2023-04-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ah. Ok. Då hade jag missförstått.. eller läst slarvigt. Bra av henne att hjälpa grabben iaf.

läs på innan du kommer med felaktigheter o påstående till sådant jag skrivit ditt jävla as
Citera
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Man har sedan några år tillbaka kunnat köpa en digital majblomma, man får alltså ingen fysisk utan en liten dekal till mobilen…

Och anledningen till att den här pojken fått sälja så mycket är ju för att han först INTE fick några sålda, det framställdes som det var pga hans hudfärg (vet inte om det var så, men det är ju förstås möjligt även om jag ärligt talat betvivlar det - vem kan motstå ett litet barn som säljer majblommor? Att en hel by skulle ha nobbat detta barn pga hudfärg framstår för mig som helt osannolikt…) och flera stora konton på sociala medier började skriva om det och dela med länk till den digitala shoppen - där man alltså kan få en sticker i stället för en fysisk blomma.

Han var uppe i 500 000 nyss - så har tjänat 50 000 på det hela. Jag tycker det är kul att han blir glad och att 450 000 har skänkts till välgörenhet men om man ponerar att snittpersonen köper för 25 spänn blir det, om jag räknat rätt, 20 000 köptillfällen som andra barn inte har fått - barn som kanske också är i stort behov av att tjäna lite fickpengar (eller bidra till familjens hushållskassa, tyvärr…) eller behöver få känna att de klarar av att sälja och få bli sedda.
Ogillar därför den här sortens kampanjer - ett barn får massa uppmärksam men det sker tyvärr på bekostnad av andra barn. Så hoppas att iaf hälften av de personer som swishat denne kille även köper av andra barn.
(Och självklart - man kan inte köpa av varje majblommeförsäljare man ser men det är alltså väldigt många som har köpt av en och samma nu…)

Kan mycket väl tänka mig att han hade svårt att sälja om han stod i valfri invandrarförort, araber hatar negrer och hade inte köpt majblomma av en dylik.

Nu har man dessutom perfekt argument när man möter majblommesäljarna ute i verkligheten, bara att säga att man redan köpt av den där mohammedpojken.
Senast redigerad av MaarekStele 2023-04-25 kl. 15:55.
Citera
Medlem
Okej, så han har en underavdelning på majblomman som är hans:

https://majblomman.shop/murhaf-1

Betyder det att alla säljare har en egen underavdelning på majblomman, t.ex. https://majblomman.shop/alice-1 osv?

Om jag nu vill köpa från just Alice på majblommans hemsida, kan jag göra det?
Citera
2023-04-25, 15:49
Medlem
Pungpuckels avatar
"SD-hat" kunde man klämma in så vackert i Expressens rubrik.
Ja man får ju passa på!

Själv tycker jag att det är riktigt barnsligt att blanda in ett politiskt parti i allt.
Flertalet islamister röstar på S, ska man dra upp socialdemokraterna varje gång en islamist kastar sten mot polisen?
""S-hatet mot polisen"".
Citera
2023-04-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ah. Ok. Då hade jag missförstått.. eller läst slarvigt. Bra av henne att hjälpa grabben iaf.

Om det nu är det som hänt. Det vet vi inte. Det vi vet är att massvis med pengar skyfflats mellan olika platser och att Murhafs namn finns med som en landningspunkt, men att Leilas förmodligen inte gör det.

Hon kan ha använt Murhaf som målvakt för att tvätta pengar, till exempel.
Citera
2023-04-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Okej, så han har en underavdelning på majblomman som är hans:

https://majblomman.shop/murhaf-1

Betyder det att alla säljare har en egen underavdelning på majblomman, t.ex. https://majblomman.shop/alice-1 osv?

Om jag nu vill köpa från just Alice på majblommans hemsida, kan jag göra det?

Ja.
Citera
2023-04-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tror du det? Vad hände med Özz Nujen som betalade svart arbetskraft? Ingenting väl. Skatteverket vill inte uppfattas som rasistiska, därför går invandrare oftast fria.

Troligtvis inte. Tyvärr eftersläpning mot nyhetsflödet men 2025 års taxeringskalender borde ge svaret. I bästa fall plockas det upp av alternativ media och undgomar som tvingades betala skatt när denne inte gjorde det, känner sig orättvist behandlade och röstar för att få ändring på det.

Kan man lämna in en motsvarande orosanmälan till Skatteverket redan nu?
Citera
2023-04-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja.
Då är det ju inte så himla märkligt egentligen. Eller ja, det är i alla fall inte "fysiskt omöjligt", vilket man kunde läsa på twitter igår.
Citera
2023-04-25, 15:52
Medlem
Citat:
Här är ett barn till som sålt för väldigt mycket pengar: https://www.tv4.se/artikel/1faEjAzRrTNPg6TRS3b3MT/millie-har-salt-majblommor-foer-oever-350-000-pa-ett-dygn
Vi lever i ett sjukt samhälle med sjuka invånare. HUR i helvete kan något sådant här inträffa? ÄR folk fullständigt sjuka i huvudet?
Citera
2023-04-25, 15:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Om det nu är det som hänt. Det vet vi inte. Det vi vet är att massvis med pengar skyfflats mellan olika platser och att Murhafs namn finns med som en landningspunkt, men att Leilas förmodligen inte gör det.

Hon kan ha använt Murhaf som målvakt för att tvätta pengar, till exempel.

Tvätta pengar? Hur då?

Det är nog en dålig affär att betala 90% för att tvätta sina svarta pengar via majblomman, när man kan skatta fram dem för typ 60%.
Citera
2023-04-25, 15:53
Medlem
Han är alltså 12 år och kan få en vinst på några hundra tusen pga gåvor och Majblommor försäljning?
Han har fått mediaexpondering från politiker men har inget uppehållstillstånd, men får ändå sälja?

Hur fungerar det?

Det verkar inte direkt som att han har "sålt" för över 2 miljoner, snarare att socialmedier har drivit det fram och han fått luft under vingarna.
Citera
2023-04-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Då är det ju inte så himla märkligt egentligen. Eller ja, det är i alla fall inte "fysiskt omöjligt", vilket man kunde läsa på twitter igår.

Fysiskt omöjligt är det inte, men eftersom varenda förälder till majblommesäljande barn förmodligen försöker pusha just sin unges länk i alla möjliga sociala medier, så är konkurrensen ganska hård.

Därför är det lite underligt att just denne pojke (med hjälp av Leila O) lyckas så över förväntan bra.

Möjligen har Leila postat länken i arabisktalande/somalisktalande grupper men hur stor vilja till att köpa Majblommor tror du att det generellt finns i dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in