2023-04-21, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Men en sak jag inte fattar: dom kom till lägenheten strax innan 02. Visar runt i lägenhet är väl det första man gör, även enligt JJ under rättegången. Får inte ihop det.

Jag kan tänka mig att det skedde, men när Tove skulle gå lurades hon in under förevändning att det var något där att visa.

Jag kan tänka mig att något av ordväxlingen som skedde stämmer med det Jphanna berättar om, fast kanske i annan ordning.

Hon säger ju att Tove ska ha sagt ungefär: Här finns ju inget att se.
och sedan ska Tove h sgt vad fan håller ni på med?
Blev hon inlurad och inlåst/instängd? Fingrarna i kläm i dörren när hon försöker ta sig ut?
Citera
2023-04-21, 22:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ena är 19 och den andra 21. Vem är 20 åringen egentligen?
Den yngre hade ADD vilket kan förklara beteendet.
Undrar vad led JJ av?
Hur menar du att Ms beteende kan förklaras med att hon har AD(H)D?
Citera
2023-04-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Påhitt. Aldrig att någon skulle lägga en sån kommentar i hennes badrum, har ni sett hennes kök.

Påhitt pga ”måste komma på något som förklarar varför det hände just i badrummet!!”

Hon blev påhoppad när hon skulle kissa, det är vad jag tror.

Maja vet mycket mer än hon sagt. Måtte hon berätta.

JJ menar att Tove sagt -ja men har finns ju inget att se. I och med att det var under renovering och tomt, bara väggar golv, några hyllor, toastol. Johanna var stolt över badrummet och blev stött.
Citera
2023-04-21, 22:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att det skedde, men när Tove skulle gå lurades hon in under förevändning att det var något där att visa.

Jag kan tänka mig att något av ordväxlingen som skedde stämmer med det Jphanna berättar om, fast kanske i annan ordning.

Hon säger ju att Tove ska ha sagt ungefär: Här finns ju inget att se.
och sedan ska Tove h sgt vad fan håller ni på med?
Blev hon inlurad och inlåst/instängd? Fingrarna i kläm i dörren när hon försöker ta sig ut?
Eftersom blixtlåset var nerdraget och knappen i Ts byxor uppknäppt är det väl mest troligt att hon blev överraskad vid toabesök. Och mycket tänkbart att hon fick handen klämd.
Citera
2023-04-21, 22:43
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Hårda straff får man säga,tror inte de står i hovrätten. Mördarna var förövrigt fulast i stan.
Nä de kommer få den vanliga kvinnorabatten, jag gissar på 10 och 5 års fängelse.
Citera
2023-04-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Nä de kommer få den vanliga kvinnorabatten, jag gissar på 12 och 7 års fängelse.
Jo rosa lagboken är ett känt fenomen därför överraskade denna dom, kanske ser rätten dessa som något slags hermafroditer och dömer de hårdare? De ser mer ut som snubbar tycker jag speciellt den ena med helt platt ansikte.
Citera
2023-04-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja exakt!

Och om grannen kan jag bara hålla med!
Så hemskt att hans/deras vänlighet ska slå så hårt mot dom, men en dag kommer de att se att det var tack var dom och deras vänlighet och omtanke som de har kunnat bidra enormt till mordets lösning.

De kunde inte rädda Tove, men det är inte deras fel att en person är så besatt av att hämnas genom mord att de hamnar mitt i en fruktansvärd ödesdiger situation.

De har verkligen gjort mycket mer än många andra skulle ha gjort, och de har diskuterat omständigheterna. De var oroliga för den person som egentligen är den som de borde vara rädda för.
Hur hemskt är det inte att Johanna misstänkligör L*ahanj, han som oroat sig för henne, skjutsat henne till Donken mitt i natten.
Hans upprördhet vid rättegången då han inte får "rentvå sitt namn" visar hur traumatiserad han är av hennes anklagelser.

Heder åt familjen. De är tyvärr bara en av alla offer i detta hemska brott.

All heder åt dem, de gjorde mer än många andra skulle gjort. Ingen kunde ana vad som skulle hända den natten men grannens vittnesmål var avgörande. Att han dessutom blir oskyldigt utpekad är hemskt !! Förstår att han blev traumatiserad.
Citera
2023-04-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ja absolut men det verkar inte falla henne naturligt att säga det när hon berättar fritt.

Jag tycker bara det låter väldigt konstigt och onaturligt när J i förhöret säger ”ja TYVÄRR var Maja med i badrummet”.

På samma sätt som J vid första förhöret sa: ”Jag SAKNAR Tove”. Man säger inte så om ens kompis är försvunnen, man ör orolig, rädd, ledsen, vad har hänt, har hon blivit kidnappat, våldtagen, dödad. Man säger inte i ett sånt läge att man saknar någon om man är oskyldig.
Jag tycker inte J är så bra på att ljuga.
Citera
2023-04-21, 22:51
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Jag håller helt med dig, och jag tror att om dom lät Maja berätta hela historien en fyra fem gånger framför rätten, så skull sanningen komma fram tillslut.
Jag tycker ändå att hon ska sitta inne, men jag tror på hårda straff.
Jag tycker att Johanna ska få sitta tils hon dör.

Jag tycker också Maja ska sitta, tror inte på att hårda/långa straff gör någon till en bättre människa men va fan ska man göra liksom. Hon ska sitta!

Hade hejar på att Maja fick mildare straff än livstid om hon berättade. Tror hon blev indragen och jag är glad att hon överklagade det ger Johanna utrymme för mer svettningar.

Maja har inget att förlora om hon berättar, hon har fått livstid och även om domen blir vänd så har hon (enligt mig) minimala chanser till ett bättre liv OM DET NU VAR SÅ att hon vet/varit delaktig i mer än hon berättad. Tror hon är en ”god” tjej som hamnade i sjukt vidrig situation, sånt tär på en.

Hon skulle kunna ha en chans att vända om sitt liv och leva ett ”normalt” vuxenliv efter hon suttit sitt straff, men då måste hon vara ärlig och börja jobba med det som hände och det hon har gjort.

Ingenting blir ogjort bara för att man förnekar att det hänt. Ibland måste man bara erkänna att så är det, lägga sig platt inför livet och hitta väg som gör att man kan leva vidare och i samfund med sig själv.
Citera
2023-04-21, 22:52
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Jo rosa lagboken är ett känt fenomen därför överraskade denna dom, kanske ser rätten dessa som något slags hermafroditer och dömer de hårdare? De ser mer ut som snubbar tycker jag speciellt den ena med helt platt ansikte.
Jo, men oavsett dina imbecilla kommentarer är det väl inte en vild gissning att påföljderna sänks i hovrätten
Citera
2023-04-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Herregud vilka lögner. Pinsamt.

Jag förstår inte varför så många är upprörda över att de LJUGER så mycket? De har dödat en person, klarar man det har man väl inte svårt att ljuga. De har ju inget att förlora, de är åtalade för mord. Klart de ljuger, och trasslar in sig i sina egna och gemensamma lögner, blir nervösa och säger klantiga saker.
Citera
2023-04-21, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1 och halva 3. Jag tror inte att hon såg något.
Ok, jag försöker förstå din teori.

Om Maja sitter i vardagsrummet och hör att ett bråk seglar upp, kunde hon vara säker på att Johanna skulle vinna? Att inte Tove skulle få tag på nåt föremål och drämma i huvet på Johanna? Eller en kniv?

Givet vad som hände på Nöjet nån timme innan, där Maja klev in i ett bråk och särade på Tove och Johanna när Tove ska ha slagit Johanna, så känns det som att Maja inte bara låter nåt hända Johanna. De är ju bästisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in