2023-04-22, 23:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Denna lagstiftning som föreslås i Sverige innefattar enbart förintelser, brott mot mänskligheten eller krigsbrott. Inget av de påståenden du saluför ovan är av den karaktären.
Det är bara en tidsfråga om sådan som du får bestämma. Frihetligt verkar inte var din grej liksom, mer totalitär liksom.
Citera
2023-04-22, 23:50
Medlem
Franke88s avatar
Citat:

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Och nej, det här är inte alls som att pissa på Karl XIIs grav. Karl den tolfte var en svensk kung. Judar är inte svenskar och vi har ingen skyldighet att skydda dem.

Att förneka Karl den tolftes storhet, eller att förneka att han ens existerade, måste dock givetvis vara lagligt.
Citera
2023-04-22, 23:51
Medlem
Citat:
Jag skrev högutvecklade I-länder.

Nu ljuger du igen. Du skrev de flesta utvecklade länder:

Citat:
Den föreslagna lagen gör det olagligt att förneka alla bevisade folkmord och krigsförbrytelser. Sverige är sent på bollen här, de flesta utvecklade länder har redan liknade lagstiftning.
(FB) Blir olagligt att förneka Förintelsen

Även om man bara skulle räkna högutvecklade I-länder så är det inte en majoritet, och därmed inte "de flesta".
Citera
2023-04-22, 23:55
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Även om man bara skulle räkna högutvecklade I-länder så är det inte en majoritet, och därmed inte "de flesta".

Min beräkning är att det blir en majoritet, men det är lite beroende på om man räknar Mexiko, eller Rumänien, som "högutvecklade I-länder".

Alla rika länder i kontinentala Europa förutom Spanien och Holland har redan denna lagstiftning.
Citera
2023-04-22, 23:56
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Denna lagstiftning som föreslås i Sverige innefattar enbart förintelser, brott mot mänskligheten eller krigsbrott. Inget av de påståenden du saluför ovan är av den karaktären.

Det finns två sidor (minst) till varje historia. Igen, vem ska bestämma vilken sida som är sann? Högsta domstolen? Och när slutar man samla in bevis? Vem ska få representera och framföra information? Och var går gränsen för vad som anses vara förintelser och "brott mot mänskligheten"?

Man skulle väl kunna argumentera att judar har begått folkmord på svenskar via propaganda och massinvandring. Ska det vara olagligt att förneka detta? Eller olagligt att erkänna det?

Du förstår att man kan komma med tusentals grejer i sådana fall. Gör man ett historiskt moment olagligt att debattera och undersöka, så öppnar man upp för att det blir fler (och det kommer det bli).

Återigen, sanning fruktar aldrig debatt eller undersökning.
Citera
2023-04-23, 00:07
Medlem
Citat:
Du är då välkommen att presentera hur det skulle vara felaktigt, min herre.

Jag presenterade just det för bara några minuter sedan. Har du glömt det redan? Är du lobotomerad?

Nu kommer framtida inlägg av dig att ignoreras men det var faktiskt mycket bra att vi kunde reda ut att du är emot yttrandefrihet och demokrati och för ett totalitärt samhälle. En annan positiv sak är att vi redde ut att du gärna medvetet ljuger när det gynnar din agenda.

Det är alltid bra att veta exakt var man har stollar som dig som är för sådana här förslag, och det var ju inte direkt svårt att få dig att avslöja din sanna natur och var du står.
Citera
2023-04-23, 00:09
Medlem
En sanning så självklar att man måste lagstifta om dess sanning?
Citera
2023-04-23, 00:10
Medlem
det är ju så dumt att man storknar så vida inte hela riksdagen är korrupt vilket den förmodligen är.

att förbjuda någon att tycka en sak borde alla förstå att det inte går
Citera
2023-04-23, 00:11
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag presenterade just det för bara några minuter sedan. Har du glömt det redan? Är du lobotomerad?

Nu kommer framtida inlägg av dig att ignoreras men det var faktiskt mycket bra att vi kunde reda ut att du är emot yttrandefrihet och demokrati och för ett totalitärt samhälle. En annan positiv sak är att vi redde ut att du gärna medvetet ljuger när det gynnar din agenda.

Det är alltid bra att veta exakt var man har stollar som dig som är för sådana här förslag, och det var ju inte direkt svårt att få dig att avslöja din sanna natur och var du står.

Det var tråkigt, så jag upplever att vi har haft en konstruktiv och givande dialog tillsammans. Jag kommer att sakna ditt värdefulla bidrag till denna viktiga debatt. Jag är för ett så öppet och inkluderande samhälle som möjligt, och hoppas att du är det också, min vän.
Citera
2023-04-23, 00:16
Medlem
Christopher.s avatar
Ser ingenting positivt med ett förbud att begränsa yttrandefrihet, då kan vi likväl förbjuda all religion också när vi är i farten.

Aldrig förstått hur man kan ha mage att begränsa vad andra människor tycker och tänker, man kan kalla personer foliehattar och idioter om man tycker de är dum i huvudet men att lagföra någon för att yttra en åsikt är fel.
Citera
2023-04-23, 00:44
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Varför förneka "förintelsen"? Det är något av det bästa vi gjort, enda felet är att det inte blev 15 miljoner istället för 6, då hade namnet "förintelsen" varit förtjänad (och världen en mycket bättre plats).
Senast redigerad av Leibach 2023-04-23 kl. 00:47.
Citera
2023-04-23, 00:48
Medlem
Jeckes avatar
Stort antal inlägg raderade och varningar utdelade. Tråden handlar om det aktuella lagförslaget, inte om ifall förintelsen har skett eller ej. Eller relaterade diskussioner om andra folkmord har inträffat etc.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in