2023-04-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, tyvärr, kan jag inte stå för andras handlingar härinne..

Självklart smäller du upp Brolin, Thern och Ravelli direkt, som representanter för hela VM-truppen

Men, förstår du inte? Pojklaget kan inte göra mål åt damspelarna och fotboll går ut på att göra mål..

Limpar gjorde mål från halvplan i en division 5-match för 1,5 år sedan..

Bollkontroll kommer inte tillbaka? Detta stämmer inte alls, åtminstone inte för mig, iof sig har jag kallats "bollbegåvning", men jag är ett levande exempel på att bollkontroll inte är en färskvara, det är bland det dummaste jag hört..

Antingen har man det, eller så har man det inte, säger det inte för att skryta, men jag har fanken spelat badminton och innebandy på skoj, å folk har frågat hur länge man lirat..

De tror inte på mig, när de säger att jag aldrig ens utövat dessa idrotter..

Jag är också öppen för att ha fel, tror bara att "gubbjäklarna" med sin rutin och spelförståelse skulle hitta en väg att vinna, om de verkligen gick in för det..

Damlandslaget är bra, men jag har sett dem möta brögäng i kval som är helt värdelösa, men de har ändå fått jobba rätt hårt för att lyckas göra mål i flera av dessa matcher..

Asllani har jag sett live och hon är verkligen duktig, men i övrigt är det inga Alexia Putellas eller Aitana Bonmati vi har på innermittfältet som kan luckra upp spelet och göra att vi trivs som spelförande lag..

Tack, jag känner igen en del av resultaten och står fast vid att målskyttet är ett problem..

Har själv sett en match live mellan Sverige - England (F19) och jag höll på att bli galen hur dålig skärpa det var i avsluten..

Eftersom jag själv spelat och mest sett herrfotboll, så tänker man instinktivt, "vilket skottläge", men damerna har ju inte alls samma skottkraft, så det blev inte ens farligt..

Det var otroligt ineffektivt alltså, massa fint spel och fina dribblingar, men just avsluten var otroligt uddlösa och det är ju ändå målen som räknas i slutändan..

Man ska också komma ihåg att det är en stor skillnad på en herrmålvakt och en dammålvakt, så VM 94-laget skulle nog kunna sätta en del press där, vid t.ex. fasta situationer, men även pröva skott lite oftare..

Men, förstår du inte? Pojklaget kan inte göra mål åt damspelarna och fotboll går ut på att göra mål..

Limpar gjorde mål från halvplan i en division 5-match för 1,5 år sedan..

Bollkontroll kommer inte tillbaka? Detta stämmer inte alls, åtminstone inte för mig, iof sig har jag kallats "bollbegåvning", men jag är ett levande exempel på att bollkontroll inte är en färskvara, det är bland det dummaste jag hört..

Antingen har man det, eller så har man det inte, säger det inte för att skryta, men jag har fanken spelat badminton och innebandy på skoj, å folk har frågat hur länge man lirat..

De tror inte på mig, när de säger att jag aldrig ens utövat dessa idrotter..

Ja och damlaget vinner över U16 lag, alltså gör de mål
Sedan nej de vinner absolut inte varje gång utan de både vinner och förlorar mot lag som är yngre och äldre.
Men det bevisar ju att damlandslaget ligger på ungefär samma nivå som U 16 killar.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8wRj8Q/damlandslaget-foll-mot-aiks-p17-lag
Man förlorade mot P17 AIK som är ett bra bra lag och vann mot BVK Norrtäljes P 19-lag som är ett mindre bra lag.

Limpar gjorde mål från halvplan i en division 5-match för 1,5 år sedan.
Din poäng är?

De tror inte på mig, när de säger att jag aldrig ens utövat dessa idrotter.

Nej Zlatan kommer som exempel inte vara lika duktig om man lägger av nu helt med fotbollen vid 40 års ålder och börjar spela igen vid 60.
Han kommer inte ha lika bra bollkontroll direkt som när han var 25-30 år gammal.
Faktum är att han aldrig kommer va lika bra som när han var 25-30 oavsett om man börjar träna stenhårt vid 60
Detta måste du väl ändå förstå själv?

Så du skulle kunna gå in och lira i allsvenskan för att folk har sagt att du har ''bollbegåvning''?
Det behövs inte flera års fotbollsträning för dig utan du har det i dig menar du?

Grattis folk har sagt att du har lätt för att spela innebandy och badminton, det betyder inte att du har någon som helst chans mot säg 16 åriga killar som är bäst i landet för sin ålder.

Tror du ärligt talat att någon som säg lägger av med fotbollen vid 25 kommer ha samma bollkontroll vid 60 direkt när de börjar spela utan träning och att de ens kan komma tillbaka till hur bra de var vid 25 trotts att de börjar träna som idioter?
Ledsen att behöva säga det men tåget har gått.
Citera
2023-04-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Gjordes ju reality TV av något liknande i England för några år sedan. De spelarna var 5-10 yngre än VM94-spelarna är idag, och lyckades träna upp sig såpass att de vann mot Crystal Palace damlag med 1-0. Crystal Palace damlag låg då näst sist i andradivisionen, dvs höll en kvalitet ungefär som ett mittenlag i svenska Elitettan. En rimlig slutsats, mot bakgrund av Harrys Heroes resultat, är alltså att damlandslaget skulle göra tvåsiffrigt på VM-94-gubbarna eller i alla fall vinna med minst 5 mål. Men om VM94-laget skulle parkera bussen och ställa alla 10 utespelare i eget straffområde, efter att ha tagit en tidig ledning, så skulle de teoretiskt kunna få oavgjort eller till och med vinna. Jag tror ju inte det, men kanske kanske.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harry%27s_Heroes

Vi kommer ju aldrig kunna få en match där "gubbarna" är hypermotiverade, vilket för mig är helt avgörande, så omöjligt att få något facit..

Det går inte ens och jämföra skillnaden på att det är "do or die"-match utan någon morgondag kontra dagens läge, där VM 94-laget mest vill träffas och ha kul tillsammans, mer än något annat..

Edit: Har inte sett denna match, men det låter ju precis som vad jag skrev, "gubbarna" hittar en väg och vinna å gör precis vad som krävs, inte mer..

Finns liksom inget behov för f.d. fotbollsstjärnor att köra över ett damlag, räcker gott och väl med att vinna matchen å agera schysst..
Citera
2023-04-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja och damlaget vinner över U16 lag, alltså gör de mål
Sedan nej de vinner absolut inte varje gång utan de både vinner och förlorar mot lag som är yngre och äldre.
Men det bevisar ju att damlandslaget ligger på ungefär samma nivå som U 16 killar.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8wRj8Q/damlandslaget-foll-mot-aiks-p17-lag
Man förlorade mot P17 AIK som är ett bra bra lag och vann mot BVK Norrtäljes P 19-lag som är ett mindre bra lag.

Limpar gjorde mål från halvplan i en division 5-match för 1,5 år sedan.
Din poäng är?

De tror inte på mig, när de säger att jag aldrig ens utövat dessa idrotter.

Nej Zlatan kommer som exempel inte vara lika duktig om man lägger av nu helt med fotbollen vid 40 års ålder och börjar spela igen vid 60.
Han kommer inte ha lika bra bollkontroll direkt som när han var 25-30 år gammal.
Faktum är att han aldrig kommer va lika bra som när han var 25-30 oavsett om man börjar träna stenhårt vid 60
Detta måste du väl ändå förstå själv?

Så du skulle kunna gå in och lira i allsvenskan för att folk har sagt att du har ''bollbegåvning''?
Det behövs inte flera års fotbollsträning för dig utan du har det i dig menar du?

Grattis folk har sagt att du har lätt för att spela innebandy och badminton, det betyder inte att du har någon som helst chans mot säg 16 åriga killar som är bäst i landet för sin ålder.

Tror du ärligt talat att någon som säg lägger av med fotbollen vid 25 kommer ha samma bollkontroll vid 60 direkt när de börjar spela utan träning och att de ens kan komma tillbaka till hur bra de var vid 25 trotts att de börjar träna som idioter?
Ledsen att behöva säga det men tåget har gått.

Har sett Damlandslaget många gånger, vi har verkligen jättesvårt med att vara det spelförande laget, när motståndarna backar hem och det inte finns någon yta att löpa i för våra forwards..

Vi saknar den kreativiteten som behövs för att lirka upp sådana försvar och det är verkligen enkelt att läsa, utan snabba omställningar är vi rätt begränsade och jag förstår inte hur i helsike vi ska kunna matcha t.ex. Spanien i VM om de mönstrar Aitana, Patri och Alexia på innermittfältet, som även är samspelta från klubblaget..

Såg du VM-kvalmatchen mot Irland på hemmaplan? Irländskorna fick oss att se otroligt begränsade ut, just genom att parkera bussen och ställa frågan "Försök luckra upp vårat försvar om ni kan?"..

Det var helt bedrövligt spel, blev nästan deprimerad av den låga nivån, framför allt eftersom jag sett en del av Barcas damlag tidigare under säsongen..

Min poäng är att herrarna har bättre skott än damerna..

Du skrev att "bollkontrollen inte kommer tillbaka", det vänder jag mig emot..

Jag har hört väldigt många människor som säger att "antingen har man det, eller så har man det inte", lyfte mig själv som exempel just för att jag knappt rört en boll på flera år, men när jag t.ex. spelar med kidsen, så finns det bara där och jag blir själv förvånad över detta..
Citera
2023-04-24, 21:13
Medlem
Lite tramsig tråd. Men uppenbart behövs den för att förklara skillnaderna mellan män och kvinnor.

Laget från 1994 hade vunnit överlägset såklart.
Citera
2023-04-24, 22:14
Medlem
Inte en chans
Citera
2023-04-24, 22:24
Medlem
Ravioli direkt från gatan i mål.

Zlatan
Skulle behöva 2 till från 94 laget så skulle 3 gamlingar plus 1 halvgamling slå damerna.
Citera
2023-04-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Säg att hela VM 94-laget får en försäsong på sig att komma i form. Brolin hinner väl inte banta bort myskilona men övriga bör väl kunna komma i hyfsad form för sin ålder. Skulle de då kunna slå dagens damlandslag i en 90-minutersmatch år 2023?

Citat:
Ursprungligen postat av Nicknamelost
Inte en chans

Du ser det alltså som helt omöjligt? Helt otänkbart? Hur många försök får dem?
Citera
2023-04-24, 23:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Det är ett klipp på 13 åriga pojkar

Bara för dig att kolla hur 16 åriga killar spelar, tror du ärligt talat att gubbarna hade haft någon chans mot de bästa U 16 lagen där talangscouter letar?

Gubbarna har inte spelat fotboll i någon klubb på 20-25 år, än mindre med varandra.

Det var mest reklam som avbröt klippet. Jag tittade på några episoder. Inget som imponerade något särskilt.

Noterar att du flyttar målstolparna. Inte 94-laget mot damlandslaget. Inte 94-laget mot P13. Inte 94-laget mot P15 utan nu är det 94-laget mot världens bästa P16 där talangscouterna letar. Mot ett sådant lag skulle de kanske stöta på patrull.

Kom ihåg nu att det är 18-årsgräns på FB.
Citera
2023-04-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Har sett Damlandslaget många gånger, vi har verkligen jättesvårt med att vara det spelförande laget, när motståndarna backar hem och det inte finns någon yta att löpa i för våra forwards..

Vi saknar den kreativiteten som behövs för att lirka upp sådana försvar och det är verkligen enkelt att läsa, utan snabba omställningar är vi rätt begränsade och jag förstår inte hur i helsike vi ska kunna matcha t.ex. Spanien i VM om de mönstrar Aitana, Patri och Alexia på innermittfältet, som även är samspelta från klubblaget..

Såg du VM-kvalmatchen mot Irland på hemmaplan? Irländskorna fick oss att se otroligt begränsade ut, just genom att parkera bussen och ställa frågan "Försök luckra upp vårat försvar om ni kan?"..

Det var helt bedrövligt spel, blev nästan deprimerad av den låga nivån, framför allt eftersom jag sett en del av Barcas damlag tidigare under säsongen..

Min poäng är att herrarna har bättre skott än damerna..

Du skrev att "bollkontrollen inte kommer tillbaka", det vänder jag mig emot..

Jag har hört väldigt många människor som säger att "antingen har man det, eller så har man det inte", lyfte mig själv som exempel just för att jag knappt rört en boll på flera år, men när jag t.ex. spelar med kidsen, så finns det bara där och jag blir själv förvånad över detta..
Herrarna 1994 som hade kört över damerna idag med kanske 15-0 finns inte kvar.
De har sedan länge gått i pension när det gäller fotboll och tappat enormt mycket fysiskt, det mig är veterligen ingen av dom som ens spelar i någon division.
Jag tror inte du riktigt hajar hur mycket man tappar och hur fort man tappar om man går från elit till att sluta med fotbollen helt eller lira lite på fritiden.

Bollkontrollen kommer inte tillbaka direkt om du börjar spela igen, speciellt inte om du samlar ihop gubbarna utan att ens ha tränat några månader utan slänger ut dom på planen direkt.
Det skulle ta åratal för dom att komma tillbaka en bråkdel av vad de var 1994, de skulle aldrig kunna komma i närheten av vad de var 1994, det är så det funkar.

Gunde Svan skulle som exempel inte komma i närheten av vad han har varit om man försökte sig på en comeback, han är helt enkelt för gammal.
Man tappar massor i stryka, kondition, balans, koordination från när man är 25- till att man är 50-55+.
Även hjärnan i säg är betydligt sämre skick, allt går långsammare, reaktionsförmågan, simultanförmåga, multitasking osv.

Bollkontrollen kommer tillbaka lite om man får träna, men återigen långt ifrån var de har varit.
Det kräver dessutom tid och som jag skrev tidigare man kan aldrig komma tillbaka i närheten av var man har varit som 25 åring och toppen på karriären när man är 55 och inte har spelat på 15-25 år.

Jag har hört väldigt många människor som säger att "antingen har man det, eller så har man det inte", lyfte mig själv som exempel just för att jag knappt rört en boll på flera år, men när jag t.ex. spelar med kidsen, så finns det bara där och jag blir själv förvånad över detta.
Du snackar om grundläggande som att alla kan cykla när de väl har lärt sig cykla.
Jag har själv spelat fotboll tills att jag var 15 och vi var väldigt duktiga lokalt och dominerade serierna flera år i rad, men vi stor stryk av lag som BP och andra elitsatsande P15 lag som damlandslaget spelar emot och vinner över.

Självklart kan jag ställa mig och kicka boll mm nu.
Men jag hade blivit totalt överkörd av mitt 15 åriga jag trotts att jag idag väger 30 kg mer varav en stor del är muskelmassa.
Man hade en helt annan finess, snabbhet, kontroll och smidighet/styrka i löpningar/vändningar mm.
Jag tror som sagt inte du fattar hur mycket man tappar av att dels sluta träna och tävla samt av att åldras 20 år.
Det betyder inte att man inte kan lira fotboll längre men det blir aldrig som det har varit tidigare.
Citera
2023-04-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det var mest reklam som avbröt klippet. Jag tittade på några episoder. Inget som imponerade något särskilt.

Noterar att du flyttar målstolparna. Inte 94-laget mot damlandslaget. Inte 94-laget mot P13. Inte 94-laget mot P15 utan nu är det 94-laget mot världens bästa P16 där talangscouterna letar. Mot ett sådant lag skulle de kanske stöta på patrull.

Kom ihåg nu att det är 18-årsgräns på FB.
U 16 laget både vinner och förlorar mot andra elitsatsande lag i Sverige, dessa har spelat mot damlandslaget och både vunnit och förlorat.
Damlandslaget är med andra ord på samma nivå som ett bra U15-U16 lag pojkar.

Hade herrarna från 94 som idag är 50-60 år gamla, varav de flesta om inte alla har spelat fotboll på riktigt sen 20 år haft någon chans mot dessa pojklag? Nej
Hade gubbarna fått träna något år så hade de haft betydligt bättre chanser.
Men idag bara plocka upp gubbarna varav många är överviktiga och inte ens är fysiskt aktiva för att spela en match utan att ens ha kört några träningspass ihop?
Självklart hade det slutat i katastrof.

Men du är väl snubben som tror att man kan plocka in manliga simmare i 60 års åldern som tidigare har tävlat för typ 35 år sen och sedan kommer de spöa Sara Sjöström för att hon är kvinna?
Citera
2023-04-24, 23:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
U 16 laget både vinner och förlorar mot andra elitsatsande lag i Sverige, dessa har spelat mot damlandslaget och både vunnit och förlorat.
Damlandslaget är med andra ord på samma nivå som ett bra U15-U16 lag pojkar.

Hade herrarna från 94 som idag är 50-60 år gamla, varav de flesta om inte alla har spelat fotboll på riktigt sen 20 år haft någon chans mot dessa pojklag? Nej
Hade gubbarna fått träna något år så hade de haft betydligt bättre chanser.
Men idag bara plocka upp gubbarna varav många är överviktiga och inte ens är fysiskt aktiva för att spela en match utan att ens ha kört några träningspass ihop?
Självklart hade det slutat i katastrof.

Men du är väl snubben som tror att man kan plocka in manliga simmare i 60 års åldern som tidigare har tävlat för typ 35 år sen och sedan kommer de spöa Sara Sjöström för att hon är kvinna?

Det är något helt annat. Du har uppenbarligen för begränsat intellekt och erfarenhet för att förstå det.
Citera
2023-04-25, 00:26
Medlem
Citat:
Herrarna 1994 som hade kört över damerna idag med kanske 15-0 finns inte kvar.
De har sedan länge gått i pension när det gäller fotboll och tappat enormt mycket fysiskt, det mig är veterligen ingen av dom som ens spelar i någon division.
Jag tror inte du riktigt hajar hur mycket man tappar och hur fort man tappar om man går från elit till att sluta med fotbollen helt eller lira lite på fritiden.

Bollkontrollen kommer inte tillbaka direkt om du börjar spela igen, speciellt inte om du samlar ihop gubbarna utan att ens ha tränat några månader utan slänger ut dom på planen direkt.
Det skulle ta åratal för dom att komma tillbaka en bråkdel av vad de var 1994, de skulle aldrig kunna komma i närheten av vad de var 1994, det är så det funkar.

Gunde Svan skulle som exempel inte komma i närheten av vad han har varit om man försökte sig på en comeback, han är helt enkelt för gammal.
Man tappar massor i stryka, kondition, balans, koordination från när man är 25- till att man är 50-55+.
Även hjärnan i säg är betydligt sämre skick, allt går långsammare, reaktionsförmågan, simultanförmåga, multitasking osv.

Bollkontrollen kommer tillbaka lite om man får träna, men återigen långt ifrån var de har varit.
Det kräver dessutom tid och som jag skrev tidigare man kan aldrig komma tillbaka i närheten av var man har varit som 25 åring och toppen på karriären när man är 55 och inte har spelat på 15-25 år.

Jag har hört väldigt många människor som säger att "antingen har man det, eller så har man det inte", lyfte mig själv som exempel just för att jag knappt rört en boll på flera år, men när jag t.ex. spelar med kidsen, så finns det bara där och jag blir själv förvånad över detta.
Du snackar om grundläggande som att alla kan cykla när de väl har lärt sig cykla.
Jag har själv spelat fotboll tills att jag var 15 och vi var väldigt duktiga lokalt och dominerade serierna flera år i rad, men vi stor stryk av lag som BP och andra elitsatsande P15 lag som damlandslaget spelar emot och vinner över.

Självklart kan jag ställa mig och kicka boll mm nu.
Men jag hade blivit totalt överkörd av mitt 15 åriga jag trotts att jag idag väger 30 kg mer varav en stor del är muskelmassa.
Man hade en helt annan finess, snabbhet, kontroll och smidighet/styrka i löpningar/vändningar mm.
Jag tror som sagt inte du fattar hur mycket man tappar av att dels sluta träna och tävla samt av att åldras 20 år.
Det betyder inte att man inte kan lira fotboll längre men det blir aldrig som det har varit tidigare.

Jag fattar förstås att dessa spelare inte kommer vara i närheten av någon VM 94-form, men jag ser ändå möjligheter till att de skulle kunna en vinna sådan här match..

För övrigt är det helt omöjligt att döma ut chanserna när man inte ens har koll på vilken form alla "gubbar" är i..

"Du snackar om grundläggande som att alla kan cykla när de väl lärt sig cykla", nej, det finns folk som är "bollbegåvningar", t.ex. Rafael Nadal är grymt bra i både fotboll och golf..

Om man varit på någon inomhusturnering i fotboll, så kan man även se vissa "gubbar" som fortfarande har en magisk känsla och kan styra spelet bakifrån, utan att egentligen behöva springa..

I bordtennis har vi en damspelare i världseliten som fyller 60 år denna sommar, men ändå hävdar sig bra och slåss om medaljer i de stora mästerskapen (OS, VM, EM)...

Hon lever ju på sin rutin, spelförståelse och bollkontroll..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in