Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Tycker du inte att HÄMND är ett realistiskt skäl för J att dra med M I fallet? Alla andra som misshagat henne vill hon ju ta ut hämnd på.
Om hon försöker dra med sig M i fallet gör hon det på ett väldigt märkligt sätt som inte gynnar syftet med att hämnas. Det hon beskriver att M gör i badrummet skulle knappt räcka till åtal (tog bort T s händer från J s hals och höll ner dom några sek). I efterspelet där dom kör bort kroppen beskriver hon M s insats i form av en medhjälpare och på gränsen till motvillig.
Iom att hon sätter sig själv i sämre läge och beskriver M s del som en medhjälpare, samt att delar av hennes historia stöds med övrig bevisning är det naturligt att det sätts högre tilltro till den än Majas.
Maja tar ju inte på sig någonting utan skyller allting på J och lägger därtill detaljer om hur hemsk J är som person. Majas oskuldhistoria kan inte styrkas eller bekräftas med ett enda bevis, så därför sätts det ingen tilltro till den då enbart hon själv gynnas av att hon ljuger.
Jag vill t.o.m. sträcka mig så långt att jag upplever att J till viss del fortfarande har känslor för M. Hon försvarar hennes märkliga aptit strax efter mordet, säger att hon tyvärr var med i badrummet och även gråter vid ett tillfälle när hon pratar om vilken bra vän M är. Under förhören i rätten kunde man läsa flera gånger att M skakade på huvudet när J vittnade medans sådan beteende inte noterades från J.