Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Du kan ju fundera på hur du skulle formulera det bättre. Var lite konstruktiv istället för att hacka på att det är just 2 månader.
Frågan om 2 månader är relevant eftersom liknande uppgifter ständigt sprids i tråden som en del i ett narrativ om att vänstmedia är lika opålitliga som rysk media, att västmedia ofta kommit med katrgoriska och ryssfientliga påståenden och att dessa sedan visat sig felaktiga. Slutsats: Russia Today och CNN är lika goda kålsupare.
Som vanligt ges inga länkar till dessa påståenden, och de länkar som till sist pressas fram stämmer bara med påståendena efter avsevärd tolkning.
Det är en jävla skillnad på om västmedia påstår att Ryssland bara kan föra krig i två månader till eller om västmedia påstår att kriget kostar Ryssland oerhört mycket pengar, begriper du inte det? Det andra påståendet är nämligen helt okontroversiellt.
Jag tänker inte börjar rota länkar, slipper ni så slipper jag, men jag har följt det här kriget med visst intresse och vad jag minns så överskattade västmedier Rysslands militära kapacitet under krigets första halvår, samt sped uppgifter som var gynnsamma för Ryssland i hög utsträckning.
Först trodde man att Ryssland skulle vinna kriget ganska snabbt, på ett par veckor. När Ryssland drog sig tillbaka från Kiev och Sumy trodde man att Ryssland skulle vinna slaget om Donbas på grund av sitt stora övertag i artilleri. Under sommaren såg det också svårt ut, med uppgifter om höga ukrainska dödstal som spreds i medier. När ukrainska försvarsmakten överraskande tog tillbaks stora områden under sensommaren/hösten trodde man att Ryssland skulle kunna slå ut den ukrainska elen under vintern. Det lyckades Ryssland inte heller med. Västmedier har liksom vissa ryssvänner i tråden spritt uppgifter om Bakhmuts förestående fall många gånger. Väst har också då och då spridit uppgifter om kärnvapenhot, vilket är gynnsamt för Ryssland.
Det här gör västmedier förstås inte för att stödja Ryssland utan det följer en meidelogik där man rapporterar om sådant man hoppas dra läsare och klick. Här ingår även material som är negativt för Ryssland, som kupprykten och rykten om att Putin är dödligt sjuk. Återigen är agendan att få läsare och prenumeranter i första hand.