2023-04-23, 20:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför tror du GW sa "med all sannolikhet"?

För att det är uppenbart, såklart.

Kommer du bemöta argumenten eller fortsätta fåna dig? Bara säg hur du vill ha det så sparar vi båda tid.
Citera
2023-04-23, 20:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att det är uppenbart, såklart.

Kommer du bemöta argumenten eller fortsätta fåna dig? Bara säg hur du vill ha det så sparar vi båda tid.

För att han anser att det med all sannolikhet är så, eftersom han inte vet om det var så.
Så där är det, när vi inte ser någon annan möjlighet, så ser vi det som sannolikt. Men det betyder inte att det inte kan finnas någon annan möjlighet.

Det finns många fall där där något varit "uppenbart", men sedan visat sig inte alls vara så.

Du kan inbilla dig motsatsen så länge du vill. Men faktum kvarstår, alla som är klarsynta förstår att vi inte vet med säkerhet vad som orsakade de ljud som Lahanj säger sig ha hört, men som hans far säger att han inte hörde.
Citera
2023-04-23, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, Majas ursprungliga historia var att det var hon som åstadkom dunsen som fick grannen att reagera. Hon skulle ha varit oredig och ramlat på toaletten och spytt över hela golvet och haft sig. Men det fanns inga spår av detta…

Du menar J:s ursprungliga historia? Maja har aldrig haft någon egen ursprunglig historia. Ute vid Ilharjen kom J överens med sig själv om vilken ”historia” Maja skulle leverera under förhören.

F.ö. berövade J inte enbart T livet, utan i praktiken även Maja.
Citera
2023-04-23, 20:10
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
En sak som jag inte kommer runt och som naturligtvis också är en fråga för hovrätten att ta ställning till.

Att J får livstid är väl i sak inget märkvärdigt möjligen med undantag för att hon är 20 år.

När det kommer till M så blir det något mer komplicerat.
Skulle J sätta dit M i domstolen med anledning av:

A) Ilska över att M har pratat i förhör och därmed försatt henne i en prekär situation
B) Någon form av diagnos eller annat som driver J för att få med M i fallet.
C) Besvikelse för att hon på något sätt känner sig sviken av M

Efter att ha lyssnat på utdrag ur domstolen så ställer jag mig faktiskt tveksam till det.
J tar sitt ansvar bortsett från svamlet med själva strypningsförfarandet som helt enkelt inte stämmer.
I övrigt tycker jag nog att i det som jag har hört så är hon rätt så rakryggad och jag vill med det säga att jag tror inte J ljuger om M:s inblandning i mordet.

Självfallet kan M ge uttryck för att hon kände sig tvingad och pressad men i sak så ser inte jag varför J skulle ha någon anledning att ljuga om M:s inblandning.
Det förändrar liksom inte hennes ansvar i varken mordet eller brottet mot griftefriden.

Nu stampar caset i att åklagaren fick till att de har agerat gemensamt och i samförstånd.
Det beslutet kan jag bara se i att M:s mobil har varit i rörelse trots att hon har hävdat att hon låg och sov. Utöver det så har J hävdat att M höll fast armarna.
Tingsrätten har valt att tro på J i detta avseendet helt enkelt för att hon har ingen att vinna på att ljuga i den delen.
Det återstår helt enkelt för hovrätten att avgöra om J är trovärdig i den frågan.
M och sin sida har ju tappat trovärdigheten genom att köra på jag låg och sov förklaringen.

Om inte försvaret kommer med någon bra förklaring till mobiltelefonen så tror jag faktiskt att hovrätten fastställer tingsrättsdomen möjligen med att man kanske skruvar M straff till i bästa fall 16-18 år.

Någon som har några genomtänkta tankar som kan ge en annan vinkling vad det beträffar domen mot M?

Sansat och balanserat, jag håller med.

Caset mot MH vilar på fyra saker, väldligt enkelt uttryckt: JJs utsaga, mobilrörelser, MHs osannolika story och händelsekedjan stort (gemensam aktion att få TT till lght, dumpning, gemensam historia etc) som pekar på samförstånd.

Faller en av de delarna så kan hela bygget krascha.

Jag är ju övertygad, rätt eller fel, att MH höll i armarna. Men jag är faktiskt osäker på om att hon ville att TT skulle dö. Är högst ödmjuk där.

Sättet hon agerade efteråt kan peka åt det hållet, men historiskt kanske inte.

Men oavsett, utan MH hade sannolikt TT levt idag.
Citera
2023-04-23, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Rättegångsljud / inspelning från rättegången / ljudfiler finns här om ingen har lagt ut den innan.
https://www.youtube.com/watch?v=RWvZjydC6eo&list=PLXVlceFOj1KT-EJiwNK7QBOXm7QlfFRUj
https://www.youtube.com/watch?v=RWvZjydC6eo&list=PLXVlceFOj1KT-EJiwNK7QBOXm7QlfFRUj&index=1
Förhöret med Albin, känns som Albin hade det på känns att något skulle hända.
Han visste med sig att de hade bråkat tidigare, tjafsat och bägge hatar varandra. Kunde han inte förutspå att de skulle skada henne ?
Han lät det hända bara liksom ?
Citera
2023-04-23, 20:11
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Läste om obduktionen i Fup och hon verkar inte ha ätit mycket Tova

En hel ärta och ett majskorn identifierades i magsäcken.
Citera
2023-04-23, 20:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Förvisso men det är en sak och tjafsa,ljuga och förvränga gentemot kompisar eller i polisförhör när man fortfarande tror på möjligheten att komma undan.
I Tingsrätten så har det varit klart vad J har ansvar för bortsett från att hon fortfarande försöker hävda typ en 10 sekunders strypning.
Hon är dock långt ifrån den enda mördaren som vidgår alla omständigheter men där det liksom knyter sig när det kommer till ingående diskussioner om själva handlingen.

Jag tror ändå det är svårt för en 20-årig bonntjej att sitta i domstolen och kämpa för att dra med sig en person i fallet beroende på hämndbegär,besvikelse eller vad det nu är.

Självfallet finns möjligheten men då borde bokstavskombinationerna motsvara ett helt bibliotek.
Har du läst hennes egna anteckningar om personer hon inte tål?
Något sjukare får man nog leta efter, men inte inom några bokstavskombinationer.
Citera
2023-04-23, 20:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det är väl i vanlig ordning de låga förväntningarnas rasism

Det är du som här står för de låga förväntningarnas rasism. Lägst förväntningar skall vi absolut ha på dig, som känner ett behov av att uttrycka dig som du gör och som inte tycks förstå skillnaden på att försvara någon och att påtala bristen på bevis för anklagelserna.

Visst kan det vara så att Maja är en mörderska. Det är det första du inte förstår, att såväl GW som alla oss andra förstår. Men det är långt ifrån tillräckligt bevisat för en fällande dom i HR, det är det andra du inte förstår.
Citera
2023-04-23, 20:17
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/gw-om-tove-domen--18-aringen-frikanns-/

Gubben gör allt han kan för att påverka och få rätt. Han känner ju sig såklart dum som fick så totalt fel, nu ska han ha ner domen på JJ också.
Citera
2023-04-23, 20:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
F.ö. berövade J inte enbart T livet, utan i praktiken även Maja.

Så Maja har ingen egen vilja? Kom igen nu. Hon hade mängder med chanser att backa ur.
Citera
2023-04-23, 20:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Tove hade 1.9 promille alkohol i urinen är det mycket? Är man redlös då ?

Hittade detta på nätet:

Vid nivåer över 1,5 promille får de flesta människor svårt att hålla balansen.
Citera
2023-04-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
En del får fyra år för att ha avrättat någon ute på gatan. Vad tycker du om det? Jag anser det är viktigare att ta tag i den verkliga brottsligheten vi har numera än att tillfredsställa en mobb faktiskt.

Är det de anhöriga till offret du kallar ”mobb”…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in