2023-04-24, 19:43
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Definitivt hade Tove levt idag om inte J varit på plats i lägenheten. Och jag tror definitivt att Tove dött även om J varit ensam i lägenheten.

Där tror vi olika. Jag tror inte den situation (vilken den nu är) som blev i lägenheten skulle inträffa om J varit ensam i lägenheten. Hon visste att Maja var där för henne.

Hade det endast varit en mot en i lägenheten skulle inget inträffa.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Klipp från inlägget du kommenterade:
"Det enda med säkerhet sanna i Js story är bevisen som hon vävt in. Helheten är inte mer värd än Ms."

Båda ljuger men på olika sätt. Och visst kan man uppfatta Ms lögner som pinsamt klantiga.

Låt mig gissa. MH ljuger för att hon är helt styrd av JJ och inte har en egen vilja och gör allt JJ säger?
Citera
Medlem
Hinsebergs avatar
Om man lyssnar på JJs förhör är det en sak jag tänkt på... När man blir pressad är det väldigt lätt att försäga sig i de små orden. Orden jag och vi till exempel. Kan inte höra att JJ råkar säga ett jag där det i hennes historia borde varit ett vi. Någon som uppfattat något jag missat där?
Citera
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men J var rädd för Tove då hon blivit slagen av henne innan.

Det tror jag inte alls på, att Johanna var rädd för Tove. Däremot var Johanna hämndgirig och extremt lättkränkt.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Ingenstans i förhören med föräldrarna framgår heller att hon ljuger av vana sedan tidigare. Tvärtom har hon varit foglig, osäker och inåtvänd.

Pappans förhör vittnar också om att de har en mycket fin och nära kontakt och de kan prata med varandra om det mesta.
Nja, inte riktigt väl?
Kanske inte av vana men.

"På kvällen satt Görgen, Caroline och Maja ner. Görgen tog fram sprayburken och frågade Maja vad är det här, han frågade även om Maja hade något att göra med det som hänt Ellens bil. Både Caroline och Maja var ledsna och grät.

Görgen sade till Maja att hon måste vara ärlig och berätta sanningen. Görgen säger att Maja "framhärdade" att hon inte hade gjort det, hon sade, även att hon inte sett Johanna göra det heller. Görgen uppger att det kändes som att Maja inte talade sanning,

Görgen säger vidare att Maja försa sig lite, hon sa, gällande att Johanna inte skulle ha gjort det, att "det var fel färg", Maja menade att Johanna hade också sprayfärg, men det var inte samma färg på Johannas spray som färgen som fanns på Ellens bil, tydligen visste Maja både vilken färg Johanna hade på sin spray, men även vilken färg som var sprayad på Ellens bil.

Gällande händelsen med Ellens bil säger Görgen att hans uppfattning är att det var Johanna som utförde den, Görgen vet inte om Maja var med, men Maja vet om att Johanna gjorde det och att Maja i efterhand valde att ljuga om det för att skydda Johanna."

"Görgen uppger vidare att han sett att Majas telefon befann sig vid Illharjen under kvällen, Görgen reagerade över att Maja sa att de pratat med polisen när han visste att de befann sig vid Illharjen, Görgens tanke var att Maja därför ljög för honom.

Maja kom sedan hem runt 22.15 – 22.20.

Görgen berättade för Maja att han sett att hon befunnit sig vid Illharjen och undrade om polisen pratat med dem vid Illharjen, Maja svarade att så var fallet. Görgen berättar att han dagen efter, när Maja frihetsberövats, så träffade han en psykolog, Görgen berättade att Maja sagt att polisen hört henne vid Illharjen, psykologen svarade att så jobbar inte polisen, dom kallar folk till polisstationen.

På fråga angående lögner och att Maja sagt att hon var på efterfest hos Theo har Görgen förstått i efterhand att det inte stämmer. Görgen berättar att han på natten mellan lördagen och söndagen så var Görgen upp och kissade klockan ca 03.30. I samband med detta så kontrollerade Görgen var Majas telefon befann sig, hon var då hemma hos Johanna såg Görgen.

Görgen har berättat detta för Maja, att de var hos Johanna klockan 03.30, Maja svarade då "jag hade glömt mobilen". Görgen säger att han såg på Maja att hon ljög när hon sa det."

"Ljuger du någon gång?
Ja, alltså det, det har hänt liksom.

Berätta om det, i vilka situationer kan du ljuga?
Hmm, typ i skolan har jag liksom, ehh ljugit om, ehh, ja men uppgifter, att det går bra, men egentligen så gör det inte det. Ehh, och ehh, jag har ljugit för mamma och pappa ibland."
Citera
2023-04-24, 19:44
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jo. Men Tove var ju betydligt mindre än Johanna, som är 180 lång vad jag läste. Medan Tove var 160 tror jag. Det är viss skillnad. Sedan är jag övertygad om att Johanna talar sanning när hon beskriver att Maja medverkade. Maja var också i badrummet när Tove försökte gå ut men fälldes till marken. De var två mot en.

"CalzoneItalia" lyssnar inte, så glöm att ens argumentera emot "hen" Han hävdade (och fortfarande hävdar) att Tove var mkt starkare än Johanna Utom någon helst bevisning Bara taget ur luften, som om Kalle Anka är starkare än Musse Pigg
Citera
2023-04-24, 19:44
Medlem
Citat:
Jag tror inte M ljög om sina känslor, men för övrigt var hon väl egentligen inte mer trovärdig än J. Dock berättade hon sanningsenligt för sin medsittare långt innan bevis var presenterade.

Däremot tyckte jag mig kunna se tänkbara orsaker till varför hon ljög och kanske därför även satte tilltro till en del i hennes berättelser.
Och vare inte så att J började prata om att M va med på toan och va med och flyttade T och att efter det så började M tala sanning ?
Citera
2023-04-24, 19:45
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Efter att de åter är i J:s lgh säger M att: "jag går och lägger mig i sängen igen."

Bra poäng där. Små ord kan avslöja en hel del.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Det tror jag inte alls på, att Johanna var rädd för Tove. Däremot var Johanna hämndgirig och extremt lättkränkt.

Jo hon var rädd för henne därför skulle hon mörda henne. Det är motivet
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jo, men inte på bekostnad att någon dör.
Vi människor o djur har som instinkt att rädda ett djur eller en människa som håller på o dör.

Istället för att Maja ljuger skulle hon sagt att hon ville försvara sin kompis. Att hon trodde TT skulle skada JJ och därför höll ner händerna. Sedan förstod hon inte att släppa i tid helt enkelt. Här hade hennes diagnoser funkat fint på varför hon inte förstod att TT skulle dö.

Men ibland lönar det sig inte att ljuga. Speciellt när man gör det så dåligt.
Citera
2023-04-24, 19:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men rätten valde att tro på J s berättelse i just denna del pga att det finns andra omständigheter såsom sparkljuden som inte RL inte har med i sitt övervägande av troligt eller mindre troligt scenario.

Det finns helt enkelt bevis i form av grannens vittnesmål som talar för att J s historia är mer trovärdig M s. Henne stegräknare är ett annat.
Jag tycker det är fel att ställa deras trovärdighet mot varandra. Den enas story blir inte mer sann för att den andra ljuger och ljuger gör de båda.
Citera
2023-04-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ja, ditt sista vore tacknämligt. Tvetydigheten i rättsutlåtandet lämnar fältet fritt för tolkning, vilket jag anser är väldigt olyckligt i detta fall då Ms deltagande kan ifrågasättas och skillnaden i påföljd är väsentlig.

Exakt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in