2023-04-22, 23:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Begränsning av yttrandefriheten innebär ironiskt nog förintandet av mänsklig utveckling. Det finns ju ingen som äger sanningen. Den som tror det hindrar bara smartare människor från att komma till tals.

Det är i princip syftet med ett sådant tilltag.

Bra argument står på egna ben.
Det behöver NATURLIGTVIS inte "skyddas" genom att förbjuda ett ifrågasättande.

Men den här tråden, liksom andra liknande visar just på hyckleri:

"-nej nej, jag är en STOR vän av yttrandefrihet, men just i det här fallet är det naturligtvis självklart att man inte skall få säga XYZ"
Citera
2023-04-22, 23:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag vågar påstå att de flesta har detta redan, då det gäller 16 central-Europeiska länder, samt Kanada och några fler. Kvar på listan är de nordiska länderna, Sydkorea, Japan och USA, som lär anamma denna lagstiftning också vad det lider.
Men nu ljuger du igen. Flera länder i Europa har inte tagit till sig det här så det återstår inte alls bara det du påstår. Är du mytoman eller är du själv jude och verkar i egen sak. Dina svar lämnar för övrigt mycket att önska. I många fall glider du bara omkring som en hal ål.
Citera
2023-04-22, 23:34
Medlem
Citat:
Den föreslagna lagen gör det olagligt att förneka alla bevisade folkmord och krigsförbrytelser. Sverige är sent på bollen här, de flesta utvecklade länder har redan liknade lagstiftning.

Det går att bevisa att du har fel ved att räkna upp utvecklade länder och vilka som har sådan lagstiftning.

Jag föreslår att du rapporterar dig själva vid närmsta polisstation.
Citera
2023-04-22, 23:37
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det går att bevisa att du har fel ved att räkna upp utvecklade länder och vilka som har sådan lagstiftning.

Jag föreslår att du rapporterar dig själva vid närmsta polisstation.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men nu ljuger du igen. Flera länder i Europa har inte tagit till sig det här så det återstår inte alls bara det du påstår. Är du mytoman eller är du själv jude och verkar i egen sak. Dina svar lämnar för övrigt mycket att önska. I många fall glider du bara omkring som en hal ål.

Här är kartan över vilka länder där det är förbjudet att förneka folkmord, mina herrar. Jag har svårt att se att det är en lögn att kontinentala Västeuropa till stor de antagit detta, liksom Kanada.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial#/media/File:Holocaust_Denial_Laws_2022.png
Citera
2023-04-22, 23:37
Medlem
Franke88s avatar
"Förintelsen" har aldrig skett. Fanns ju jättemycket material som motbevisade detta för ett par år sedan. Idag är det svårare att hitta på grund av censuren som pågått. Men kolla på dokumentären "The Greatest Story Never Told", den har med en massa relevanta material.

Hur som helst, sanning fruktar inte granskning.

De är ju uppenbart rädda för att sanningen ska komma fram. Annars hade man aldrig försökt införa en sådan här lag.

Nu blir det ju såklart Streissand-effekt istället. Nu kommer fler inse vad som faktiskt skedde.
Citera
2023-04-22, 23:38
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att de flesta har detta redan, då det gäller 16 central-Europeiska länder, samt Kanada och några fler. Kvar på listan är de nordiska länderna, Sydkorea, Japan och USA, som lär anamma denna lagstiftning också vad det lider.

Kvar på listan är Estland, Lettland, Ukraina, Bulgarien, Storbritannien, Serbien, Kroatien, Bosnien, Island, Sverige, Danmark, Norge, Finland, USA, Japan, Sydkorea, Slovenien, Taiwan, Australien, Nya Zeeland, Kina, Hong Kong, Irland, Singapore och så vidare.

Jag har säkerligen missat ett flertal länder. Med andra ord hade du fel och ljög när du påstod att det var förbjudet i de flesta utvecklade länder och i stort sett hela Europa.

Det är ett fåtal länder i Europa, Kanada, Israel och Ryssland det är olagligt. I resten av världen är det lagligt. Det är alltså lagligt att förneka förintelsen i 177 länder och det är endast olagligt i 18 st.
Citera
2023-04-22, 23:38
Medlem
anon42s avatar
Happ. Då får jag väl börja förneka folkmordet i Rwanda istället där det inte är en lika utsatt grupp som blivit förrintad.
Citera
2023-04-22, 23:40
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Kvar på listan är Estland, Lettland, Ukraina, Bulgarien, Storbritannien, Serbien, Kroatien, Bosnien, Island, Sverige, Danmark, Norge, Finland, USA, Japan, Sydkorea, Slovenien, Taiwan, Australien, Nya Zeeland, Kina, Hong Kong, Irland, Singapore och så vidare.

Jag har säkerligen missat ett flertal länder. Med andra ord hade du fel och ljög när du påstod att det var förbjudet i de flesta utvecklade länder och i stort sett hela Europa.

Det är ett fåtal länder i Europa, Kanada, Israel och Ryssland det är olagligt. I resten av världen är det lagligt. Det är alltså lagligt att förneka förintelsen i 177 länder och det är endast olagligt i 18 st.

Jag skrev högutvecklade I-länder. Kartan har du här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial#/media/File:Holocaust_Denial_Laws_2022.png
Citera
2023-04-22, 23:41
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Jag skrev högutvecklade I-länder. Kartan har du här:

För att bemöta ditt argument i sig, så har det absolut noll betydelse vad andra länder gör. Bara för att andra människor begår onda handlingar så betyder inte det att du också måste göra det.
Citera
2023-04-22, 23:44
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Du lär inte dömas för att du inte känner till en händelse, utan om du aktivt agiterar mot att den har hänt.

Vem ska bestämma vad som är sant och inte då? Och var ska vi dra gränsen? Olagligt att tycka om rockmusik? Olagligt att förneka the big bang? Olagligt att förneka Gud?
Citera
2023-04-22, 23:48
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vem ska bestämma vad som är sant och inte då? Och var ska vi dra gränsen? Olagligt att tycka om rockmusik? Olagligt att förneka the big bang? Olagligt att förneka Gud?

Denna lagstiftning som föreslås i Sverige innefattar enbart förintelser, brott mot mänskligheten eller krigsbrott. Inget av de påståenden du saluför ovan är av den karaktären.
Citera
2023-04-22, 23:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Här är kartan över vilka länder där det är förbjudet att förneka folkmord, mina herrar. Jag har svårt att se att det är en lögn att kontinentala Västeuropa till stor de antagit detta, liksom Kanada.

Men det är inte vad du sa, du räknade upp några få länder och sa att de var de enda som återstod när det inte var så.

Så du har en lista på länder som slagit in på vägen mot totalitarism, antidemokrati, yttrandefrihetsbegränsande och antimänskliga rättigheter och tror vi ska bli imponerade. Du kunde lika gärna visa en karta av Ryssland och förklara de som den optimala demokratin. Det verkar vara dit du vill komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in