2023-04-24, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Alla russin är inte synliga och avsaknad av russin kan också ha betydelse.

Jag svalde inte Js badrumskaka hel utan letade efter och fann djupt gömda russin.
Det är ingen som har svalt Js historia hel. Om man hade gjort det hade hon blivit dömd för misshandel och vållande till annans död. Så det är inte så märkvärdigt att kunna se att hon både ljuger och talar sanning.

Hennes berättelse innebär att hon tar på sig det mesta av ansvaret för gärningen. Hon vittnar alltså mot sig själv, trots att det befinner sig en person till i lägenheten som hon med lätthet kunde ha skyllt på. Stödbevisningen som finns talar för ett händelseförlopp som i allt väsentligt stämmer med det som hon beskrivit, men där hade hon naturligtvis kunnat tillskriva Maja de mest graverande delarna. Det gör hon inte. Säga vad man vill om henne men hon tar ansvar.

Det finns ingen anledning att tro att hon ljuger om att Tove är vid medvetande efter fallet. Grannen hör flera dunsar i taket, redan när han är i lägenheten. Den lilla skada som Tove har i bakhuvudet är i princip ett jack. Det är ingen stor krosskada. Det är högst otroligt att ett jack i huvudet, som bara skadar mjukdelarna och ger upphov till en liten blödning i håret, skulle ge upphov till en medvetandesänkning.
Citera
2023-04-24, 21:27
Medlem
Rompers avatar
Är det någon som har premium och har läst:
"Premium: De dömdes till livstids fängelse för mordet på vännen Tove.
Men både Maja Hellman, 18, och Johanna Leshem Jansson, 20, har bestämt sig för att överklaga.
Clea Sangborn är tydlig med vad hon vill fokusera på i hovrätten. "

https://www.expressen.se/nyheter/sa-ska-clea-sangborn--fa-toves-mordare-friad/
Citera
2023-04-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det var Maya som lämnade granbarr i sängen

Och det är fortfarande ett mysterium! Det var ju JJ som drog TT sista 8 meter in i skogen? Varför har då MHs jacka granbarr på sig?

Och snälla snuten "KOLLA GRANNENS SMATPHONE"! Om han har den kvar

Kan ju avslöja ALLT om steg/tider/dunsar/klockslag

M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bara marginellt större än Tove . Jämför axelbredden på dom båda och jämför armarna så ser man att Tove ser mer tränad och starkare ut. Och jag säger det ännu en gång J var rädd för Tove men nu hade hon ju hjälp av MH då fick Tove såklart problem.

https://imgur.com/z25uGwe

Det finns väl någon slags "chock/överrasknings"-reaktion involverad. De kan mycket väl skrattat och pratat och haft det "trevligt" när Johanna plötsligt gör utfall och hamnar i överläge på några sekunder innan Tove ens hunnit fatta vad som hänt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Japp. Dessförinnan - före Sangbo*rn - erkände JJ ingenting.

Tack för svaret!
Citera
2023-04-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är just på dessa armar som JJ skulle haft klös-, riv- och blåmärken från Toves kamp.
JJs armar kanske är längre men Tove kunde naturligtvis nå sin egen hals och JJs händer med underarmar som höll i där.

Precis som Tove skulle försökt och sannolikt också lyckats skada JJs bara ben, JJs hals, JJs bröst och kanske upp i JJs ansikte och hår. Om T hade haft sina armar fria.
Men man kan ju sätta fast armarna med benen, det gjorde man ju när man var liten o skulle kittla nån... :-)
Citera
2023-04-24, 21:31
Medlem
Vid 02.40-tiden hörde en granne en ”jättehög” duns från lägenheten där kvinnorna befann sig, varpå han gick upp och ringde på utan att någon öppnade. Enligt tingsrätten måste dunsen ha uppstått när Johanna Leshem Jansson enligt egen uppgift fällde Tove till golvet.

Just vid den tiden, klockan 02.43, registrerades 48 steg i appen Hälsa i Maja Hellmans telefon. Det ”visar tydligt att Maja Hellman varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då haft sin telefon på sig”, skriver tingsrätten i sin dom.

Stämmer d här? Isåfall hur kan vissa tro att MH är oskyldig?🤔
Citera
2023-04-24, 21:35
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar.

Talar emot ALLT som BÅDE JOHANNA OCH MAJA berättar i förhör

Maja gav upp, Johanna slutförde

Båda ljuger asså?
Citera
2023-04-24, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Talar emot ALLT som BÅDE JOHANNA OCH MAJA berättar i förhör

Maja gav upp, Johanna slutförde

Båda ljuger asså?
Självklart ljuger båda, de riskera ju livstidsfängelse vilken anledning finns det att inte ljuga menar du ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill gärna höra din syn på 02:45-tiden: "J: Eh, telefonen, jag vet inte, jag vet att den stoppade den i en plastpåse. Eh, jag vet faktiskt inte varför. Jag hade inte så många naturliga förklaringar till något liksom och sen så tog jag på min jacka tror jag och stoppade mobilen i jackfickan och tänkte väl att jag skulle slänga den någon annanstans."

J tar fram T:s mobil - aktivering 02:45? Hon lägger den i en plastpåse och stoppar den i fickan.

Den egna mobilen aktiveras kl 02:46:22 med våningsförflyttning (på väg till Donken med grannen).

Vad är mest sannolikt; att J går ner med T:s mobil första eller andra gången?

För kännedom: första gången möter hon grannen och de samtalar en stund. Hon går därefter upp och hämtar åtminstone sin egen mobil; se 02:46:22.

Det är det här som är problemet med att vi inte har datat från Ts accelerator eller gyro. Vi vet att Ts telefon rör sig från Storgatan 71 i bil vid 02:47. (Tolkar som att det är från pejling men är osäker.) All data är från Platstjänsten i Android och då går det inte att säga hur Ts mobil rört sig i huset.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tror du är naiv när det gäller kompetensen. Jag tror Clea är väl införstådd i hur det fungerar. Det är ett spel. Jag tror hon sökt med ljus och lykta för att hitta vad hon ska attackera. Ska bli intressant att se vem hon kan skaka fram. Får man gissa på en pensionär eller någon från våra grannländer.

Ms advokat lyckades på något sätt att inte skjuta Js trovärdighet i sank. Man undrar om han läst FUP.

Det är mycket möjligt att jag har fel kring gissningarna angående Claes agerande.
Clea är ansedd som en mycket kompetent advokat med gott rykte.

Därför framstår det som rätt märkligt att Clea så hårt går på för att motsäga rättsutlåtandet kring obduktion och dödsorsak. Såvitt jag kan bedöma finns där inga tveksamheter eller märkligheter i rättsläkarnas slutsatser om dödsorsak och avsaknad av maginnehåll i luftvägarna - det är rätt tydligt underbyggt och skrivet.

Det ska väldigt mycket till för att en annan rättsläkare - som inte utfört obduktion och mikroskopieren - trovärdigt ska kunna motsäga expertutlåtandet av två erfarna och insatta Rättsmedicinare.

Så varför Clea överhuvudtaget kämpar på och riktar in sig på detta är som sagt lite märkligt.

Att advokater gör fel och misstar sig har vi redan kunnat konstatera i MHs advokats miss att inte bestrida skadeståndskraven.
Citera
2023-04-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
jag håller inte med dig här.

Det är ju det jag menade; att det behöver inte råda konsensus bara för att ingen ifrågasätter i en domstol. Det kan ha varit okunskap bakom, det kan vara förbisett.

Det kan vara sådant som en icke utbildad rättsmedicinare inte kanske reflekterat över förrän man nu ser domen. Jag är inte alls säker på att alla är överens om att Tove varit medveten hela vägen ända in till slutet.

Vi får väl se, jag tycker att det finns många saker att gräva djupare i vad gäller den biten och hoppas på att man belyser detta på ett djupare plan, oavsett resultatet.

Jag tror ju att Clea, som utifrån sin klients berättelse om "olycka", har kontaktat en rättsläkare för att få klarhet i de medicinska detaljerna på ett helt annat sätt än Majas försvare gjort, tyvärr, eftersom rätten har avgjort nu att avsaknaden av avvärjningsskador beror på att det varit två gm.

Det är just det försvaret är till för. Att ifrågasätta påståenden och så tvivel. Men när inte ens det görs får man väl anta att försvaret accepterar att slagljuden i väggen kom från T. Hur kan man missa att ens ifrågasätta en sån central del som hade kunnat bevisa att T faktiskt var medvetslös?

Tänker du att Svegfors missat den delen?

Jag tror det kommer bli svårt för Clea att hitta en rättsläkare med högre trovärdighet än dom två oberoende rättsläkarna som utförde och dokumenterade obduktionen.

Men jag välkomnar all expertis och det kanske behövs för att reda ut vissa delar där meningarna går isår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in