Citat:
Ursprungligen postat av
emelieb
Jag vet att folk fått lindrigare straff för de haft diverse diagnoser. Jag skrev bara att jag tycker de är fel. De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör.
Det fungerar ju inte så att bara för att man har en diagnos så blir det automatiskt strafflindring. För detta handlar ju inte om huruvida man har en diagnos eller inte, utan om diagnos/funktionsnedsättningen kan anses utgöra en
förmildrande omständighet eller inte. För de gångerna sådan strafflindring sker så är det väldigt tydligt vad för slags nedsättning/svårighet diagnosen innebär för den tilltalade och att man på så sätt kan koppla detta till att det kan ha inverkat på dennes gärning.
"
Jag tycker det är fel" - Men tycker inte du att det är allvarligare/värre om Du eller Jag, som normalt fungerande människor, genomför ett bestialiskt mord - än om en person med diagnos/ funktionsnedsättning/psykisk sjukdom gör detta? Givetvis måste man kunna ställa högre krav på Oss, än en sådan person? Och givetvis blir det då mer klandervärt och straffvärt om vi skulle göra detta.
"
De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör" - Detta handlar ju inte om huruvida man är "medveten" om vad man gör. För de flesta människor med ögon, hörsel och känsel är medvetna om vad dom gör. Detta handlar ju om vad diagnosen/funktionsnedsättning har för inverkan på personens förmåga. Detta kan ju innebära svårigheter i t ex empatisk förmåga, impulskontroll, konsekvenstänk, kommunikation osv. Då förstår ju vem som helst att om man har genomgående svårigheter med sådant så kan ju det påverka väldigt mycket om man skulle hamna i en svår situation, konflikt eller trångmål.