2023-04-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och du tror inte att hennes nya advokat, som hon fick innan hon berättade, förklarade för henne vad hennes berättelse skulle innebära?

Precis! Clea är väldigt medveten om att två mot en ser betydligt värre ut, och hon har ju därför varit tydligt mot J med det och undrar om hon är säker på att det var så. Visst att J har ett hämndbegär, men inte såpass långt att skillnaden kan vara livstid eller tidsbestämt.
Citera
2023-04-25, 14:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar.

Citat:
"M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar."

Är det färgen eller kanske storleken på granbarren som gör att du kan avgöra om Maja bar kroppen eller mest lyste med ficklampan, eller bådadera?

Din tilltagande klarsyn gör att associationer går till till någon form av Reinkarnation av Truxa. Även om nu ”confirmation bias” ter sig sannolikare.
Citera
2023-04-25, 14:28
Medlem
tedbundys avatar
Se där. Tack för informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
J har redan bytt advokat
Clea är den hon valde när hon bytte
Citera
2023-04-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat:
"M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar."

Är det färgen eller kanske storleken på granbarren som gör att du kan avgöra om Maja bar kroppen eller mest lyste med ficklampan, eller bådadera?

Din tilltagande klarsyn gör att associationer går till till någon form av Reinkarnation av Truxa. Även om nu ”confirmation bias” ter sig sannolikare.

Om hon inte hade burit in henne i skogen hade hon väl knappast haft jackan full med granbarr?
Citera
2023-04-25, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Precis! Clea är väldigt medveten om att två mot en ser betydligt värre ut, och hon har ju därför varit tydligt mot J med det och undrar om hon är säker på att det var så. Visst att J har ett hämndbegär, men inte såpass långt att skillnaden kan vara livstid eller tidsbestämt.
Ja, Clea vet förstås vad förmildrande resp försvårande omständigheter är och vad de får för inverkan på straffet. Naturligtvis har hon upplyst sin klient om det. Om hämnd vore motivet skulle nog Johanna involverat Maja mer.
Citera
2023-04-25, 14:39
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudowoodu
Det skulle verkligen förvåna mig om M döms till livstid återigen i hovrätten med tanke på den bevisningen som finns. Oavsett om man tror eller inte tror på hennes historia så borde man inte kunna döma någon till ett så strängt straff med så lite bevis. Det förvånar mig också att de verkar tycka att J är trovärdig och går helt och hållet på hennes berättelse. Det går inte att utesluta att hon har dödat Tove själv, och heller inte att hon har haft Ms telefon och gått runt med. Det finns ju flera fall i Sverige där man har haft mer bevisning och där gärningsmannen har blivit dömd till betydligt mindre.

Det är en indiekedja med flertalet omständigheter som sammantagna räcker för en fällande dom.

Det finns ett nyligt prejudikat från HD om att tingsrätter och hovrätter ska fälla på den här typen av indicier i högre utsträckning än vad de hittills gjort.

Jag tror därför vi kan glömma att HR kommer att fria MH. Däremot sänks nog påföljden till 18 år.
Citera
2023-04-25, 14:42
Avslutad
Citat:
I förhöret innan J berättar vad som hände så får hon till sig att M öppnat upp sig och berättat en del men hon vet såklart inte exakt vad. Jag tror att hon efter det försöker hålla sig så nära sanningen som möjligt men undviker alla försvårande omständigheter samt chansar på att olycksteorin ska gå hem. Förmodligen tror hon även att M berättat vad som hände och reagerar därför med förvåning när FHL berättar att M sagt att hon inte vara med.

2022-12-15
F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det.

F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.

2023-01-10
F: Hur kommer det sig att det tog så här lång tid innan du valde att berätta det här?
J: Till att börja med så kunde jag inte ta in det själv. Det var, alltså jag kunde inte faktiskt inte
tro, i början som jag berättade så, det var så bisarrt så jag tror jag hamnade i någon slags
chock i något slags, inte för att jag är någon psykolog, men något slags självförsvar att det
gick inte ta in för att det var så traumatiskt så jag har inte kunnat inse det själv. Jag började
väl förstå det när jag fick höra att Maja hade berättat så som det var då började det gå upp för
mig att det var, det som hände faktiskt tyvärr har hänt

2023-02-06
F: Och sen vad det gäller Maja, om vi ska gå in lite på vad hon har pratat om, eh, angående
det här som hände i lägenheten så har ju era versioner om hur och var det har hänt i
lägenheten stämmer också ganska bra överens.
J: Mmm.
F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
Johanna erkänner ju där att hon är den som hittar på historien som ska berättas för polisen och att det är på hennes instruktion som Maja att berättar den. Hon tar ansvaret för det, det är inget gemensamt påhitt. Jag tycker hon verkar uppriktig.

Man ser också att A=Clea reagerar med förvåning över att Maja sagt sig inte vara i badrummet. Varken Johanna eller Clea är beredda på att den bollen ska komma.
Citera
2023-04-25, 14:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Om hon inte hade burit in henne i skogen hade hon väl knappast haft jackan full med granbarr?

Granplanteringen är lika tät-forcerad för den som eventuellt bara går med och lyser med mobilen, vilket vi vet att Maja åtminstone har gjort.
Citera
2023-04-25, 15:03
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag kan inte tänka mig något ondare än att önska livet ur flera människor, försöka döda en handfull och sen faktiskt lyckas med ett mord. Hennes dator och telefon jäser över av onda tankar och idéer. Hur kan du inte tycka det?

Det framkommer ju att hon bryr sig om Maja.
Jag tror inte att någon människa är helt igenom ond. Men det hon gjort är givetvis avskyvärt.
Citera
2023-04-25, 15:17
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag kan inte tänka mig något ondare än att önska livet ur flera människor, försöka döda en handfull och sen faktiskt lyckas med ett mord. Hennes dator och telefon jäser över av onda tankar och idéer. Hur kan du inte tycka det?

Då har du inte följt många fall om du inte kan tänka dig mer onda människor. Det finns seriemördare, barnamördare, terrorister som massdödar, pedofiler som rövar bort barn och torterar dem i åratal m.m. JJ är långtifrån en av de mest onda i världen.
Citera
2023-04-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna erkänner ju där att hon är den som hittar på historien som ska berättas för polisen och att det är på hennes instruktion som Maja att berättar den. Hon tar ansvaret för det, det är inget gemensamt påhitt. Jag tycker hon verkar uppriktig.

Man ser också att A=Clea reagerar med förvåning över att Maja sagt sig inte vara i badrummet. Varken Johanna eller Clea är beredda på att den bollen ska komma.

Precis, jag tror att J erkänner i tron att M redan berättat vad som hände i badrummet, men hoppas givetvis att vissa detaljer utelämnats av M. Hon försöker därefter hålla sig så nära sanningen som möjligt och försöker få det till olycka.

En anledning till att hon försvarar M s beteende och är diffus när det kommer till hennes delaktighet kan beror på att hon vet vid detta lag att det som sägs i förhör, förs vidare till den andre. Och eftersom båda sitter på detaljer som dom inte vill ska komma ut finns det anledning att inte göra sig ovän med den andre.

J är säkert både besviken, arg och ledsen på M men kan inte utan att förvärra för sig själv, berätta för mycket.
Citera
2023-04-25, 15:40
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galesjult
Det eskalerade

Minsann, så pass att jag tappade intresset och slutade följa utvecklingen i tråden. Jag är dock alltjämt förvånad över det svala intresset här i initialskedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in