2022-05-05, 23:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Gällande cykelreparationer så finns cykelkök lite varstans i landet.
Citera
2022-12-05, 03:55
Medlem
Jag skulle rekommendera att du tar in en inneboende som betalar minst halva hyran

Låt dock hen inte folkbokföra sig på din adress då kommer kronofogden vilja ha pengarna.
Citera
2022-12-08, 14:48
Medlem
- Sälj katterna (spara 150kr)
- cykla istället för busskort (spara 550kr)
- skaffa inneboende (spara 3100kr)
- skär av netflix (spara 100kr)
- sluta dricka öl (spara 686kr)
- sluta snusa (spara 400kr)
- köp inte skit, t.ex. böcker, mcdonalds och krukväxter (spara 329kr)
- sluta köpa snacks (spara 236kr)
- dra ner med matkostnader (spara 250kr)

Vips sparar du 5801kr.
Citera
2022-12-08, 15:33
Medlem
Snoopdoggnr1s avatar
Jag har skulder upp till öronen med, några hundra tusen iallafall. Ett missbruk i 14 år tillbaka, men "ny" nykter i 4 månader med ett års kämpande med återfall,nykter,återfall,nykterhet om o om igen. Men trots skulden får man ta ett CSN lån och studera vad du vill (med csn berättigade kurser). Jag får ut 11.250 varje månad men kronofogden drar runt tre tusen. Jag lever bra då jag får bo hos mina föräldrar tills jag är på benen. Men det är ett tips att studera kurser du tycker är intressant på distans och leva helt okej ekonomiskt.
Citera
2022-12-08, 15:44
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Som rubriken lyder, hur lever ni?
Hur äter ni? Hur roar ni er? Har ni skulder? Och i så fall hur mycket?

Har du någon koll på om din löneutmätning minskar skulden eller går allt till att betala räntor? Det borde du ta reda på annars, så att du kan välja en vettig strategi. Antingen att försöka betala av skulderna så effektivt som möjligt, försöka få skuldsanering eller gå ner i arbetstid och jobba svart istället om möjlighet finns så att KFM inte kan dra mycket pengar. Även om det är dåligt att låna pengar som man sedan inte betalar tillbaka, så är det inte okej att ditt ekonomiska liv ska förstöras för all framtid p.g.a. skyhöga räntor.

När det kommer till mig själv lever jag väldigt spartanskt. Konsumerade för ca 2500kr förra månaden, alltså förutom fasta utgifter som hyra, telefoni, el och bredband. Lade ca 70kr på nöjen. Är en skuldfri men fattig pappa med ett till barn på väg.
Citera
2022-12-08, 20:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Har du någon koll på om din löneutmätning minskar skulden eller går allt till att betala räntor? Det borde du ta reda på annars, så att du kan välja en vettig strategi. Antingen att försöka betala av skulderna så effektivt som möjligt, försöka få skuldsanering eller gå ner i arbetstid och jobba svart istället om möjlighet finns så att KFM inte kan dra mycket pengar. Även om det är dåligt att låna pengar som man sedan inte betalar tillbaka, så är det inte okej att ditt ekonomiska liv ska förstöras för all framtid p.g.a. skyhöga räntor.

När det kommer till mig själv lever jag väldigt spartanskt. Konsumerade för ca 2500kr förra månaden, alltså förutom fasta utgifter som hyra, telefoni, el och bredband. Lade ca 70kr på nöjen. Är en skuldfri men fattig pappa med ett till barn på väg.

Vad var det för nöje för 70 kr?
Citera
2022-12-08, 20:56
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad var det för nöje för 70 kr?

Köpte en DLC till ett spel när priset var nere på 50% . I och för sig anser jag också att det är ett nöje att äta, men de kostnaderna är inräknade i min matbudget (ca 2000kr/månad).
Citera
2022-12-08, 21:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Köpte en DLC till ett spel när priset var nere på 50% . I och för sig anser jag också att det är ett nöje att äta, men de kostnaderna är inräknade i min matbudget (ca 2000kr/månad).

Jag brukar späka mig och leva några månader på våren för 15.000 kr/månad inklusive allt.
Det ger en känsla av asketisk renhet att leva snålt.

Men den känslan kanske uteblir om man gör det av tvång och inte fri vilja?
Citera
2022-12-08, 21:11
Medlem
Jag har ca 8000 kr per mån plus bostadsbidrag. Det funkar trots hyra på 6000 kr.
Man kan ju inte ha massor av abonnemang och bil är bara att glömma.
Citera
2022-12-08, 21:25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag brukar späka mig och leva några månader på våren för 15.000 kr/månad inklusive allt.
Det ger en känsla av asketisk renhet att leva snålt.

Men den känslan kanske uteblir om man gör det av tvång och inte fri vilja?

Jag anser att jag gör det av fri vilja. Visst skulle jag kunna spendera mer pengar på konsumtion, men det är viktigare för mig att få min fru och mitt barn till Sverige, än att njuta lite mer av tillvaron här hemma. Skulle inte kunna njuta av att spendera pengar om jag inte vet att jag gör mitt allra yttersta för att uppnå det målet. Sedan är risken stor att vi blir nekade p.g.a. att jag bor i en etta och redan har en dotter här hemma i Sverige, men jag måste ha en rejäl buffert ifall att hon får uppehållstillstånd.
Citera
2023-04-22, 20:30
Medlem
Hur går det för er som fortfarande lever på existensminimum ? Skenande inflation, pajasregering som inte lyfter ett finger ..
För 20 år sen kunde man leva på existensminimum och äta fryspizza, chips och dricka läsk nästan varje dag .. Eller äta dom där färdigrätterna från ECAB som kostade en tia.. smakade fan, men bättre än inget.. Det är bara att glömma nu.. USA har fortfarande tv-dinners för en dollar med ganska mkt innehåll. I Sverige kostar motsvarande närmre 40 spänn ..
Istället är man hänvisad till Eldorado ris med sojasås och trasiga kläder. Ett ständigt mörkt moln i skallen av undernäring och bultande huvudvärk ..sova 21 timmar i streck ibland .. Leva på strösocker och vatten i slutet av månaden..
Hur ska folk klara söka jobb med dom förutsättningarna, eller ens uppföra sig normalt på en anställningsintervju .. Vem vill ha nån med foppatofflor och grå mjukisbyxor
Senast redigerad av humantoilet 2023-04-22 kl. 20:37.
Citera
2023-04-22, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Vad räknas egentligen? Hur fattig ska man vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in