Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
En sak som jag inte kommer runt och som naturligtvis också är en fråga för hovrätten att ta ställning till.
Att J får livstid är väl i sak inget märkvärdigt möjligen med undantag för att hon är 20 år.
När det kommer till M så blir det något mer komplicerat.
Skulle J sätta dit M i domstolen med anledning av:
A) Ilska över att M har pratat i förhör och därmed försatt henne i en prekär situation
B) Någon form av diagnos eller annat som driver J för att få med M i fallet.
C) Besvikelse för att hon på något sätt känner sig sviken av M
Efter att ha lyssnat på utdrag ur domstolen så ställer jag mig faktiskt tveksam till det.
J tar sitt ansvar bortsett från svamlet med själva strypningsförfarandet som helt enkelt inte stämmer.
I övrigt tycker jag nog att i det som jag har hört så är hon rätt så rakryggad och jag vill med det säga att jag tror inte J ljuger om M:s inblandning i mordet.
Självfallet kan M ge uttryck för att hon kände sig tvingad och pressad men i sak så ser inte jag varför J skulle ha någon anledning att ljuga om M:s inblandning.
Det förändrar liksom inte hennes ansvar i varken mordet eller brottet mot griftefriden.
Nu stampar caset i att åklagaren fick till att de har agerat gemensamt och i samförstånd.
Det beslutet kan jag bara se i att M:s mobil har varit i rörelse trots att hon har hävdat att hon låg och sov. Utöver det så har J hävdat att M höll fast armarna.
Tingsrätten har valt att tro på J i detta avseendet helt enkelt för att hon har ingen att vinna på att ljuga i den delen.
Det återstår helt enkelt för hovrätten att avgöra om J är trovärdig i den frågan.
M och sin sida har ju tappat trovärdigheten genom att köra på jag låg och sov förklaringen.
Om inte försvaret kommer med någon bra förklaring till mobiltelefonen så tror jag faktiskt att hovrätten fastställer tingsrättsdomen möjligen med att man kanske skruvar M straff till i bästa fall 16-18 år.
Någon som har några genomtänkta tankar som kan ge en annan vinkling vad det beträffar domen mot M?
Sansat och balanserat, jag håller med.
Caset mot MH vilar på fyra saker, väldligt enkelt uttryckt: JJs utsaga, mobilrörelser, MHs osannolika story och händelsekedjan stort (gemensam aktion att få TT till lght, dumpning, gemensam historia etc) som pekar på samförstånd.
Faller en av de delarna så kan hela bygget krascha.
Jag är ju övertygad, rätt eller fel, att MH höll i armarna. Men jag är faktiskt osäker på om att hon ville att TT skulle dö. Är högst ödmjuk där.
Sättet hon agerade efteråt kan peka åt det hållet, men historiskt kanske inte.
Men oavsett, utan MH hade sannolikt TT levt idag.