2023-04-22, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, helt säkert inte. Alltså har M förmodligen minst sett fällningen.
Tack för viktig input!
👍 Jag tror det är en rimlig slutsats.

Det säger inget om hur delaktig hon var men hon bör rimligen ha kollat om Johanna behövde hjälp om hon hörde att det utbröt ett tumult. De var väldigt nära vänner.
Citera
2023-04-22, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Hm, varför "kräktes"? Fanns det spya på toagolvet som behöver förklaras, som hon plötsligt kom ihåg, eller blivit påmind om? Av sin försvarare?
Är det Ts spya borde väl rättsläkaren veta?
Nej, Majas ursprungliga historia var att det var hon som åstadkom dunsen som fick grannen att reagera. Hon skulle ha varit oredig och ramlat på toaletten och spytt över hela golvet och haft sig. Men det fanns inga spår av detta…
Citera
2023-04-22, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Synd att de fick livstid. Men domen kommer säkert att överklagas och straffen sänkas. JJ borde få högst 5 år och den andra villkorligt. JJ var ju den som tog stryptag och sedan försökte elda upp kroppen med tändvätska. Vad den andra har gjort vet jag inte.
Att spärra in två unga människor på livstid är en enorm kostnad för samhället. Både kostnader för krimvården och uteblivna skatteintäkter för staten. Det är det inte värt. inte ens för de anhöriga.
Vi kanske ska låta dem löpa direkt? Billigast så.
Citera
2023-04-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Jag vet att folk fått lindrigare straff för de haft diverse diagnoser. Jag skrev bara att jag tycker de är fel. De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör.

Det fungerar ju inte så att bara för att man har en diagnos så blir det automatiskt strafflindring. För detta handlar ju inte om huruvida man har en diagnos eller inte, utan om diagnos/funktionsnedsättningen kan anses utgöra en förmildrande omständighet eller inte. För de gångerna sådan strafflindring sker så är det väldigt tydligt vad för slags nedsättning/svårighet diagnosen innebär för den tilltalade och att man på så sätt kan koppla detta till att det kan ha inverkat på dennes gärning.

"Jag tycker det är fel" - Men tycker inte du att det är allvarligare/värre om Du eller Jag, som normalt fungerande människor, genomför ett bestialiskt mord - än om en person med diagnos/ funktionsnedsättning/psykisk sjukdom gör detta? Givetvis måste man kunna ställa högre krav på Oss, än en sådan person? Och givetvis blir det då mer klandervärt och straffvärt om vi skulle göra detta.

"De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör" - Detta handlar ju inte om huruvida man är "medveten" om vad man gör. För de flesta människor med ögon, hörsel och känsel är medvetna om vad dom gör. Detta handlar ju om vad diagnosen/funktionsnedsättning har för inverkan på personens förmåga. Detta kan ju innebära svårigheter i t ex empatisk förmåga, impulskontroll, konsekvenstänk, kommunikation osv. Då förstår ju vem som helst att om man har genomgående svårigheter med sådant så kan ju det påverka väldigt mycket om man skulle hamna i en svår situation, konflikt eller trångmål.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-22 kl. 10:40.
Citera
2023-04-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Synd att de fick livstid. Men domen kommer säkert att överklagas och straffen sänkas. JJ borde få högst 5 år och den andra villkorligt. JJ var ju den som tog stryptag och sedan försökte elda upp kroppen med tändvätska. Vad den andra har gjort vet jag inte.
Att spärra in två unga människor på livstid är en enorm kostnad för samhället. Både kostnader för krimvården och uteblivna skatteintäkter för staten. Det är det inte värt. inte ens för de anhöriga.

Jag håller med, de borde ha skjutits på plats för Johanna skulle inte varit nöjd förrän tvillingsystern också tagits av daga.
Maja hade blivit en uppenbar containerpundare som kostat staten massa pengar.
Men tyvärr så har Sverige skrivit under FN-konventioner och sånt som har med mänskliga rättigheter och andra uppdiktade ordningar att göra.
Visst vore det schysst med två cyanidkapslar i morgonkaffet för de tu dräperskorna?
Citera
2023-04-22, 10:40
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Läs det här i sammanhanget då
"Om hon är glad och lättad är ju svårt att veta då det endast är M som vittnat om detta. Men det där ✌️från McD sms t klingar ju illa."

Det är ju MH som har svarat JH...

Då är hon kanske inte så oskyldig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är en klok insats.

Jag är dock inte helt övertygad om att hon skulle öppna sig helt OM hon deltog I badrummet. M förefaller lite feg och eftersom bevisen mot henne inte är övertygande, skulle jag inte bli förvånad om hon fortsatt skulle hävda att hon sov och endast bearbeta resten.

OM hon däremot bara varit åskådare, kommer hon nog att berätta när hon är mogen för det.

Kom på en fråga till dig. Om det gick till såsom J beskrivit. Att allt var över på 10 sek och det var en olyckshändelse. Tror du M hade sagt sanningen då?
Citera
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Länka till den bilden i så fall om du vet vilken det är.
Sök och du ska finna finns bara ngn sida bakåt i tråden efter ditt felaktiga påstående.
Citera
2023-04-22, 10:42
Medlem
snooper123s avatar
Är det bara jag som tycker det är skitjobbigt att lyssna på MH när hon pratar under rättegången?
Har lyssnat klart de förhören som finns ute och man hör ju att hon verkligen är efterbliven.
Citera
2023-04-22, 10:42
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det kanske påverkar det som kallas gott uppförande som har betydelse för tidigare frigivning 2/3 av straffet?

För oss som inte sitter i fängelse är det nästan otänkbart att jobba för 13 kr i timmen. Men sitter man inne finns inte så mycket att göra. Så den där sysselsättningen med att sortera skruvar är nog välkommet i den trista vardagen.

Jag sa inte att det ärvanligt eller att jag tror hon kommer göra det. Konstaterade bara att omtolka vägrar kan man inte göra så mkt.

Tror som du man nog hittar en rutin för att klara den miljön.

Dock undrar jag om man får ha egna pengar på anstalt.eller för man endast spendera det man tjänar eller ka man få 1000kr av sina föräldrar i månaden och handla för?
Citera
2023-04-22, 10:43
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Då är hon kanske inte så oskyldig.
Hittar du någonstans att Jag publicerat att MH skulle vara oskyldig?
Citera
2023-04-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vad jag har läst kan filer från anonfiles innehålla virus. Är inte intresserad av att få virus på någon av mina enheter. Kan du inte ladda upp på imgur?
Har den uppladdad även i Imgur . Men det är fler bilder https://imgur.com/gallery/auzUhQ7
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-22 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in