2023-04-25, 11:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om jag nu har en eller annan fråga till dig är väl inte så märkligt?!

Jag läser så gott jag hinner (faktiskt flera timmar varje morgon och du är den som skriver de flesta inläggen) därav min fråga till dig.
Var det vid första eller andra tillfället som grannen uppfattade att JJ bar på en mobiltelefon?
Klipp från inlägget du besvarade:

"NÄR grannen observerade tfn minns jag inte."
Citera
2023-04-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om Maja använt sig av JJs mobil för sådan aktivitet, då borde ju även JJ ha sådan kunskap?

Då är det ju lite konstigt att Johanna har med sin mobil både vid mordbränningen och skogen.

Så djupgående kunskaper kan varken Maja eller JJ ha om spårning.

Kanske mer enkla förklaringar som att Maja känner till att appen kan spåra henne. Och om Maja hade JJs mobil utanför stan, kanske hon fotade något?

Jag gissar på den enkla förklaringen att MH tror att det bara är appen som MHs föräldrar använder för att hålla koll på henne som visar var hon befinner sig. JJ har inte den "anmälningsplikten" hos sina föräldrar (hon är ju vuxen och flyttat hemifrån) och varför göra det svårare än så.. Därför tror jag inte heller att JJ tänkte längre.
Citera
2023-04-25, 11:57
Medlem
Citat:
Om Maja använt sig av JJs mobil för sådan aktivitet, då borde ju även JJ ha sådan kunskap?

Då är det ju lite konstigt att Johanna har med sin mobil både vid mordbränningen och skogen.

Så djupgående kunskaper kan varken Maja eller JJ ha om spårning.

Kanske mer enkla förklaringar som att Maja känner till att appen kan spåra henne. Och om Maja hade JJs mobil utanför stan, kanske hon fotade något?

Jag tror inte heller de har någon djupare teknisk kunskap. Men M vet att hennes föräldrar kan se telefonens plats. Och vid mordbrännarhistorien kanske det bara var för att kunna visa var J var på Snapkartan.
Citera
2023-04-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hon kommer fällas för minst gravfridsbrott. Häktningen är därför berättigad och inget skadestånd kan utgå.

Vi får väl se, jag tror faktiskt att hon kommer få skadestånd. Just med tanke på den långa häktningstiden i förhållande till straffvärdet för
gravfridsbrottet, som inte kommer räknas som grovt eftersom hon inte deltog i eldningen av stackars Toves kropp. Samt för uthängningen som person.

Men nu är det som sagt inte alls säkert att MH kommer gå fri i Hovrätten för delaktighet i mordet. Hoppas verkligen att hon döms för vad hon har gjort. Varken mer eller miindre.

Hon ligger ganska löst till.
Citera
2023-04-25, 12:07
Medlem
Tror ni att MHs föräldrar tror på att hon är oskyldig för mordet?
Citera
2023-04-25, 12:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Jag gissar på den enkla förklaringen att MH tror att det bara är appen som MHs föräldrar använder för att hålla koll på henne som visar var hon befinner sig. JJ har inte den "anmälningsplikten" hos sina föräldrar (hon är ju vuxen och flyttat hemifrån) och varför göra det svårare än så.. Därför tror jag inte heller att JJ tänkte längre.
Har hon?
Syftar du på hemifrån flytten till häktet i Jönköping?
Citera
2023-04-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tycker du inte att HÄMND är ett realistiskt skäl för J att dra med M I fallet? Alla andra som misshagat henne vill hon ju ta ut hämnd på.

Om hon försöker dra med sig M i fallet gör hon det på ett väldigt märkligt sätt som inte gynnar syftet med att hämnas. Det hon beskriver att M gör i badrummet skulle knappt räcka till åtal (tog bort T s händer från J s hals och höll ner dom några sek). I efterspelet där dom kör bort kroppen beskriver hon M s insats i form av en medhjälpare och på gränsen till motvillig.

Iom att hon sätter sig själv i sämre läge och beskriver M s del som en medhjälpare, samt att delar av hennes historia stöds med övrig bevisning är det naturligt att det sätts högre tilltro till den än Majas.

Maja tar ju inte på sig någonting utan skyller allting på J och lägger därtill detaljer om hur hemsk J är som person. Majas oskuldhistoria kan inte styrkas eller bekräftas med ett enda bevis, så därför sätts det ingen tilltro till den då enbart hon själv gynnas av att hon ljuger.

Jag vill t.o.m. sträcka mig så långt att jag upplever att J till viss del fortfarande har känslor för M. Hon försvarar hennes märkliga aptit strax efter mordet, säger att hon tyvärr var med i badrummet och även gråter vid ett tillfälle när hon pratar om vilken bra vän M är. Under förhören i rätten kunde man läsa flera gånger att M skakade på huvudet när J vittnade medans sådan beteende inte noterades från J.
Citera
2023-04-25, 12:32
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vi får väl se, jag tror faktiskt att hon kommer få skadestånd. Just med tanke på den långa häktningstiden i förhållande till straffvärdet för
gravfridsbrottet, som inte kommer räknas som grovt eftersom hon inte deltog i eldningen av stackars Toves kropp. Samt för uthängningen som person.

Men nu är det som sagt inte alls säkert att MH kommer gå fri i Hovrätten för delaktighet i mordet. Hoppas verkligen att hon döms för vad hon har gjort. Varken mer eller miindre.

Hon ligger ganska löst till.

Gravfridsbrott är väl minst 6 månader och högst 4 år? Även om hon döms för minsta möjliga påföljd blir häktestiden ungefär lika lång.

Sedan tror jag knappast HR skulle vara så generös att döma till bara 6 månader för gravfridsbrott om hon mot förmodan frias för mord.
Citera
2023-04-25, 12:35
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tror inte heller de har någon djupare teknisk kunskap. Men M vet att hennes föräldrar kan se telefonens plats. Och vid mordbrännarhistorien kanske det bara var för att kunna visa var J var på Snapkartan.
Vid någon av bränderna, minns ej vilken, så ligger Maja i tältet och har Johannas mobil för att det ska se ut som att även Johanna är i tältet. Så kunskap har de, båda två. Och här anser jag att Maja även borde åtalas för skyddande av brottsling om den branden går till åtal.
Sedan är det märkligt att Johanna tar med sin mobil vid dumpningen, det kanske är som hon påstår, att hon agerade irrationellt efter mordet.
Citera
2023-04-25, 12:42
Medlem
Rompers avatar
JJ har bytt adress till sin mammas lägenhet.

Så nu kan all beundrarpost skickas till den adressen...
Citera
2023-04-25, 12:46
Medlem
Citat:
Något stämmer inte.

Men visst.

Oavsett kan Maja varit involverad/ icke involverad i ett mord.

Det är väl där det kunde ha varit intressant att se lite mer detaljer från hennes mobil, hälsoappen alltså.

Säg att Maja går rakt in i ett pågående mord.
Kanske hon vaknade av bråket eller i varje fall reagerar?

Vad gör hon? Tar med dig mobilen? I bakfickan?
Eller går hon tillbaks till sängen?

Jag vill veta mer om tidsspannet. Steglängd. Båda fötterna i golvet. Stegfrekvens inom vilket tidsspann?
Obalans?

Eller har mordet redan skett, och kroppen undandragen?

Minns Maja rätt? Gick hon till toan med mobilen?
Varför klänger hon fast vid den berättelsen om hon vill dölja något?

Om man vänder på steken, skulle Maja kunna säga så mycket mer för att sätta dit Johanna.

Maja skulle kunna säga att Johanna dödshotade henne. Nu säger rätten att Majas tafatta ursäkt för att hon hjälper till inte är tillräckligt.

Maja skulle också kunna säga att hon vaknade och hörde allt. Kanske även såg. Men blev dödshotad.

Jag hoppas att man gräver ordentligt och reder ut de bitar som går. Om det nu leder till en tydligare bild.

Något stämmer inte iaf.

Hade hon blivit dödshotad så hade hon flytt när hon visste att J var på McDonalds. Allt annat är helt orimligt.
Citera
2023-04-25, 12:47
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
JJ har bytt adress till sin mammas lägenhet.

Så nu kan all beundrarpost skickas till den adressen...

Ja sjuka människor finns det gott om tyvärr. Men varför inte skriva till häktet? Restriktionerna hävdes väl efter rättegången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in