2023-04-24, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Ingen men tidslinjen kan förbättras. Senare vore mer intressant.
Ok. Jag tror att Toves mobils rörelser efter att vi vet att hon bevisligen var död har rätt lite att tillföra.
Citera
2023-04-24, 22:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
där hade hon naturligtvis kunnat tillskriva Maja de mest graverande delarna. Det gör hon inte. Säga vad man vill om henne men hon tar ansvar.

Nåja, det är nog mer råd från hennes ombud. Med tanke på övrig bevisning kring Johannas förflutna med Tove så tror jag inte de ville gå in i en situation där de skyller allt graverande på Maja, den matchen hade blivit riktigt svår att vinna.

Jag tror det var 100 % taktik där man erkänner vissa saker som ändå är svåra att förneka för att köpa sig trovärdighet till det allra viktigaste.
Citera
2023-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J:s mobil aktiveras nästan samtidigt. Går det att säga något alls om 02:45, vad är mest troligt?

Nej. Finns ingen data i FUP vad jag kan se så. JAG har beräknat att J lämnar lägenheten 02:44:22. 02:43:33 reggas aktiviteten från Ms mobil. Högst otroligt att detta inte hänger ihop på något sätt.

Notera dock att grannen säger att J hade med sig en mobil vid första träffen. Tog J med sig Ms för att kunna sätta dit henne sen?
Citera
2023-04-24, 22:04
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Det har stor betydelse för din trovärdighet. Om åklagaren spräcker din historia så har du ett trovärdighetsproblem.

Men det jag menar är att du kan säga att du mördat en person fast du inte gjort det och du kan säga att du inte mördat en person fast du gjort det. Oavsett vad du säger så är det åklagarens uppgift att bevisa vad som hänt .
Citera
2023-04-24, 22:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tycker inte Clea har gjort bort sig i råden hon kan ha givit JJ om att erkänna.
Jag tycker Clea gör och gjorde bort sig kring sina angrepp på Rättsläkarutlåtandet.

Men det är ju en och samma sak. Hon erkänner vissa saker just för att bli trovärdig i huvudfrågan som utgörs av dödsorsaken som fastställs av rättsläkaren. Vilket är hennes bästa taktik att slippa undan. Det hade inte gått att utföra den taktiken utan att just erkänna vissa saker. Alltså kritiserar du även råden om erkännande.

Jag tycker Clea gjorde det bästa hon kunde av en riktig bajsmacka, hon måste på något vis ta sig förbi rättsläkaren. Så vad skulle du gjort annorlunda?
Citera
2023-04-24, 22:08
Medlem
Pythia_88s avatar
MH:s nya advokat, Gillberg, har erfarenhet av GM:s som föredrar strypmetoder. Lyckades Gillberg rentvå företagaren i hovrätten?

https://www.expressen.se/gt/valdtog-sambon-med-strypsex-och-koppel/

Verkar vara någon insatt som tipsat MH om Gillberg inför förhandlingen i hovrätten.

Ska bli intressant att ta del i hur han tänker knäcka tingsrättens dom.
Citera
2023-04-24, 22:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Nej. Finns ingen data i FUP vad jag kan se så. JAG har beräknat att J lämnar lägenheten 02:44:22. 02:43:33 reggas aktiviteten från Ms mobil. Högst otroligt att detta inte hänger ihop på något sätt.

Notera dock att grannen säger att J hade med sig en mobil vid första träffen. Tog J med sig Ms för att kunna sätta dit henne sen?
Funderade på det, ja. För om det är som J påstår, att hon förpackade T:s mobil i en plastpåse och stoppade den i jackfickan, så är det knappast den mobilen grannen har sett.

02:44:22 istället för 02:46:22?
Citera
2023-04-24, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nåja, det är nog mer råd från hennes ombud. Med tanke på övrig bevisning kring Johannas förflutna med Tove så tror jag inte de ville gå in i en situation där de skyller allt graverande på Maja, den matchen hade blivit riktigt svår att vinna.

Jag tror det var 100 % taktik där man erkänner vissa saker som ändå är svåra att förneka för att köpa sig trovärdighet till det allra viktigaste.
Men varför erkänner hon i så fall att hon fällde Tove baklänges? Det är ju ganska rått. Hon hade ju kunnat sagt att Tove puttade henne och hon puttade till Tove (som på Nöjet) och Tove föll. Eller att Maja och Tove kom ihop sig om nåt under samtalet och att Maja puttade Tove.

Jag får intrycket av att det enda hon ljuger om är hur länge hon höll strypgrepp. Och att Maja tog Toves händer för att Tove tog strypgrepp på Johanna. Det strypgreppet tror jag inte på.
Citera
2023-04-24, 22:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men det jag menar är att du kan säga att du mördat en person fast du inte gjort det och du kan säga att du inte mördat en person fast du gjort det. Oavsett vad du säger så är det åklagarens uppgift att bevisa vad som hänt .

Fast om du inte kan leverera rimliga invändningar till åklagarens case så är du i 99 fall av 100 körd.
Citera
2023-04-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ok. Jag tror att Toves mobils rörelser efter att vi vet att hon bevisligen var död har rätt lite att tillföra.

Du glömmer att J har en gigantisk minneslucka. Klart att det är intressant hur Ts telefon rört sig i Js lägenhet mellan 01:52 fram till 02:47. Om den har eller inte har rört sig. Bönderna i Eksjö verkar ju tycka att det är sjukt viktigt med hur en mobil har rört sig när det kommer till M.
Citera
2023-04-24, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jo men om åklagaren spräcker din historia så har åklagaren tagit ett stort steg framåt i det avseendet.
Citera
2023-04-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det var en 30x5 mm stor ytlig skada i Ts bakhuvud, den nådde inte ens ner till skallbenet. Vid obduktionen fans inga kontusioner, svullnader eller blödningar i Ts hjärna som visade att T var medvetslös av denna eller någon annan skallskada.
T kunde tydligen också sparka i väggen 5-10 gånger.

Enda förklaringen att T kunde sparka men inte kunde slåss med armarna mot JJ är att Ts armar hölls fast.
Alltså.... Jag kanske får ge upp här.... Ska be min sambo försöka strypa mig först för att se om armarna kan hållas fast tillräckligt länge...
Men har ju svårt att tro att M höll fast armarna... Vem gör så när någon håller på o stryper... någon håller på o dör... Har svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in