Citat:
I förhöret innan J berättar vad som hände så får hon till sig att M öppnat upp sig och berättat en del men hon vet såklart inte exakt vad. Jag tror att hon efter det försöker hålla sig så nära sanningen som möjligt men undviker alla försvårande omständigheter samt chansar på att olycksteorin ska gå hem. Förmodligen tror hon även att M berättat vad som hände och reagerar därför med förvåning när FHL berättar att M sagt att hon inte vara med.
2022-12-15
F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det.
F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
2022-12-15
F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det.
F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
Där blev J rejält tagen på sängen och visste inte vad hon skulle säga.
M hade förrått dem. Pakten var bruten.
Det var nog det sista J skulle trott om M.
Citat:
2023-01-10
F: Hur kommer det sig att det tog så här lång tid innan du valde att berätta det här?
J: Till att börja med så kunde jag inte ta in det själv. Det var, alltså jag kunde inte faktiskt inte
tro, i början som jag berättade så, det var så bisarrt så jag tror jag hamnade i någon slags
chock i något slags, inte för att jag är någon psykolog, men något slags självförsvar att det
gick inte ta in för att det var så traumatiskt så jag har inte kunnat inse det själv. Jag började
väl förstå det när jag fick höra att Maja hade berättat så som det var då började det gå upp för
mig att det var, det som hände faktiskt tyvärr har hänt
2023-01-10
F: Hur kommer det sig att det tog så här lång tid innan du valde att berätta det här?
J: Till att börja med så kunde jag inte ta in det själv. Det var, alltså jag kunde inte faktiskt inte
tro, i början som jag berättade så, det var så bisarrt så jag tror jag hamnade i någon slags
chock i något slags, inte för att jag är någon psykolog, men något slags självförsvar att det
gick inte ta in för att det var så traumatiskt så jag har inte kunnat inse det själv. Jag började
väl förstå det när jag fick höra att Maja hade berättat så som det var då började det gå upp för
mig att det var, det som hände faktiskt tyvärr har hänt
Ha, ha! Hon kom ihåg vad hon läst i
psykologiboken.
Månntro att hjärncellerna gick på högvarv! Hur mycket hade M berättat? Hur mycket tänkte hon berätta? J hade ju inte kunnat undgå att märka att hon endast serverades en sak i taget. Att lägga upp en ny strategi med de osäkra premisserna kan inte varit lätt.
Det vore väldigt intressant att veta hur Js tankar gick där.
Citat:
2023-02-06
F: Och sen vad det gäller Maja, om vi ska gå in lite på vad hon har pratat om, eh, angående
det här som hände i lägenheten så har ju era versioner om hur och var det har hänt i
lägenheten stämmer också ganska bra överens.
J: Mmm.
F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
2023-02-06
F: Och sen vad det gäller Maja, om vi ska gå in lite på vad hon har pratat om, eh, angående
det här som hände i lägenheten så har ju era versioner om hur och var det har hänt i
lägenheten stämmer också ganska bra överens.
J: Mmm.
F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
Och där stacks nästa käpp i hjulet. Denna gången var hon förmodligen lite förberedd på att något skulle komma och troligtvis hade hon gått igenom sådant som skulle kunna dyka upp och hade färdiga svar.
Citat:
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
Vad är det som förbryllar?
Är detta en lögn av M och J inte trodde att M skulle ljuga?
Blev hon ställd för att hon trodde att M hade sett?
Det fetade: Varför sa hon inte vad M gjorde?
Citat:
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
"Alltså..." förefaller äkta i sammanhanget.
Frågan är om återberättandet är en lögn eller att det inte går ihop med Js nya story.
Citat:
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
"Agerade" och "rörde ju liksom" låter i mina öron som att J i hastigheten inte kunde komma på vad M skulle kunna ha gjort mot T i badrummet.
Citat:
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
J hade väl inte berättat tidigare att M hållt Ts händer?
Citat:
F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
Js formulering är tvetydig. Var det bara bilturen M var helt vaken eller var det även innan? Och "tyvärr" kan stå för endera syrlig eller beklagande underton.F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
Det finns väl en risk för övertolkning åt båda hållen.