2023-04-23, 11:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Logistik / När de splittrat styrkorna klipper de logistik naven ( då nöjer de sig inte med att bara klippa järnväg . Klipper man bangårdar och växlingsstationer sinkar det logistiken än mer och kräver mer resurser än när du bara klipper rälsen)

Du har 2 inkörsportar för tung logistik in i Ukraina I nuläget .

Ja, men tror du att Ukraina har förmågan att göra en fullskalig attack på ryskt territorium? Vill de det ens? Det kommer ju mötas hårt av ryssen och samtidigt ska Ukraina klara att försörja en parallell offensiv i söder (troligen).
Citera
2023-04-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Rapporter säger att Ukraina " korsat Dnepr.." och att ryzzen evakuerar städer i området, svårt att veta hur betydelsefullt det är.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

Det kommer nog snart att visa sig att denna offensiv från Ukraina är mycket viktig och framgångsrik.
Ryzzarna evakuerar eller snarare flyr först när de inser att de inte har en chans längre. Men bruka kalla det "taktisk reträtt."
Citera
2023-04-23, 11:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Just medelklassen är mest intressant tycker jag, om/när ekonomin börjar halka bakåt rejält. Moskvaborna är många.
Vad menar du mycket fattigare fast ingen märker det?

Jag menar att Ryssland som stat, som konsekvens av kriget, får negativ tillväxt eller svag tillväxt. Dessutom gömmer Putin utgifterna på många sätt. Lite sämre pensioner, lite högre skatter men kanske om 2-3 år. Inflation, valuta-trixande. Eftersätter underhållet i offentlig sektor. Osv.

All ekonomi ska ju jämföras med ett alternativt scenarie. Hur hade Ryssland annars utvecklats.

Därpå kommer en ränta-på-ränta effekt av det som Ryssland INTE tjänade år 2022, 2023. Den blir över tid också större än man tror.

Enkelt uttryckt sitter de om 20 år och tittar på omvärlden och konstaterar att många som var fattigare än dem år 2020 är rikare än dem 2040.

En liknande effekt tror jag vi i EU kommer uppleva, men inte så extrem som Ryssland - som följd av vårt agerande i kriget.
Citera
2023-04-23, 11:05
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Just därför lär den stora majoriteten av den ryska befolkningen aldrig få reda på detta. Sen är väl brutala mord vardagsmat i Ryssland ändå. Men, i den lilla byn där det skedde lär det såklart påverka. Tids nog, med tillräckligt många liknande dåd, kanske det blir en växande folkopinion. Men är inte ens säker på det, så som det ryska samhället ser ut idag.

Jag tror tvärtom att sådana här nyheter kan spridas i Ryssland eftersom de kan användas mot Prigozhin.

Det är en ganska vanlig analys att Ryssland är en monolitisk diktatur i stil med 30-talet, där regimen har fullständig informationskontroll. Jag tror den analysen är helt felaktig, och att Ryssland snarare är ett sönderfallande gangstervälde. På så sätt liknar Ryssland mer en förmoderna stat än en totalitär: Det finns ett antal närmast feodala makthavare under Putin som är i olika konflikter med varandra. På så sätt kan uppgifter som är negativa för regimen i sin helhet få spridning, om de kan gynna fraktioner i maktkampen.
Citera
2023-04-23, 11:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag tror tvärtom att sådana här nyheter kan spridas i Ryssland eftersom de kan användas mot Prigozhin.

Det är en ganska vanlig analys att Ryssland är en monolitisk diktatur i stil med 30-talet, där regimen har fullständig informationskontroll. Jag tror den analysen är helt felaktig, och att Ryssland snarare är ett sönderfallande gangstervälde. På så sätt liknar Ryssland mer en förmoderna stat än en totalitär: Det finns ett antal närmast feodala makthavare under Putin som är i olika konflikter med varandra. På så sätt kan uppgifter som är negativa för regimen i sin helhet få spridning, om de kan gynna fraktioner i maktkampen.
Det är ju helt sanslöst att dom här psykfallen faktiskt har fått återvända hem efter sina 6 månader.
Var helt övertygad om att deras kontrakt var ett spel för gallerian.
Citera
2023-04-23, 11:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Enkelt uttryckt sitter de om 20 år och tittar på omvärlden och konstaterar att många som var fattigare än dem år 2020 är rikare än dem 2040.

En liknande effekt tror jag vi i EU kommer uppleva, men inte så extrem som Ryssland - som följd av vårt agerande i kriget.

Undrade vad det var du ville uppnå med ditt inledningsvis ganska rimliga inlägg. Ja, om 20 år när EU är självförsörjande på energi och inte beroende av fossila energislag från ryssland och arabvärlden och har stärkt banden mellan de europeiska nationerna, medan Ryssland är en soptipp med minskande befolkning, DÅ kommer Afrika etc vara mycket rikare än oss. Det låter inte så troligt va?
Citera
2023-04-23, 11:11
Medlem
Intressant och sevärd video om det frånvarande ryska flygvapnet och varför vi kanske inte ska vänta oss att se mycket mer av det i närtid även om ukrainskt LV lider brist på ammunition framöver.

En av de intressanta punkterna visar att ryskt LV möjligen är en större fara för ryskt stridsflyg än ukrainsk dito.

Mängder med friendly fire, taktiska felbedömningar i kombo med illa skött underhåll och underdimensionerad/bristfällig utbildning är en dödlig mix för det ryska flygvapnet.

https://www.youtube.com/watch?v=1l7UeESbBb8
Citera
2023-04-23, 11:15
Medlem
Jag hoppas att Ukraina kan få över stridsfordon till den "ryska" sidan av Kherson, överfart Dnipro och att det inte bara är pattar....förlåt patruller menar jag.

Ryssland hade nog inte väntat sig detta och har inte resurser att bekämpa de långsamt avancerande ukrainska styrkorna.

Detta är nog en bra taktik att avleda uppmärksamheten från den stora offensiven som väntas i Zaporitzia-regionen med flera anfallskilar.
Citera
2023-04-23, 11:20
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Du kan ju fundera på hur du skulle formulera det bättre. Var lite konstruktiv istället för att hacka på att det är just 2 månader.

Frågan om 2 månader är relevant eftersom liknande uppgifter ständigt sprids i tråden som en del i ett narrativ om att vänstmedia är lika opålitliga som rysk media, att västmedia ofta kommit med katrgoriska och ryssfientliga påståenden och att dessa sedan visat sig felaktiga. Slutsats: Russia Today och CNN är lika goda kålsupare.

Som vanligt ges inga länkar till dessa påståenden, och de länkar som till sist pressas fram stämmer bara med påståendena efter avsevärd tolkning.

Det är en jävla skillnad på om västmedia påstår att Ryssland bara kan föra krig i två månader till eller om västmedia påstår att kriget kostar Ryssland oerhört mycket pengar, begriper du inte det? Det andra påståendet är nämligen helt okontroversiellt.

Jag tänker inte börjar rota länkar, slipper ni så slipper jag, men jag har följt det här kriget med visst intresse och vad jag minns så överskattade västmedier Rysslands militära kapacitet under krigets första halvår, samt sped uppgifter som var gynnsamma för Ryssland i hög utsträckning.

Först trodde man att Ryssland skulle vinna kriget ganska snabbt, på ett par veckor. När Ryssland drog sig tillbaka från Kiev och Sumy trodde man att Ryssland skulle vinna slaget om Donbas på grund av sitt stora övertag i artilleri. Under sommaren såg det också svårt ut, med uppgifter om höga ukrainska dödstal som spreds i medier. När ukrainska försvarsmakten överraskande tog tillbaks stora områden under sensommaren/hösten trodde man att Ryssland skulle kunna slå ut den ukrainska elen under vintern. Det lyckades Ryssland inte heller med. Västmedier har liksom vissa ryssvänner i tråden spritt uppgifter om Bakhmuts förestående fall många gånger. Väst har också då och då spridit uppgifter om kärnvapenhot, vilket är gynnsamt för Ryssland.

Det här gör västmedier förstås inte för att stödja Ryssland utan det följer en meidelogik där man rapporterar om sådant man hoppas dra läsare och klick. Här ingår även material som är negativt för Ryssland, som kupprykten och rykten om att Putin är dödligt sjuk. Återigen är agendan att få läsare och prenumeranter i första hand.
Citera
2023-04-23, 11:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Frågan om 2 månader är relevant eftersom liknande uppgifter ständigt sprids i tråden som en del i ett narrativ om att vänstmedia är lika opålitliga som rysk media, att västmedia ofta kommit med katrgoriska och ryssfientliga påståenden och att dessa sedan visat sig felaktiga. Slutsats: Russia Today och CNN är lika goda kålsupare.

Som vanligt ges inga länkar till dessa påståenden, och de länkar som till sist pressas fram stämmer bara med påståendena efter avsevärd tolkning.

Det är en jävla skillnad på om västmedia påstår att Ryssland bara kan föra krig i två månader till eller om västmedia påstår att kriget kostar Ryssland oerhört mycket pengar, begriper du inte det? Det andra påståendet är nämligen helt okontroversiellt.

Jag tänker inte börjar rota länkar, slipper ni så slipper jag, men jag har följt det här kriget med visst intresse och vad jag minns så överskattade västmedier Rysslands militära kapacitet under krigets första halvår, samt sped uppgifter som var gynnsamma för Ryssland i hög utsträckning.

Först trodde man att Ryssland skulle vinna kriget ganska snabbt, på ett par veckor. När Ryssland drog sig tillbaka från Kiev och Sumy trodde man att Ryssland skulle vinna slaget om Donbas på grund av sitt stora övertag i artilleri. Under sommaren såg det också svårt ut, med uppgifter om höga ukrainska dödstal som spreds i medier. När ukrainska försvarsmakten överraskande tog tillbaks stora områden under sensommaren/hösten trodde man att Ryssland skulle kunna slå ut den ukrainska elen under vintern. Det lyckades Ryssland inte heller med. Västmedier har liksom vissa ryssvänner i tråden spritt uppgifter om Bakhmuts förestående fall många gånger. Väst har också då och då spridit uppgifter om kärnvapenhot, vilket är gynnsamt för Ryssland.

Det här gör västmedier förstås inte för att stödja Ryssland utan det följer en meidelogik där man rapporterar om sådant man hoppas dra läsare och klick. Här ingår även material som är negativt för Ryssland, som kupprykten och rykten om att Putin är dödligt sjuk. Återigen är agendan att få läsare och prenumeranter i första hand.

Bra inlägg. Men hen kan ju fortfarande svara på frågan. Är det bara siffermärkeri eller ligger där något djupare bakom?

Jag har också tittat på lite artiklar från krigets första månader, och som du säger är bilden mer komplex i starten. Västmedia är inte lika "monolitisk" som rysk. Propagandan är mycket smartare i väst.
Citera
2023-04-23, 11:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Visst, det är solklart att ni i Ryssland sumpat landets ekonomi pga. invasionen och att ni kommer lida länge av det.

Vi i EU däremot får en mängd stora fördelar av kriget som tvärt om bör boosta europeisk ekonomi. Genom att vi snabbt tvingats ställa om från att ha varit beroende av rysk olja och gas, bygger vi en inhemsk produktion av fossilfri energi och energiproduktion.

Batterier, vindkraft, solpaneler, elbilar kommer inom några år efterfrågas i resten av världen, och då kommer vi kunna skatta oss lyckliga för att vi snabbt fick ställa om i EU. Svensk gruvnäring får ett uppsving, samtidigt som efterfrågan ökar på inhemskt producerad kraftelektronik från ABB. Dessutom är det bra för den europeiska handelsbalansen att vi slutar skeppa mångmiljardbelopp till Ryssland, för att köpa olja och gas som direkt bara eldas upp.
Citera
2023-04-23, 11:30
Medlem
Estland och Kaja Kallas, landets premiärminister, förstår att ryssäcklen inte är som vi. Att Ryssland är ont och ett hot.

https://www.dn.se/varlden/hon-tar-taten-mot-putin-darfor-forstar-kaja-kallas-det-ryska-hotet/
Citat:
Hon betonar det hon har sagt sedan krigsutbrottet i februari 2022, ja även före det ryska anfallet: vi får aldrig lita på Ryssland, aldrig vackla i vårt motstånd mot den aggressiva stormakten.

Om aggressiviteten betalar sig är alla i fara, även länder med bättre grannar än vi, säger hon till DN.

Efter nästan ett halvsekel av sovjetisk ockupation anser sig esterna förstå sitt stora grannland bättre än oss i länder längre västerut.

I Sverige har ”rysskräcken” ibland varit ett tillhygge i debatter, i Estland är det på riktigt.

Och om någon förstår hotet från öster så är det Kaja Kallas. Hon förkroppsligar Estlands historia genom sin släkt.

Kallas mor, mormor och mormors mor hörde till de ester som deporterades till Sibirien, efter att Röda armén hade intagit landet. Modern Kristi var bara sex månader gammal, men överlevde den tre veckor långa färden i en boskapsvagn.

Därför har de aldrig haft några illusioner om Putin, aldrig trott på att bara vi integrerar Ryssland ekonomiskt, köper rysk gas och olja, så kommer det stora landet att bli ”normalt”.

Den attityden gjorde att Estland kunde spela en nyckelroll redan före krigsutbrottet i februari i fjol. När många andra, inklusive i Ukraina, trodde att Putin bluffade, var den estniska underrättelsetjänsten övertygad om att han inte gjorde det.

Och medan Macron och Scholz reste till Moskva och satt med Putin vid hans ”långa bord” – där de hoppades kunna avstyra kriget – då var Estland redan i full gång med vapenleveranser till Ukraina.
Senast redigerad av DeepDepp 2023-04-23 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in