2023-04-21, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tycker bara det låter väldigt konstigt och onaturligt när J i förhöret säger ”ja TYVÄRR var Maja med i badrummet”.

På samma sätt som J vid första förhöret sa: ”Jag SAKNAR Tove”. Man säger inte så om ens kompis är försvunnen, man ör orolig, rädd, ledsen, vad har hänt, har hon blivit kidnappat, våldtagen, dödad. Man säger inte i ett sånt läge att man saknar någon om man är oskyldig.
Jag tycker inte J är så bra på att ljuga.
Jag tror att J menade att hon beklagade och ångrade hela bråket. ”Tyvärr” omfattar nog både henne själv och Maja.
Citera
2023-04-21, 23:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast de blev väl dömda för olika uppsåt avsikt respektive insikt? Men det påverkade visst inte längden på straffet.
Sedan undrar jag hur de kunnat bevisa 'gemensamt och i samförstånd?' Men det är ju en annan fråga.

Johanna Möller fick väl livstid för anstiftan och hennes dåvarande pojkvän 14 år för att ha utfört det. I fallet med Yara dömdes kvinnan till livstid och mannen till 14 år om jag minns rätt. Det är så tydligt i förundersökningen att J är den drivande (hatsång, googlesökningar, dollarstore m.m). Så jag hade förväntat mig olika långa straff.

Ja, det där med att de ansågs ha olika uppsåt är en annan fråga som jag tog upp i ett annat inlägg. Det är också mycket märkligt. Att Maja ansågs ha insiktsuppsåt menar jag är helt fel, det är inte applicerbart i detta fallet. Det skrev jag en del om igår. Om Maja var delaktig och de bägge mördade Tove uppsåtligen gemensamt och i samförstånd, då har ju bägge två också haft samma uppsåt, de har båda två avsiktligen genomfört handlingarna för att mörda Tove. Det är ett generalfel av domstolen att döma för medgärningsmannaskap och ge dom olika uppsåt.
Citera
2023-04-21, 23:02
Medlem
WallabeJoys avatar
Tycker domen är väldigt välskriven och argumenten att båda döms till livstid är rimliga.
Maja hade insikt i att stryper någon en person framför henne inser hon nog att denne dör.
Rättsläkaren tycker jag tydligt beskriver stadierna som sker vid strypning. Flera minuter höll hon och aldrig att Tove inte försökt värja sig.

Och Majas förklaring att hon sov och går på toa medan Johanna är på Donken och kroppen är borta för att sen komma tillbaks i hallen är orimlig och ren lögn IOM att båda sen vittnar om hur tung kroppen var. De behövde vara två för att flytta kroppen till skogen. Hur fanflyttade Johannakroppen innan Donken utan att Maja vaknar. Hur kan Maja sov sig igenom dunsar som grannen hör.

Nej hon ljuger och jag hoppas HR faställer domen om livstid för båda.
Citera
2023-04-21, 23:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tycker också Maja ska sitta, tror inte på att hårda/långa straff gör någon till en bättre människa men va fan ska man göra liksom. Hon ska sitta!

Hade hejar på att Maja fick mildare straff än livstid om hon berättade. Tror hon blev indragen och jag är glad att hon överklagade det ger Johanna utrymme för mer svettningar.

Maja har inget att förlora om hon berättar, hon har fått livstid och även om domen blir vänd så har hon (enligt mig) minimala chanser till ett bättre liv OM DET NU VAR SÅ att hon vet/varit delaktig i mer än hon berättad. Tror hon är en ”god” tjej som hamnade i sjukt vidrig situation, sånt tär på en.

Hon skulle kunna ha en chans att vända om sitt liv och leva ett ”normalt” vuxenliv efter hon suttit sitt straff, men då måste hon vara ärlig och börja jobba med det som hände och det hon har gjort.

Ingenting blir ogjort bara för att man förnekar att det hänt. Ibland måste man bara erkänna att så är det, lägga sig platt inför livet och hitta väg som gör att man kan leva vidare och i samfund med sig själv.
Det krävs styrka för att face the fact. Många klarar inte det utan lägger locket på. Andra söker hjälp.
Citera
2023-04-21, 23:04
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag har varken läst eller hört om skadan på (i?) ögat. Men hade hon det så styrker det min tes ännu mer om att någon (Maja?) höll något för hennes ansikte samtidigt som hon ströps.

Kommer ni ihåg att Jj var märkbart stressad när Majs förhördes i rätten?

Snälla ni som älskar Maja, be henne berätta hela sanningen…alla (sunda människor) fattar att hon hamnade där pga Johanna. Lite som barnflickan i Knutby känner jag. Inget blir värre än det varit och är just nu, men Maja är den enda av de två som har möjligheten att få ett bättre liv och eventuellt ge Toves anhöriga svar på vad som hände den natten.

För Johanna, hon kommer inte göra det. Hon kommer använda tiden för pluggande och sen kommer hon komma ut och fortsätta vara en psykopat.

Ingen av dom skatt pågatorna igen.
Citera
2023-04-21, 23:05
Medlem
Kanske en dum fråga som redan besvarats, men varför är Majas betalningsskyldighet högre än Johannas, då hon verkar ha varit den drivande? Jag fattar inte varför Maja ska betala 20k mer än Johanna. Eller har jag missförstått? Verkar ju knasigt...
Citera
2023-04-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Kanske en dum fråga som redan besvarats, men varför är Majas betalningsskyldighet högre än Johannas, då hon verkar ha varit den drivande? Jag fattar inte varför Maja ska betala 20k mer än Johanna. Eller har jag missförstått? Verkar ju knasigt...

Verkar som om de blandat ihop namnen i domen vs vem som krävdes på vad? Vilka stollar...
Citera
2023-04-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det där med att de ansågs ha olika uppsåt är en annan fråga som jag tog upp i ett annat inlägg. Det är också mycket märkligt. Att Maja ansågs ha insiktsuppsåt menar jag är helt fel, det är inte applicerbart i detta fallet. Det skrev jag en del om igår. Om Maja var delaktig och de bägge mördade Tove uppsåtligen gemensamt och i samförstånd, då har ju bägge två också haft samma uppsåt, de har båda två avsiktligen genomfört handlingarna för att mörda Tove. Det är ett generalfel av domstolen att döma för medgärningsmannaskap och ge dom olika uppsåt.

Instämmer. Om det stämmer att de agerat 'gemensamt och i samförstånd' borde de ju haft samma avsikt.
Citera
2023-04-21, 23:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det mesta med den här domen kan inte förklaras med någon form av normal logik och rättspraxis. Det verkar vara en inkompetent domaren och tre nämndemän som inte ens fick godkända betyg i grundskolan och därför blev politiker.
Citera
2023-04-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Det är nästintill olidligt att lyssna på Maja: ”öööhhh, eeehhh”. Johanna är givetvis ett svin men ett vältaligt sådant, låter hyfsat begåvad, synd att hon kastat bort sitt liv såhär. Jag tror att Maja ljuger mer än vad Johanna gör. Hon berättar mycket som sätts Johanna i dålig dager, däremot finns inget ont om henne själv, allt hon säger verkar så lägligt för henne själv.

Om man är mer eller mindre begåvad än genomsnittet är väl ändå ingenting man kan rå för. Människor har olika intelligens men bara för att man har lägre begåvning behöver ju inte det betyda att man har lägre moral eller är en sämre människa!
Citera
2023-04-21, 23:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Instämmer. Om det stämmer att de agerat 'gemensamt och i samförstånd' borde de ju haft samma avsikt.

Ja, det är ju ganska självklart. Därför ett riktigt klavertramp av domstolen som visar tydligt bristen på kompetens.
Citera
2023-04-21, 23:11
Medlem
Citat:
Verkar som om de blandat ihop namnen i domen vs vem som krävdes på vad? Vilka stollar...

De har inte blandat ihop. Någon sa att JJ överklagat sitt skadestånd, det har inte MH gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in