2023-04-23, 11:52
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Maja var bara några månader när hon kom till Sverige

Hon var 9 månader. Hela livet grundläggs de första 24 månaderna + ärvda gener.
Jag minns från mitt barnhemsbesök hur de små förtvivlat sökte kontakt och höll mig i handen. Det var en sorg. Maja är märkt av detta. I kombination med låg IQ. En mycket sorglig historia.
Citera
2023-04-23, 11:52
Medlem
Tuors avatar
Att Tove skulle ha dött av en olyckshändelse är ju helt befängt.

20-åringens sökningar på internet tyder på att hon planerade någonting.
Citera
2023-04-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Det tycker inte jag!

För flera år sedan var jag djupt engagerad i olika krimfall och hängde här varje dag. Det intresset har bleknat med åren och numera så läser jag möjligtvis om fall för att informera mig själv om aktuella händelser.

Det gäller även detta fall där jag alls inte har hängt med förrän nu efter domen.

Och jag måste säga det att jag är förvånad inför domen och gissade faktiskt lite galet här i tråden. Jag får en obehaglig känsla att det har dömts ut för stränga straff och nu när jag satt mig in i historien kring fallet att det är nog felaktigt att döma 18-åringen för mord.

Jag förstår att det finns mycket känslor kring detta fall men så här ska inte vår lagstiftning och rättssystemet användas helt enkelt. Jag är helt med på det nya att man ska döma ut strängare straff även till unga som mördar med tanke på samhällsutvecklingen. Men i detta fall finns de två unga kvinnor som kanske inte är Guds bästa barn men står långt ifrån den organiserade gängbrottsligheten som plågar Sverige. Vi måste begränsa de strängare påföljderna för de allvarligare brotten som gängskjutningar och rena avrättningar som numera är vardagsmat och utförs av unga alltmer ner i åldrarna.

Som sagt, jag är ingen sakkunnig på området eller har någon juridisk utbildning men jag har varit med i hundratals andra krimfall och vill påstå att jag har kunskaper över genomsnittet bland befolkningen. Dessa två domar bör omprövas av rättssäkerhetsmässiga skäl om inte annat.

Jag håller inte med dig där.

Gängskjutningar och avrättningar må vara grova brott, men de unga som valt att gå en kriminell bana måste vara medvetna om att de kan råka ut för något, särskilt eftersom det mer eller mindre sker dagligen. Att straffen skall ”sparas” till dessa är orimligt.

Att en ungdom som följer med tidigare/nuvarande vänner hem och sedermera blir strypt och troligtvis känner en grov dödsångest under ett längre förlopp får väl ändå anses vara ett väldigt grovt brott. TT luras in i en livsfarlig situation och hon både blir misshandlad och till sist strypt till döds kan inte anses vara ett mindre brott än ovan avrättningar med gängmedlemmar som själva har avgett någon form av acceptans till vad utgången av deras kriminella bana kan bli, antingen fängelse eller graven.
Citera
2023-04-23, 11:54
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Att Tove skulle ha dött av en olyckshändelse är ju helt befängt.

20-åringens sökningar på internet tyder på att hon planerade någonting.

Av skäl som redan diskuterats ovan med hänvisning till juridisk expertis så kan inte Hovrätten döma till livstid. Förmodligen ser vi en dom med dråp samt brott mot griftefriden. Med tanke på att de är flickor och har låg ålder hamnar straffvärdet på 8 till 10 år.
Citera
2023-04-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Hon var 9 månader. Hela livet grundläggs de första 24 månaderna + ärvda gener.
Jag minns från mitt barnhemsbesök hur de små förtvivlat sökte kontakt och höll mig i handen. Det var en sorg. Maja är märkt av detta. I kombination med låg IQ. En mycket sorglig historia.
Okey hade för mej att hon var mycket yngre , typ 3-4 månader
Citera
2023-04-23, 12:01
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Tråkigt att GW vill att 18 åringen ska frias och att 20 åringen ska få en mildare dom.

Varför vill han det? Han har tappat i trovärdighet på senare dar. Han verkar ha fel i det mesta och jag anar en gnutta senilitet.
Citera
2023-04-23, 12:02
Medlem
G.W, en missbrukare som föder sitt beroende (alkohol, mat) genom att lyfta den lilla sensationen, den lilla brödsmulan.
Han måste hålla sig flytande, han måste ständigt vara aktuell, synas, ingen får ta över hans tron.
Men ändå; here comes the shitstorm.
Citera
2023-04-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Det är en bedömningsfråga huruvida det är vållande till annans död, dråp eller mord (dessa tre leder alla till döden), där Tingsrätten valt att gå in maximalt hårt utan att ha riktigt vatten på fötterna. I alla fall för den yngre av de åtalade. Åklagaren har inte påvisat något som helst uppsåt gällande den yngre.

Enligt mig är domen en ej naturligt efterrekonstruktion med syfte att döma ut meningslöst hårda straff. Den är ett effektsökeri som inte tar hänsyn till några förmildrande omständigheter, där rådmannen å ena sidan väljer att tro på den ena parten och sedan säga att de ljuger osv osv. Domen är helt enkelt uselt författad för att inte säga värdelös.

Om jag vore försvarare skulle jag ha en mängd saker att invända emot. De åtalade skulle tjäna på att ta in proffsigare advokater och inte klantskallar från landsorten samt låta en expert granska rättsutlåtandet. Nu är det bönder inblandade i allt. Man måste ha riktiga människor när anklagelserna är såpass allvarliga som här - inga klantskallar. Nu är allt från åklagare, rådman, rättsläkare osv inkompetenta bönder. Klart att det blir ett rättshaveri. Finns ingen annan utgång.

Jag är inte heller helt imponerad av domen och är i tron om att Hovrätten kommer att ändra M dom. Så vi behöver inte ta strid med varandra i just den frågan. Men jag har lite för många gånger läst dina resonemang om att detta skall bedömas som Dråp, snarare än Mord och för mig är det resonemanget ganska obegripligt. Du lär vara jurist "och ha läst många FUP:ar och domar" men särskilt insatt i just detta verkar du inte vara.

Liksom Mord är Dråp ett uppsåtligt dödande, men med skillnaden att det varit "mindre grovt", dvs att förmildrande omständigheter funnits. Detta kan vara att gärningen skett plötsligt och inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, utsatts för stark provokation, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation eller att man hjälpt en person som viljat ta sitt egna liv (aktiv dödshjälp/barmhärtighetsmord). Enligt praxis skall bedömningen om huruvida en gärning är att betrakta som Dråp avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Det jag då frågar dig är vart de förmildrande omständigheterna finns OCH vilka de övriga omständigheterna är som motiverar att detta skall bedömas som Dråp?

Obduktionen visar att man tagit ett kraftfullt och långvarigt grepp runt Toves hals. Detta är både en medveten och kontrollerad handling som tyder på att avsikten var att Tove skulle dö. Ser man till dödssättet så har det rört sig om ett relativt utdraget förlopp där Tove måste ha upplevt dödsångest och svårt lidande. Att man dessutom varit två personer mot en och agerat särskilt hänsynslöst genom att utnyttjat den omständighet att Tove handlöst fällts till golvet och där och då varit helt försvarslös gör det ännu mer försvårande.

Det finns heller ingenting i utredningen som tyder på att J befunnit sig i en nödvärnsliknande situation. Hon har inga skador på kroppen och grannen har inte hört något direkt tumult eller skrik, utan endast dunsar - Som dessutom stämmer ganska bra överens med det J själv säger, nämligen att Tove sparkat i väggen. Att Tove skulle ha lämnat en spydig kommentar om J:s badrum är absolut inte att betrakta som en sådan stark provokation som skulle kunna motivera att detta skall bedömas som Dråp. Att man dessutom var två personer (i starkt överläge) har ju gett J och M möjligheten att "stanna upp och sansa sig" eller påverka varandra till att minska våldet.
Så du får gärna förklara för mig hur man skall kunna få detta till Dråp?

P.S Advokaten Clea Sangborn är från Stockholm och arbetar på en av Sveriges mest profilerade advokatbyrå Försvarsadvokaterna. Så landsorts-advokat är hon inte...
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-23 kl. 12:07.
Citera
2023-04-23, 12:13
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag håller inte med dig där.

Gängskjutningar och avrättningar må vara grova brott, men de unga som valt att gå en kriminell bana måste vara medvetna om att de kan råka ut för något, särskilt eftersom det mer eller mindre sker dagligen. Att straffen skall ”sparas” till dessa är orimligt.

Att en ungdom som följer med tidigare/nuvarande vänner hem och sedermera blir strypt och troligtvis känner en grov dödsångest under ett längre förlopp får väl ändå anses vara ett väldigt grovt brott. TT luras in i en livsfarlig situation och hon både blir misshandlad och till sist strypt till döds kan inte anses vara ett mindre brott än ovan avrättningar med gängmedlemmar som själva har avgett någon form av acceptans till vad utgången av deras kriminella bana kan bli, antingen fängelse eller graven.
Som GW säger så finns det frågetecken om händelseförloppet och faktiskt även den direkta dödsorsaken. Sådana tvivel som gör att ingen kan hävda med stor säkerhet hur det gått till.

Bara där finns tillräckligt för att ifrågasätta domarna. Lägg därtill vilka gärningskvinnorna är och deras ålder.

Det beskriver om två onda kvinnor som haft ihjäl sin väninna med ont uppsåt är en vulgärtolking som simmar i känslosås.

Och att ha lite perspektiv på detta har inget att göra med att man skulle på något vis ursäkta vad dessa damer har gjort. För min del handlar det om att jag vill inte ha ett samhälle vi skulle få om detta blir normalfallet s.a.s.

Antagligen inte du heller om du hade insikt vad detta kommer att leda till.
Citera
2023-04-23, 12:14
Medlem
Någon som förstod varför GW anser att M ska dömas för gravfridsbrott av normalgraden?
Citera
2023-04-23, 12:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Igen: du maximerar MHs oskuld genom att enbart utgå från JJs ondska. Confirmation bias, igen.

Även det du benämner som objektivt är confirmation bias och så är det mer eller mindre alltid. Man utgår ifrån en hypotes och söker belägg för den.
Om undersökning visar oomtvistligliga belägg för hypotesen, kan den anses sann.
Om de undersökta faktorerna kan ha mer än en förklaring, blir det en tolkningsfråga, vilket är förhållandet i detta fallet.

Citat:
Vad gör MH när JJ bråkar med TT enligt dig?

Några timmar tidigare hjälpte MH JJ, varför inte nu också?

Några timmar tidigare letade MH efter TT på Nöjet, "arg" enligt väktare/värd.

Eftersom både M och J ljuger blir svaren på dina frågor inte oomtvistade belägg för någondera hypotes, utan endast en tolkning utifrån ens egen tro.
Citat:

Vore klädsamt om du, och några få till, försöker se helheten snart, och släpper extrema fokuset på detaljer inga kan bevisa.

Att konsekvent vägra acceptera andras inställning och tolkning, förhäva sig själv som innehavare av sanningen och ständigt och jämnt ta sig rätten att tillrättavisa oliktänkande anser inte jag vara särskilt klädsamt.

Citat:
Uppmaning till alla: Läs TRs motivering. Välskriven i sin korthet imo.

Edit: här är den.
https://www.domstol.se/nyheter/2023/04/dom-i-vetlandamalet/
Även den vilar på confirmation bias och är därför inte oomtvistlig.

M har troligtvis gjort sig skyldig till medverkan, men huruvida hennes deltagande är en förutsättning för mordet är en tolkningsfråga.

Jag delar inte din och rättens tolkning, men jag accepterar att vi har olika inställning.
Citera
2023-04-23, 12:30
Medlem
När tror man att domen tas upp i Hovrätten? Hur många månader brukar sånt dröja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in