 8.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-25 kl. 23:05.
2023-04-26, 00:36
Medlem
Idumeas avatar
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/0691e99a-8a9e-4345-bf88-783f9b490811?fit=crop&format=auto&h=1369&q=50&w=19 00&1b3f8549

Vänta, en sån här? Hur tror du att en människa ser ut?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in