Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Fast de blev väl dömda för olika uppsåt avsikt respektive insikt? Men det påverkade visst inte längden på straffet.
Sedan undrar jag hur de kunnat bevisa 'gemensamt och i samförstånd?' Men det är ju en annan fråga.
Johanna Möller fick väl livstid för anstiftan och hennes dåvarande pojkvän 14 år för att ha utfört det. I fallet med Yara dömdes kvinnan till livstid och mannen till 14 år om jag minns rätt. Det är så tydligt i förundersökningen att J är den drivande (hatsång, googlesökningar, dollarstore m.m). Så jag hade förväntat mig olika långa straff.
Ja, det där med att de ansågs ha olika uppsåt är en annan fråga som jag tog upp i ett annat inlägg. Det är också mycket märkligt. Att Maja ansågs ha insiktsuppsåt menar jag är helt fel, det är inte applicerbart i detta fallet. Det skrev jag en del om igår. Om Maja var delaktig och de bägge mördade Tove uppsåtligen gemensamt och i samförstånd, då har ju bägge två också haft samma uppsåt, de har båda två avsiktligen genomfört handlingarna för att mörda Tove. Det är ett generalfel av domstolen att döma för medgärningsmannaskap och ge dom olika uppsåt.