2023-04-24, 18:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Man kan inte leva på gamla meriter.

Lasse 65, när jag var 27 så sprang jag minsann ett maratonlopp!
Jaha så det är 38 år sen och nu är du överviktig och har inte sprungit sen du var 40.
Nä men har man någon gång sprungit maraton så vet man ju hur det är!

Det funkar inte så.
Det gäller inte bara fysiken utan även spelförståelse, teknik mm.
Även sånt är i allra högsta grad färskvara, ja det är lättare att ta igen om man varit på en nivå tidigare men det är inte som om att en bråkdel skulle komma tillbaka direkt om man inte spelat fotboll seriöst på årtionden.

Bara ta här
https://youtu.be/_GWhHinBEz0
13 åriga pojkar, dessa pojkar i 15 års åldern hade utan tvekan spöat skiten ur 55-60 åriga gubbar som inte spelat på årtionden.

15 åringar är betydligt bättre idag än vad de var för 30 år sen.
Det har helt enkelt gått framåt.

Många 15 åriga pojklag idag är riktigt duktiga ur flera aspekter.
Dessutom är lagen samspelade, jämfört med gubblaget..

31 minuter. Var det någon särskild del jag skulle bli imponerad av eller?

PS. Du vet att det är 18-årsgräns på FB va?
Citera
2023-04-24, 18:09
Medlem
Roliga svar här. Märks att många här inte spelar fotboll. Damlandslaget spelar ju regelmässigt mot akademilag i 16-årsåldern och håller hyfsat jämn standard mot dem. -94 laget skulle vara helt chanslösa mot ett akademilag, de skulle bli fullständigt upprullade och inte få låna bollen.

Detsamma gäller naturligtvis mot damlandslaget. Ni underskattar hur fort det går i damfotboll idag.
Citera
2023-04-24, 18:13
Medlem
ZlatanManias avatar
Svaret är givetvis nej, brukar tycka att damerna är bra fåniga när dom ska försöka hävda sig mot herrarna då skillnaden helt enkelt är för stor men nu snackar vi människor i sin prime kontra människor som peaka (dom flesta iaf) för 29 år sedan.

Skulle Tomas Brolin, Thern & Mild med deras myskilon orka springa mer än 20 meter utan att flåsa? Kan en 60+ Ravelli slänga sig mer än en gång i sidled?

Henrik Larsson och Stefan Schwartz (säkert nån till) kan absolut dominera än mot damerna men dom skulle inte orka bära resten av gänget på sina axlar.
Citera
2023-04-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Min känsla är att damerna har haft väldigt svårt att göra mål och ofta gått mållösa från dessa matcher..

Har du något exempel på när de hängt några baljor och vunnit med marginal?

Ointressant jämförelse, då inget av dessa lag är damlag, som har svårt med målskyttet..

Om Kanada kunde stänga ner Sverige i OS-finalen, så borde ett rutinerat gäng VM-hjältar kunna spela taktiskt också, sedan skulle "Henke" ensam kunna ha lekstuga framåt om han vore på det humöret..

Herregud, nu när jag tänker efter så gjorde Irland samma sak i VM-kvalet förra året, matchen slutade 1-1 (på hemmaplan) och Sverige var bedrövliga i den matchen, när vi tvingades vara konstruktiva och kreativa..
De har ju oftast förlorat, men även vunnit matcher.
Då är det som sagt väldigt bra pojklag i 16 års åldern.

Poängen är ju om de spelar på den nivån så hade de tagit gubbarna.
Du måste väl förstå att gubbarna hade varit körda mot U16 lag pojkar på hög nivå?
Tror du Henke Larsson 51 bara hade kunnat lekt med 16 åriga killar som talangscouter kollar efter?
Kolla in BP som exempel finns en del matcher där man kan se U16 spela.

Killarna är i mycket bättre form, spelar match typ 2 gånger i veckan, tränar 5-6 gånger i veckan.

Sen tar vi gubbar varav många löper stor risk att skada sig själva om de ens försöker genomföra en match.
Bollkontroll i sig är en färskvara som måste underhållas, man kommer inte bara tillbaka efter typ 20-25 år.
Åldern har en stor faktor, allt blir sämre.
Efter 35 så är det verkligen utför, speciellt om man inte har fortsatt träna på hög nivå.
Citera
2023-04-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Roliga svar här. Märks att många här inte spelar fotboll. Damlandslaget spelar ju regelmässigt mot akademilag i 16-årsåldern och håller hyfsat jämn standard mot dem. -94 laget skulle vara helt chanslösa mot ett akademilag, de skulle bli fullständigt upprullade och inte få låna bollen.

Detsamma gäller naturligtvis mot damlandslaget. Ni underskattar hur fort det går i damfotboll idag.

Återigen, det hade inte varit akademilaget "gubbarna" skulle möta..

Om du sett Sveriges damlandslag, så förstår du att våran styrka inte är att vara spelförande och rulla upp motståndaren..

VM-kvalet hemma mot Irland förra året är skräckexemplet (1-1)..

Sedan kom gärna med lite resultat där damerna gjort några mål på ett pojklag, då jag tror detta är ett stort problem och fotboll går ut på att göra just mål..

Skulle "Henke" Larsson vara chanslös? Har svårt att se honom gå mållös från en sådan här match och då måste damlandslaget kunna göra mål också..
Citera
2023-04-24, 18:30
Medlem
Citat:

Om du sett Sveriges damlandslag, så förstår du att våran styrka inte är att vara spelförande och rulla upp motståndaren..

Sedan kom gärna med lite resultat där damerna gjort några mål på ett pojklag, då jag tror detta är ett stort problem och fotboll går ut på att göra just mål..

Skulle "Henke" Larsson vara chanslös? Har svårt att se honom gå mållös från en sådan här match och då måste damlandslaget kunna göra mål också..

Nej, jag förstår din invändning. Men jag tror att skillnaden är alldeles för stor kvalitativt för att detta skulle spela någon roll. Men vore roligt att se, och är definitivt öppen för att jag har fel.
Citera
2023-04-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
31 minuter. Var det någon särskild del jag skulle bli imponerad av eller?

PS. Du vet att det är 18-årsgräns på FB va?
Det är ett klipp på 13 åriga pojkar

Bara för dig att kolla hur 16 åriga killar spelar, tror du ärligt talat att gubbarna hade haft någon chans mot de bästa U 16 lagen där talangscouter letar?

Gubbarna har inte spelat fotboll i någon klubb på 20-25 år, än mindre med varandra.
Citera
2023-04-24, 18:51
Medlem
kittlande fråga. utan träning skulle de nog åka på spö pga flåset som jag inte tror är på topp för alla även om vissa säkert håller sig i hygglig form. men det vore ju å andra sidan väldigt orättvist mot 94hjältarna.

Skulle man ge dem 3 månader att komma tillbaka och de spelar nyktra så tror jag däremot utfallet är annorlunda. Då tror jag de klått tjejerna. med kanske 2-1.

Vore riktigt rafflande att se faktiskt. Varför gör de inte reality tv av det här??
Citera
2023-04-24, 18:51
Medlem
kromosomxyzs avatar
Jag ser det på detta sätt. Även om analogin är fel gällande hastighet. Men skillnaden är densamma även om det är helt olika sporter. GT-förarna är skitduktiga utan tvekan. Men det går inte att jämföra med F1.

Herrfotboll är som F1
Damfotboll är som GT

https://www.youtube.com/watch?v=K2cNqaPSHv0

Lite mer OnT (som kanske redan länkats):

https://www.standard.co.uk/sport/football/australian-women-s-national-team-lose-70-to-team-of-15yearold-boys-a3257266.html
Citera
2023-04-24, 18:55
Medlem
Citat:

Angående exempel där de gjort mål, så vann de faktiskt mot Norrtälje P19 med 1-0 samma dag som de förlorade mot AIK P17 med 0-3. Men givetvis fick bara AIK-resultatet rubriker. (Var förresten 10 år sedan). Dock sägs väl det där Norrtäljelaget ha varit kassa för sin ålder.

Hittar en uppgift att de slagit Stockholms Stadslag P14 med 2-1, men har ingen bra källa.

Rosengårds damlag spelade mot Helsingborg P15 för ett par år sedan. Resultat 1-4.

Piteå dam slog Storfors "pojklag" med 12-1 sommaren 2019, men även om pojklaget var 14-15 år höll de nog låg kvalitet för sin ålder.

men några mål här och där petas alltså in. Ovan några exempel.
Citera
2023-04-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingGenius
Men att göra narr av damlandslaget är förstås helt ok eh?

Nej, tyvärr, kan jag inte stå för andras handlingar härinne..

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Svaret är givetvis nej, brukar tycka att damerna är bra fåniga när dom ska försöka hävda sig mot herrarna då skillnaden helt enkelt är för stor men nu snackar vi människor i sin prime kontra människor som peaka (dom flesta iaf) för 29 år sedan.

Skulle Tomas Brolin, Thern & Mild med deras myskilon orka springa mer än 20 meter utan att flåsa? Kan en 60+ Ravelli slänga sig mer än en gång i sidled?

Henrik Larsson och Stefan Schwartz (säkert nån till) kan absolut dominera än mot damerna men dom skulle inte orka bära resten av gänget på sina axlar.

Självklart smäller du upp Brolin, Thern och Ravelli direkt, som representanter för hela VM-truppen

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
De har ju oftast förlorat, men även vunnit matcher.
Då är det som sagt väldigt bra pojklag i 16 års åldern.

Poängen är ju om de spelar på den nivån så hade de tagit gubbarna.
Du måste väl förstå att gubbarna hade varit körda mot U16 lag pojkar på hög nivå?
Tror du Henke Larsson 51 bara hade kunnat lekt med 16 åriga killar som talangscouter kollar efter?
Kolla in BP som exempel finns en del matcher där man kan se U16 spela.

Killarna är i mycket bättre form, spelar match typ 2 gånger i veckan, tränar 5-6 gånger i veckan.

Sen tar vi gubbar varav många löper stor risk att skada sig själva om de ens försöker genomföra en match.
Bollkontroll i sig är en färskvara som måste underhållas, man kommer inte bara tillbaka efter typ 20-25 år.
Åldern har en stor faktor, allt blir sämre.
Efter 35 så är det verkligen utför, speciellt om man inte har fortsatt träna på hög nivå.

Men, förstår du inte? Pojklaget kan inte göra mål åt damspelarna och fotboll går ut på att göra mål..

Limpar gjorde mål från halvplan i en division 5-match för 1,5 år sedan..

Bollkontroll kommer inte tillbaka? Detta stämmer inte alls, åtminstone inte för mig, iof sig har jag kallats "bollbegåvning", men jag är ett levande exempel på att bollkontroll inte är en färskvara, det är bland det dummaste jag hört..

Antingen har man det, eller så har man det inte, säger det inte för att skryta, men jag har fanken spelat badminton och innebandy på skoj, å folk har frågat hur länge man lirat..

De tror inte på mig, när de säger att jag aldrig ens utövat dessa idrotter..

Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Nej, jag förstår din invändning. Men jag tror att skillnaden är alldeles för stor kvalitativt för att detta skulle spela någon roll. Men vore roligt att se, och är definitivt öppen för att jag har fel.

Jag är också öppen för att ha fel, tror bara att "gubbjäklarna" med sin rutin och spelförståelse skulle hitta en väg att vinna, om de verkligen gick in för det..

Damlandslaget är bra, men jag har sett dem möta brögäng i kval som är helt värdelösa, men de har ändå fått jobba rätt hårt för att lyckas göra mål i flera av dessa matcher..

Asllani har jag sett live och hon är verkligen duktig, men i övrigt är det inga Alexia Putellas eller Aitana Bonmati vi har på innermittfältet som kan luckra upp spelet och göra att vi trivs som spelförande lag..

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående exempel där de gjort mål, så vann de faktiskt mot Norrtälje P19 med 1-0 samma dag som de förlorade mot AIK P17 med 0-3. Men givetvis fick bara AIK-resultatet rubriker. (Var förresten 10 år sedan). Dock sägs väl det där Norrtäljelaget ha varit kassa för sin ålder.

Hittar en uppgift att de slagit Stockholms Stadslag P14 med 2-1, men har ingen bra källa.

Rosengårds damlag spelade mot Helsingborg P15 för ett par år sedan. Resultat 1-4.

Piteå dam slog Storfors "pojklag" med 12-1 sommaren 2019, men även om pojklaget var 14-15 år höll de nog låg kvalitet för sin ålder.

men några mål här och där petas alltså in. Ovan några exempel.

Tack, jag känner igen en del av resultaten och står fast vid att målskyttet är ett problem..

Har själv sett en match live mellan Sverige - England (F19) och jag höll på att bli galen hur dålig skärpa det var i avsluten..

Eftersom jag själv spelat och mest sett herrfotboll, så tänker man instinktivt, "vilket skottläge", men damerna har ju inte alls samma skottkraft, så det blev inte ens farligt..

Det var otroligt ineffektivt alltså, massa fint spel och fina dribblingar, men just avsluten var otroligt uddlösa och det är ju ändå målen som räknas i slutändan..

Man ska också komma ihåg att det är en stor skillnad på en herrmålvakt och en dammålvakt, så VM 94-laget skulle nog kunna sätta en del press där, vid t.ex. fasta situationer, men även pröva skott lite oftare..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-04-24 kl. 19:48.
Citera
2023-04-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
kittlande fråga. utan träning skulle de nog åka på spö pga flåset som jag inte tror är på topp för alla även om vissa säkert håller sig i hygglig form. men det vore ju å andra sidan väldigt orättvist mot 94hjältarna.

Skulle man ge dem 3 månader att komma tillbaka och de spelar nyktra så tror jag däremot utfallet är annorlunda. Då tror jag de klått tjejerna. med kanske 2-1.

Vore riktigt rafflande att se faktiskt. Varför gör de inte reality tv av det här??

Gjordes ju reality TV av något liknande i England för några år sedan. De spelarna var 5-10 yngre än VM94-spelarna är idag, och lyckades träna upp sig såpass att de vann mot Crystal Palace damlag med 1-0. Crystal Palace damlag låg då näst sist i andradivisionen, dvs höll en kvalitet ungefär som ett mittenlag i svenska Elitettan. En rimlig slutsats, mot bakgrund av Harrys Heroes resultat, är alltså att damlandslaget skulle göra tvåsiffrigt på VM-94-gubbarna eller i alla fall vinna med minst 5 mål. Men om VM94-laget skulle parkera bussen och ställa alla 10 utespelare i eget straffområde, efter att ha tagit en tidig ledning, så skulle de teoretiskt kunna få oavgjort eller till och med vinna. Jag tror ju inte det, men kanske kanske.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harry%27s_Heroes
Senast redigerad av Burkgurka 2023-04-24 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in