2023-04-23, 21:24
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kommer säkert att bli en kraftig sänkning av straffen, framför allt när det gäller M.
Jag kan förstå om de anhöriga vill ha en mer kännbar påföljd. Men rätt skall vara rätt och att spärra in två unga kvinnor på livstid är en utomordentligt dålig investering ur skattebetalarnas perspektiv.

J och M mördade en ung kvinna på ett grymt sätt och Tove hade också hela livet framför sig.

Min åsikt är att du förminskar Toves människovärde, liksom att det ska sopas lite under mattan.
Kan du inte se allvaret i vad dom gjort?

Tycker fruktansvärt synd om Toves föräldrar, syskon, Albin och andra nära och kära. 🌹

5-10 år?
Det var ju inte så att tjejerna var ute på lite bus?
Och ja dom hade druckit allihopa men det dom gjorde var redan planerat.
Citera
2023-04-23, 21:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hovrätten utför inte domen....
De ändrar eller fastställer en redan tidigare dom.

Hovrätten meddelar domar. Att det finns en underinstans förändrar ingenting
Citera
2023-04-23, 21:28
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Såklart. Hon hade ju t o m redan försökt en gång tidigare. Det är liksom inte ens uppe för debatt längre om JJ ville döda Tove eller inte, det är ju uppenbart att hon ville.

Noterbart är sedan att Maja kände till alla de här sakerna men fortfarande umgicks flitigt med Johanna. Så för mig blir det därigenom även tydligt att Maja var väl införstådd med vad som skulle ske.

Maja har varit helt likgiltig inför att människor kunnat bli innebrända, det säger rätt mycket om hennes mentalitet.
Minst två gånger har hon undlåtit att göra något då bästisen tuttat på.
Totalt likgiltig

M: Eh, ja, eh, hon har försökt bränna inne sitt första ex också.
F: Vem är det?
M: Hampus Karmetun.
F: Mmm. Berätta om det.
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta. Ja. Så han klarade sig.
Citera
2023-04-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det gör han. Och därför kom han snett in i detta fall redan första veckan. Han har inte haft många rätt och borde slutat kommentera fallet när det framgick att det inte fanns någon manlig gm. Tyvärr har han väldigt svårt att erkänna dom få gånger han har fel.

Rent statistiskt skulle detta mordet inte kunna ske så därför får GW inte ihop det.

Gubbstackarn är ju snart 80 år(78) och har mycket hjärtproblem och överlevt 2st blodproppar i huvudet där han även tappade talförmågan och medvetandet.

Förstår inte hur han kan få yttra sig om dessa grova saker inför svenska folket.
Gubben börjar bli senil och envisas bara med sin statistik, stämmer det inte med hans statistik så är det omöjligt.
Citera
2023-04-23, 21:29
Medlem
Citat:
Hovrätten meddelar domar. Att det finns en underinstans förändrar ingenting

Nej det gör dem inte, de ändrar eller fastställer.
Läs på istället för att tjafsa, du har ju inte ens kollat upp det.
Citera
2023-04-23, 21:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Två gånger, inte enbart Toves fars hus utan även hennes ex. pojkväns lägenhet misstänks JJ försökt att elda/bränna.

Jag vet, men nu handlade det specifikt om Tove.
Citera
2023-04-23, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det gör han. Och därför kom han snett in i detta fall redan första veckan. Han har inte haft många rätt och borde slutat kommentera fallet när det framgick att det inte fanns någon manlig gm. Tyvärr har han väldigt svårt att erkänna dom få gånger han har fel.

Rent statistiskt skulle detta mordet inte kunna ske så därför får GW inte ihop det.

Det här fallet är ju inte direkt första gången han varit totalt ute och cyklat. Var väl samma sak med dubbelmordet i Linköping, där han dessutom lovade att betala ut en belöning till den som kom med en lösning. När sen så skedde behöll karlfan pengarna.
Citera
2023-04-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kommer säkert att bli en kraftig sänkning av straffen, framför allt när det gäller M.
Jag kan förstå om de anhöriga vill ha en mer kännbar påföljd. Men rätt skall vara rätt och att spärra in två unga kvinnor på livstid är en utomordentligt dålig investering ur skattebetalarnas perspektiv.

Så bara för att det är billigare ska mördare gå fria, tänk på nästkommande offer och nästa.
Citera
2023-04-23, 21:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej det gör dem inte, de ändrar eller fastställer.
Läs på istället för att tjafsa, du har ju inte ens kollat upp det.

Det är fortfarande en fucking DOM. Även hovätter dömer folk, punkt. Skriv inte till mig igen, ditt utvecklingsstörda lilla helvete.
Citera
2023-04-23, 21:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Av vad skulle dom "antagligen" varit påverkade av, förutom alkohol?

Ett mord är ett mord så något "overkill" ang. att påföljden blir livstid för den som mördat Tove
anser inte jag är något som verkar konstigt.

Men som sagt vi får se vad HR. dömer.

Det ska bli intressant att se vem JJs advokat skakar fram som "oberoende" RL.

Skulle vilja se vilken rättsläkare som utan att ha varit med själv vid obduktionen går upp och ifrågasätter de två rättsläkare som utförde obduktionen… blir spännande att se vad som händer, om de ens hittar någon.
Citera
2023-04-23, 21:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Maja har varit helt likgiltig inför att människor kunnat bli innebrända, det säger rätt mycket om hennes mentalitet.
Minst två gånger har hon undlåtit att göra något då bästisen tuttat på.
Totalt likgiltig

O ja. Jag tror verkligen hon tyckte om att följa med J på rackartyg (ursäkta ordvalet, jag menar verkligen inte att bagatellisera något) som åskådare/halvpassiv medhjälpare.
Citera
2023-04-23, 21:37
Medlem
Citat:
Det är fortfarande en fucking DOM. Även hovätter dömer folk, punkt. Skriv inte till mig igen, ditt utvecklingsstörda lilla helvete.

Det är en befintlig dom som de prövar...
Hovrätter dömer folk ja, men inte när det handlar om ett överklagande.
Då prövar de målet och ändrar eller fastställer en redan befintlig dom.

Eller de misstänkta kanske ska ha dubbla domar som vinner laga kraft eller hur tänkte du nu?
dubbla livstid hade ju varit bra

Ta en extra titt på din signatur och fundera några gånger på hur genomtänkt den verkligen var i detta fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in