2023-04-24, 14:10
Medlem
JustZlatans avatar
Om jag lägger ner företaget i år, kan jag sälja tjänstebilen, i det här fallet taxin, nästa år? Det kan vara svårt att sälja bilen snabbt i dagens läge tror jag. Eller måste jag vänta med att stänga företaget nästa år då och kan redovisningen göras det året eller måste jag vänta till 2025 för att företagshelvetet ska bli helt klart?
Citera
2023-04-24, 14:13
Medlem
Nattjags avatar
Du kan inte avsluta ett företag och bara behålla företagets tillgångar. Vill ingen annan köpa bilen så lär du få göra det själv.
Citera
2023-04-24, 14:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Du kan inte avsluta ett företag och bara behålla företagets tillgångar. Vill ingen annan köpa bilen så lär du få göra det själv.

Okej. Men om jag inte kan köpa bilen förrän nästa år, måste jag då vänta till 2025 på att företaget är klart med bokföring, bokslut etc.?
Citera
2023-04-24, 14:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om jag lägger ner företaget i år, kan jag sälja tjänstebilen, i det här fallet taxin, nästa år? Det kan vara svårt att sälja bilen snabbt i dagens läge tror jag. Eller måste jag vänta med att stänga företaget nästa år då och kan redovisningen göras det året eller måste jag vänta till 2025 för att företagshelvetet ska bli helt klart?

Du kan väl sälja bilen när som men den kommer räknas in på företaget och inte till dina privata pengar. Förr var gamla TAXI-bilar ofta ett bra köp då man visste att de var servade och sällan kallstartade men nu är de flesta nyare bilar bra servade.
Citera
2023-04-24, 14:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan väl sälja bilen när som men den kommer räknas in på företaget och inte till dina privata pengar. Förr var gamla TAXI-bilar ofta ett bra köp då man visste att de var servade och sällan kallstartade men nu är de flesta nyare bilar bra servade.

Hur blir det då med bokföring, bokslut etc.?
Citera
2023-04-24, 14:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hur blir det då med bokföring, bokslut etc.?

Inte koll på detta tyvärr. Är det inte bättre att du kör vidare i din Taxi så du iallafall har ett jobb?
Citera
2023-04-24, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Är det ett AB så äger företaget bilen. Är den Enskild Firma så tror jag du kan göra hur fan du vill.
Citera
2023-04-24, 14:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inte koll på detta tyvärr. Är det inte bättre att du kör vidare i din Taxi så du iallafall har ett jobb?

Jag kommer få min inkomst på annat sätt, förhoppningsvis.
Citera
2023-04-24, 14:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det ett AB så äger företaget bilen. Är den Enskild Firma så tror jag du kan göra hur fan du vill.

Låter bra i sådana fall då jag har en enskild firma.
Citera
2023-04-24, 15:01
Bannlyst
Citat:
Jag kommer få min inkomst på annat sätt, förhoppningsvis.

Hahah pucko din 5% avkastning per dag kommer in att funka. Kör vidare i taxin zlatan.

Citera
2023-04-24, 15:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Låter bra i sådana fall då jag har en enskild firma.
Du kan iofs sig sälja firman till någon annan. Men om du vill avveckla:

Innan du anmäler avregistreringen
  • Sälj företagets tillgångar.
  • Avsluta företagets konton.
  • Säg upp företagets avtal (exempelvis telefonabonnemang samt leasing- och hyresavtal).
  • Betala företagets eventuella skulder.
https://www.bolagsverket.se/foretag/enskildnaringsverksamhet/avvecklaenskildnaringsverksamhet.849.html
Citera
2023-04-24, 15:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du kan iofs sig sälja firman till någon annan. Men om du vill avveckla:

Innan du anmäler avregistreringen
  • Sälj företagets tillgångar.
  • Avsluta företagets konton.
  • Säg upp företagets avtal (exempelvis telefonabonnemang samt leasing- och hyresavtal).
  • Betala företagets eventuella skulder.
https://www.bolagsverket.se/foretag/enskildnaringsverksamhet/avvecklaenskildnaringsverksamhet.849.html

Jag visste inte att man kan sälja sin firma. Är det smartare att göra det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in