2023-04-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
99 av 100 i den här tråden har ingen aning om vad du babblar om. Inklusive jag.

Det här är ett diskussionsforum. Här "babblar vi om sånt vi inte vet något om". Det är själva idén. Sluta nu upp med att försöka göra dig märkvärdig med ditt fikonspråk och tillför något vettigt, exempelvis tankar om hur mosad mannen var. Helst målande beskrivningar. Gärna namnuppgifter på vem som blev krossad. Länka gärna Facebook så att vi kan gå in och titta på hans foton från när han levde och var på fest, innan containern med praliner förvandlade hans huvud till en platt burgarpuck med extra benbitar i. Det är lite det som det här forumet går ut på.

För dig kanske.

För andra är det mer intressant vad som gått snett, vad man kan lära av det och hur man kan undvika att det händer igen - för somliga helt enkelt eftersom vi arbetar (pun!) I farliga miljöer.

Då är någons Facebook eller hur platt han blev jävligt ointressant.

Att ord har specifik betydelse är inte mitt fel, och att använda adekvata benämningar på saker och företeelser hjälper läsaren att förstå vad som avses.

Ingen jävel förstår vad som avses med "tipprör" och infantiliseringen av språket är rent allmänt ett problem, men att du tror att praliner tippas som bulkvara måste vara ett problem specifikt för dig.
Citera
2023-04-25, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
För dig kanske.

För andra är det mer intressant vad som gått snett, vad man kan lära av det och hur man kan undvika att det händer igen - för somliga helt enkelt eftersom vi arbetar (pun!) I farliga miljöer.

Då är någons Facebook eller hur platt han blev jävligt ointressant.

Att ord har specifik betydelse är inte mitt fel, och att använda adekvata benämningar på saker och företeelser hjälper läsaren att förstå vad som avses.

Ingen jävel förstår vad som avses med "tipprör" och infantiliseringen av språket är rent allmänt ett problem, men att du tror att praliner tippas som bulkvara måste vara ett problem specifikt för dig.
Jag förstår precis vad ett tipprör är. Det är ett sånt där tjockt rör som man ibland ser komma ut ur cementblandare och som grejer rinner ur, typ cement eller gödsel eller sånt. Däremot säger ordet lastbärare inte mig någonting. Och jag talar för den absoluta majoriteten här.

Flashback är heller inte platsen för yrkesmässig fortbildning. Vill du undvika att själv bli en kletig pannkaka antar jag att din arbetsgivare håller säkerhetskurser. Syftet med sådana här trådar är att vi som inte alls har insikt eller intresse av området ska kunna gå in och mysrysa lite över hur ont det måste ha gjort och hur hemskt det måste vara för de anhöriga att veta att morbror Jörgen såg ut som köttfärsen vi steker tacos av när de skrapade upp honom från asfalten. Kanske kommer någon med insikt in och delar med sig av yrkeshemligheten att de inte alls skrapade upp honom utan att man istället brukar spola bort köttslamsorna med högtryck. Då ryser vi alla ännu lite mera innan vi bläddrar vidare till en annan tråd som handlar om när vi sket ner oss senast eller hur våra snålaste bekanta bär sig åt. Det är så Flashback fungerar.

Varsågod. Nu lärde du dig något från den här tråden trots allt.
Citera
2023-04-25, 08:36
Medlem
Citat:
Jag förstår precis vad ett tipprör är. Det är ett sånt där tjockt rör som man ibland ser komma ut ur cementblandare och som grejer rinner ur, typ cement eller gödsel eller sånt. Däremot säger ordet lastbärare inte mig någonting. Och jag talar för den absoluta majoriteten här.

Flashback är heller inte platsen för yrkesmässig fortbildning. Vill du undvika att själv bli en kletig pannkaka antar jag att din arbetsgivare håller säkerhetskurser. Syftet med sådana här trådar är att vi som inte alls har insikt eller intresse av området ska kunna gå in och mysrysa lite över hur ont det måste ha gjort och hur hemskt det måste vara för de anhöriga att veta att morbror Jörgen såg ut som köttfärsen vi steker tacos av när de skrapade upp honom från asfalten. Kanske kommer någon med insikt in och delar med sig av yrkeshemligheten att de inte alls skrapade upp honom utan att man istället brukar spola bort köttslamsorna med högtryck. Då ryser vi alla ännu lite mera innan vi bläddrar vidare till en annan tråd som handlar om när vi sket ner oss senast eller hur våra snålaste bekanta bär sig åt. Det är så Flashback fungerar.

Tips 1: Den som säger sig tala för den absoluta majoriteten brukar stå ganska själv på podiet.

Tips 2: Jag tror du har en ändå bättre forumdel att mysa i här: (FB) Mondo, gore och bizarre
Citera
2023-04-25, 08:41
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:

Bra där. Varken tipprör, hydraulkolv, tiltcylinder, sidolastare, tipptub eller lastbärare ger mig någon vettig bild av händelseförloppet. Den som förstår exakt vad som hänt borde kunna ge en mer pedagogisk förklaring än att slänga sig med facktermer. Eller framför allt, hitta en bild som tydligt förklarar hur containern har tippat. Som jag förstår det hittills är det en rund "container" som tippat (rullat av?) från något som någon tidigare kallade "bulkbil". Alltså en sån här: https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/4c/44/191663/extrabilder1864581_large.jpg?v=1573628683

Jag förstår det som att den runda tanken har stått i typ 45 graders lutning, som på denna bild: https://www.trailer.se/api/images/0-d0055-1-d9888/600x400/12c54a36-eec0-5c68-9afe-20506b62d46a.jpg

Offret har stått bredvid bilen och den del som håller upp tanken i 45 grader har brustit, varpå tanken har rullat ner åt sidan där offret står, varpå offret blir fullkomligt mosad. Döden är ögonblicklig. Han blir en plaskfläck på asfalten.
Citera
2023-04-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Bra där. Varken tipprör, hydraulkolv, tiltcylinder, sidolastare, tipptub eller lastbärare ger mig någon vettig bild av händelseförloppet. Den som förstår exakt vad som hänt borde kunna ge en mer pedagogisk förklaring än att slänga sig med facktermer. Eller framför allt, hitta en bild som tydligt förklarar hur containern har tippat. Som jag förstår det hittills är det en rund "container" som tippat (rullat av?) från något som någon tidigare kallade "bulkbil". Alltså en sån här: https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/4c/44/191663/extrabilder1864581_large.jpg?v=1573628683

Jag förstår det som att den runda tanken har stått i typ 45 graders lutning, som på denna bild: https://www.trailer.se/api/images/0-d0055-1-d9888/600x400/12c54a36-eec0-5c68-9afe-20506b62d46a.jpg

Offret har stått bredvid bilen och den del som håller upp tanken i 45 grader har brustit, varpå tanken har rullat ner åt sidan där offret står, varpå offret blir fullkomligt mosad. Döden är ögonblicklig. Han blir en plaskfläck på asfalten.

Men det är ju just det som är problemet med forumet idag.

Det pladdras en massa utan att man får ens en skymt av vad som hänt.

(FB) Dödsolycka Fazer Umeå (2023-04-24)

Får vi klart för oss vad för typ av fordon som havererat och hur det skett så skall det nog kunna göras begripligt vad som skett även för en lekman.

Fram till dess är det bara ett meningslöst famlande i mörkret.
Citera
2023-04-25, 10:05
Medlem
Computerzs avatar
Hittade denna bild från P4:
https://static-cdn.sr.se/images/109/4a44deb2-a098-4708-9f82-85f1415b7473.jpg?preset=1200x675

Någon som kan urskilja vad som hänt? Kan det vara hydrauliken som brustit?

Tänker om lastbilen ser ut så här: https://www.sommarrofast.se/container.png

Och så står man vid sidan av och den faller rätt ner på en?
Citera
2023-04-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Hittade denna bild från P4:
https://static-cdn.sr.se/images/109/4a44deb2-a098-4708-9f82-85f1415b7473.jpg?preset=1200x675

Någon som kan urskilja vad som hänt? Kan det vara hydrauliken som brustit?

Tänker om lastbilen ser ut så här: https://www.sommarrofast.se/container.png

Och så står man vid sidan av och den faller rätt ner på en?
Jag tycker det ser ut som chassiet på lastbilen har vridit sig.
Det skulle i så fall kunna tyda på att det inte varit tillräckligt plant underlag när man tippat.
Citera
2023-04-25, 11:26
Medlem
Tragisk händelse, men ej förvånad att det skett. Hoppas någon får stå till svars för detta dödsfall.

Skador som tidigare uppståt på arbetsplatsen har sopats under mattan. Får du tex en allvarlig skada på jobbet, tvingas du komma till ett möte där dom försöker tvinga dig jobba (trots att du är skadad), för att det inte ska rapporteras in som en arbetsplatsolycka. Stort mörkertal gällande tidigare olyckor på denna arbetsplats.

Chefer som anställts bara för dom har en nära relation till en annan chef. En som blev anställd som chef för en avdelning där hennes man gjorde hälften av hennes jobb.

Hot och hån mot arbetarna från ledningen, kollektiv bestraffning. Skulle vara karma om dom fick stå till svars för sina handlingar. Hoppas innerligt det sker en granskning av arbetsplatsen och vad som försegår där.
Senast redigerad av F4z3r 2023-04-25 kl. 11:38.
Citera
2023-04-25, 11:40
Medlem
"Idag på morgonen, den 24 april, skedde en mycket allvarlig olycka i vårt bageri i Umeå. En tippbulkslastbil välte över en av våra medarbetare. Medarbetaren har avlidit till följd av skadorna. Vi är chockade och bestörta över det fruktansvärda som har inträffat och våra tankar går till de anhöriga.

Produktionen i bageriet har stoppats tills vidare. Vi fokuserar nu på att ge fullt krisstöd till medarbetare och utreda händelsen. Det här är en olycka som inte ska få ske. En utredning är påbörjad."

Från Fazer.Se
Citera
2023-04-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Fyfan, får flashbacks till alla near misses man varit med om i samband med lossningar och containerbyten.

Säkerhetsavstånd för helvete gubbar

Jag tänkte på det med, har man inga säkerhetsregler att aldrig stå under vid lyft eller tippning (stå där den skulle kunna hamna ifall den lossar då)?
Citera
2023-04-25, 12:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Men dom hade ju JL Safety och mjukvaran CEDOC.

https://cedoc.se/sakerhet-fazer/

Det är tillverkaren av lastbilen som sköter CE-märkningen. Inte Fazer...
Citera
2023-04-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tänkte på det med, har man inga säkerhetsregler att aldrig stå under vid lyft eller tippning (stå där den skulle kunna hamna ifall den lossar då)?
Regler finns, regelefterlevnaden är det ofta sämre med dock. Ute på byggen exempelvis är man som UE-arbetare ofta utlämnad till beställares och logistikkoordinatorers nycker och alternativen är ofta att antingen riskera livet eller riskera att stämplas som "krånglig" och med det omöjliggöra framtida kontrakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Så du menar att dom inte kan sörja om hans namn bnblir känt på Flashback?
Jättekonstigt argument till varför hänsyn borde visas.

Problemet på Flashback är ju att forumet till stor del befolkas av diverse tomtar som fått för lite stryk av sina föräldrar och ska börja spekulera och skuldbelägga utan att ha kött på benen eller med någon som helst respekt. Det är nog knappast särskilt önskvärt för anhöriga till någon öht som förorsakats i en olycka att namnet offentliggörs på just Flashback av alla möjliga ställen.
Senast redigerad av RuneStaxx 2023-04-25 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in