2023-04-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här är inte ett vettigt resonemang, sorry. Tingsrätten är inte en testinstans innan den riktiga rätten, det är hovrätten som är en andra instans för att garantera rättssäkerheten (man ska kunna överklaga). Det här med att tingsrätten skulle vara ett "lotteri" är naturligtvis fullständigt trams och du kommer inte kunna belägga det med statistik - en bra bit över hälften av alla domar som överklagas i Sverige står sig, och av dom som ändras är många mål där ny bevisning inkommit.

Så är det. När den tilltalade överklagar som i detta fall, så står sig hela 65% av domarna fast. När det kommer till just mord så ändras endast 24% av domarna. Och när den ändras så handlar det oftast om en sänkning av straffet. Inte ett frikännande.

https://www.svd.se/a/9198539f-e69d-479c-baab-cb4a2555b77e/sa-manga-domar-andrar-hovratten
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-23 kl. 23:40.
Citera
2023-04-23, 22:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Lite bakgrund är att Google plockar upp dessa ”mobilmaster” i beräkningar av platsdata. Hur vet vi inte men syftet är att spara på mobilens batteri. Sen kopplas GPS in när behövs och sen läser mobilen av alla Wi-Fi i närheten också för att positionera sig.

Men det utredarna menar är nog att de ser att en mobilmast haft en stabil uppkoppling under vistelsen i lgh men runt 02:45 så rör den sig mot McD då. Och där hänger ju Google tidslinjen med som man kan se i protokollen med linjerna på kartan.

Ska man utvärdera de digitala spåren i fupen så är min slutsats att det som kallas Google Location History” saknas. Toves tidslinje i Google är igång ser vi ju på de linjer som redovisas t/r Mcd m.m men i utredningen saknas de koordinater som ligger till grund för tidslinjen. De i sig är svåra att följa några meter i ett trapphus.

Linjerna man ser i fup är en väldigt förenklad bild av hur mobilen rört sig. Det framgår ganska tydligt då de typ visar fågelvägen och inte den faktiska färdvägen. Och fel adresser som vi ser.

Google Location History är de koordinater som Google baserar ”kartritningen” på. Det är väldigt mycket mer detaljerat och i den datan finns också de värden som Google ger sina egna beräkningar kring precision.

Att tömma moln för både MGM och Tove kan dock ge viktiga ”förflyttningar” även i lägenheten. Google loggar nämligen koordinater även när man står still.

Men mer precist blir det om Samsung Health och Google Fit är igång i Toves mobil i lägenheten. Då finns även de steg hennes mobil genererar. Både före och efter hennes död.

Och det vet man ju först när de tömmer hennes moln. Och en sådan tömning ser vi inte spår av i utredningen trots att de sitter på hennes inloggningsuppgifter tidigt i utredningen. Istället har en massa människor letat efter den fysiska mobilen i terrängen utanför.

I princip kan även hela rundan i skogen finnas i JJ:s Google tidslinje. Ligger då i Google Location History i hennes Google-molnlagring.

Finns ett potentiellt bekymmer dock. Man kan som användare sätta tidsgränser för hur länge dessa koordinater sparas hos Google. Kortaste gränsen är tre månader.

Och i värsta fall så är datan både för Tove och MGM stekt i mitten på januari om de nu inte tömt molnen.
Även annan molndata är färskvara så kan finnas mer som är missat.

Men ser man positivt på det så har de en chans att stärka åtalet och samtidigt ge familjen fler svar om vad som hände om de tömmer SAMTLIGA molntjänster som de kommer åt för både Tove och de två åtalade. Kanske ger man även hovrätten bättre underlag att döma efter om även Toves ”steg” syns i lgh.
Stort tack för ett utförligt svar!

T:s mobil är på väg mot Donken 02:47, likaså J:s mobil. men det går inte att med säkerhet veta att J lämnar lgh med T:s mobil 02:45, om jag har förstått rätt?
Citera
2023-04-23, 22:51
Medlem
Är han senil, korkad eller druckit för mycket?

GW tror att hovrätten friar Maja, 18, för mordet på Tove
Kriminologen har grubblat i några hundra timmar: ”Jag tror att det är som hon säger”

Johanna Leshem Jansson, 20, och Maja Hellman, 18, dömdes båda till livstids fängelse för mordet på Tove i Vetlanda.
Men Leif GW Persson tror att 18-åringen kommer att frias för mord i hovrätten.
– Jag tror att det är som hon säger, att hon inte hade med detta att göra, säger GW i Nyhetsmorgon.

https://www.tv4.se/artikel/6coPflzl28Uh43pN5ewxrb/gw-tror-att-hovraetten-friar-maja-18-foer-mordet-pa-tove
Citera
2023-04-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
https://www.expressen.se/nyheter/gw-om-tove-domen--18-aringen-frikanns-/

Bara att lyssna på klippet längst ner på Majas hör man ju lögnen.

Edit: Lögnerna..

GW säger att det kommer nya rättsläksrättsutlåtanden

Och att det kommer visa att J ströp T utan hjälp av M
Att M kommer att frias fr mord
Han säger också att strypningen kommer då också bedömmas som en mildare form av våld

Undra vad T anhöriga tycker om GW uttalande?

Han borde hålla truten.
Hur kan media gå med på att han lägger sig i pågående fall
Citera
2023-04-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Tror knappast detta håller i HR, kommer äta min hatt om MH inte blir friad för mord i HR.
HR är kända för att fria när det är minsta möjliga tvivel och här finns det rätt mycket tvivel.
Att MH ljuger är uppenbart men att ljuga räcker inte som motivering för att döma för mord.

Om inte åklagaren kommer med nya starka bevis så faller domen mot MH garanterat.
JJ lär få lägre straff med då HR brukar sänka straffen.
Skulle faktiskt inte ens förvåna mig om JJ blir friad från mord med, finns noll teknisk bevisning på vem som dödat T, bara JJs egna ord att hon strypt henne.

Ja, jag vågar inte spekulera i vad HR kommer att döma till men jag tycker inte att det är så tunt som du påstår.

Det stämmer att det saknas teknisk bevisning kring självaste gärningen och att det inte går med 100% att säga vem som gjorde vad. Men det jag tror man får ha med sig här är att de befinner sig i en liten lägenhet, i ett slutet rum. Vi vet med säkerhet att det inte finns några andra personer än JJ, TT och MH på plats. Vi vet utifrån två oberoende av varandra vittnesmål att TT troligtvis sparkar i väggen och är således vid medvetandet och kämpar för sitt liv. Vi vet att GM saknar motvärnsskador, vilket enligt rättsläkaren endast är möjligt om TT är medvetandesänkt, inkapaciterad.

JJs berättelse i badrummet bekräftas till stor del av de skador som rättsläkaren konstaterat mot huvud/rygg/hals/händer/armbågar. Så att avfärda hela hennes berättelse och fria JJ för stryptaget/mordet ser jag som osannolikt.

MH kan ju inte förklara vad hon gör (men sover gör hon inte) under mordet och då förefaller JJs berättelse som trovärdig sett till att hennes beskrivna händelseförlopp förklarar merparten av TTs skador, sparkarna i väggen bekräftas av granne. Sett till att det då saknas motvärnsskador på GM och att MH är vaken så hade hon i detta läget behövt redovisa för vad hon sysslar med då allt tyder på att hon är med. De bevis som finns pekar ju på att MH är med. Sen kan ju naturligtvis HR bedöma att det som finns inte är tillräckligt. Men de bevis som finns pekar ut MH.
Citera
2023-04-23, 22:56
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Inte en krona. Hon kommer ju oavsett dömas för griftefrid och få ett straff som är längre än vad hon suttit inte. Om inte hovrätten tar typ 2 år på sig, vilket inte kommer ske.

Men hon lär ju få nånting eftersom hon hängts ut ganska rejält för ett relativt milt brott som hon kommer dömas för. Jag vet inte, jag har bara lågt förtroende för rättsväsendet.
Citera
2023-04-23, 22:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Har vi tur så går hovrätten på samma linje som tingsrätten

Tyvärr så är ju hovrätten rätt kända för att ofta döma till lägre straff

Men ibland så överaskar de med att höja straff

Johanna behöver vi inte oroa oss över nämnvärt, jag är helt övertygad om att HovR fastställer livstid avseende henne. Det finns liksom inga alternativ. Att Tove skulle ha dött av nån olyckshändelse är ett sista orealistiskt halmstrå. Här är GW ute och cyklar fullständigt.

Maja däremot står tyvärr och väger lite grann i juridisk mening, även om jag själv är helt övertygad om hennes skuld. Jag lutar nog åt att även hon döms, men tror de kanske sänker straffet. Men de dåliga nyheterna är att det verkligen kan gå hur som helst där. De goda nyheterna är dock att hennes liv oavsett är förändrat för alltid. Hon är extremt lätt att känna igen och alla kommer veta vad hon har gjort, oavsett vad hon döms för.
Citera
2023-04-23, 22:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
/../Om Maja bara lite hade erkänt att hon var med på ett hörn nånstans så skulle det ha varit mycket mer trovärdigt.

Det blev väl som på Nöjet.

J och T rök ihop och Maja rusade till undsättning.

Som tack för hjälpen - blev hon indragen i ett mord.
Citera
2023-04-23, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag tror inte heller M ville att T skulle dö.
Jag har ju uppfattningen att hon inte har jättemycket empati med andra än sig själv, hon verkar lite allmänt avtrubbad. Därför tror jag inte att hon bryr sig så mycket om konflikter heller. Hon hänger nog mest på Js idéer om saker och ting. Jag tror inte hon ville slå T utanför Nöjet. Men hon iddes inte stoppa J heller.

Om hon är med i badrummet så tror jag att allt går jättefort och hon hinner inte uppfatta vad som händer utan grabbar snabbt tag i Ts händer. Hon kunde lika gärna tagit tag i J, men nu blev det T.
Har funderat en del på det där med hur fort det går och jag har en teori om att man har sett på film hur mord och slagsmål går till. Då går det väldigt långsamt jämfört med verkligheten för att man ska hinna se vad som händer.
Var ju nån som skämtade om det på Guldbaggegalan tror jag, att man måste röra sig i slowmotion som skådis.
Så jag tror det tar bara några sekunder från att T fälls till J stryper och M hinner inte uppfatta vad som händer utan ska bara avbryta tumultet. Man tror nog inte riktigt sina ögon när man ser nån strypa nån. Sen hamnar hon nog i chock och J tar kommandot och styr upp.

Men det är bara mina teorier.
Jag tror inte att det finns nån anledning att tro att Maja inte var med i både köket (där jag tror de satt först) och i badrummet. Maja har berättat i förhör att hon tidigare velat ”stå upp för Johanna” och nu när Johanna skulle prata ut med ärkefienden Tove tror jag inte att Maja går och lägger sig. Maja vill väl åtminstone vara moraliskt stöd, hon är ju angelägen om att vara Johannas bästis.
Citera
2023-04-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, jag vågar inte spekulera i vad HR kommer att döma till men jag tycker inte att det är så tunt som du påstår.

Det stämmer att det saknas teknisk bevisning kring självaste gärningen och att det inte går med 100% att säga vem som gjorde vad. Men det jag tror man får ha med sig här är att de befinner sig i en liten lägenhet, i ett slutet rum. Vi vet med säkerhet att det inte finns några andra personer än JJ, TT och MH på plats. Vi vet utifrån två oberoende av varandra vittnesmål att TT troligtvis sparkar i väggen och är således vid medvetandet och kämpar för sitt liv. Vi vet att GM saknar motvärnsskador, vilket enligt rättsläkaren endast är möjligt om TT är medvetandesänkt, inkapaciterad.

JJs berättelse i badrummet bekräftas till stor del av de skador som rättsläkaren konstaterat mot huvud/rygg/hals/händer/armbågar. Så att avfärda hela hennes berättelse och fria JJ för stryptaget/mordet ser jag som osannolikt.

MH kan ju inte förklara vad hon gör (men sover gör hon inte) under mordet och då förefaller JJs berättelse som trovärdig sett till att hennes beskrivna händelseförlopp förklarar merparten av TTs skador, sparkarna i väggen bekräftas av granne. Sett till att det då saknas motvärnsskador på GM och att MH är vaken så hade hon i detta läget behövt redovisa för vad hon sysslar med då allt tyder på att hon är med. De bevis som finns pekar ju på att MH är med. Sen kan ju naturligtvis HR bedöma att det som finns inte är tillräckligt. Men de bevis som finns pekar ut MH.

Fel, MH kan ha sovit.
Citera
2023-04-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Är han senil, korkad eller druckit för mycket?

GW tror att hovrätten friar Maja, 18, för mordet på Tove
Kriminologen har grubblat i några hundra timmar: ”Jag tror att det är som hon säger”

Johanna Leshem Jansson, 20, och Maja Hellman, 18, dömdes båda till livstids fängelse för mordet på Tove i Vetlanda.
Men Leif GW Persson tror att 18-åringen kommer att frias för mord i hovrätten.
– Jag tror att det är som hon säger, att hon inte hade med detta att göra, säger GW i Nyhetsmorgon.

https://www.tv4.se/artikel/6coPflzl28Uh43pN5ewxrb/gw-tror-att-hovraetten-friar-maja-18-foer-mordet-pa-tove

Att han funderat ”i några hundra timmar” och då kommit fram till att det nog stämmer att MH sov igenom mordet förvånar mig. Nu har han ju tappat det på riktigt.
Citera
2023-04-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Fel, MH kan ha sovit.

Nej, det är inte ett rimligt antagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto