2023-04-20, 08:46
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Nu sägs det att motoffesniven startat. Blir intressant att följa hur detta går framöver
Källa? Spännande!
Citera
2023-04-20, 08:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Nu sägs det att motoffesniven startat. Blir intressant att följa hur detta går framöver

Det tror jag inte. Det kommer att regna en vecka till (minst!) över hela området - och då blir det nog ingenting.

https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-712958/Ukraine/Donetsk%20Oblast/Bakhmut
Citera
2023-04-20, 08:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja S-300 är inte bara utskjutningsramper utan radarsystem mm. kommandocentraler mm. Ryssarna slog ut nästan allt som Ukrainarna inte hade flyttat på inklusive några S-300 ramper. Den stora problemet för Ukrainarna var att dock de var tvungen att flytta allt hela tiden. Dessutom var Ryssarnas Jamming bra* och de ha bättre radar. De var mycket i luften i början av kriget.

Här är diskuteras vad som hände i början i luftkrig av Justin Bronk. jvl bra intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=YYDnspMWdaM

Efter 4:e dagen började Ukraina komma tillbaks. Båda länders luftvärn fungerade ganska dåligt i början av kriget. Det är bilden som hänger kvar. Problemet var att båda sidor flög med "samma" plan. Så luftvärnet fick inte skjuta. Därför kunde till ex de turkiska drönare flyga omkring och spränga saker.

Det roligaste i videon var att Justin berättade att har flugit med Heather Renee Penney (Lucky Penney) -En riktigt tuff bitch.

*för bra då de störde ut även egna system.

Apropå jammingen, så är det väl så att rysk EW överlag är väldigt bra. Enligt rykten har ukrainarna haft problem med att få sina nya fina JDAM att fungera pga att de blir utstörda av ryssarna. Jag vet inte hur det är med detta, men det ser ju ut som att ukrainarna redan nu lägger stor kraft på att förbekämpa just dessa funktioner hos ryssarna.

PS. Bra att du lyfter fram Justin Bronk här i tråden. Nästan allt som kommer från RUSI är bra.
Citera
2023-04-20, 09:00
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Källa? Spännande!
Citeras från Ukraina i denna video
https://youtu.be/vcIhH1Vmz8I
Citera
2023-04-20, 09:12
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, offensiven är under nedräkning, allt verkar vara på plats.

Citat:
20.04.2023 uppdateringen och T minus någonting till storoffensiven. De nya pansarfordonen plus stridsvagnarna har fått nya igenkänningstecken, en vit pil som visar till vänster. Normalt gör man detta inför en större happening. Det sprids även bilder av våra soldater på bradleys understödda av gamla moderniserade T 55 tanks (ja vi har också dessa). Deras uppgift blir troligtvis att komma med den sk andra vågen och säkerställa återtagen mark.
Artilleri och granater strömmar till också, vi har fyllt våra bränsledepåer längs med hela frontlinjen. Denna detalj är förövrigt intressant; vid Kharkiv offensiven fylldes depåerna medan övriga fronter var på sparlåga. Detta indikerar att vi inte anfaller bara på en eller två ställen utan längs med hela fronten när vi startar. Hur vi synkroniserar det hela kommer att bli intressant. Mest sannolika är att vi attackerar gradvis, vi startar attacken på ett nytt ställe när vi uppnått ett mål på ett annat ställe. Det har kommit order om att de nya som är för utbildning skall tränas mest på anfallsstrategier och taktik och mindre fokus på defensiva uppgifter. När vi puzzlar ihop de stora och små tecknen blir slutsatsen ; Det blir en massiv offensiv med all in, vi söker en knock out i första ronden.
Var dröjer missilattacken på Kyiv? Den normala tidsintervallen är förbi och inget har hänt. Man utlöste sirenerna igår kväll i Kyiv pga en metorit men missiler och Iranska mopeder lyser med sin frånvaro. Även på övriga ställen i Ukraina har missilangreppen minskat drastiskt, frågan blir då; sparar turisterna dem för att användas vid vårt storanfall?
Så till Bakhmut och Avdiivka. Min kollega hockyspelarn (Azov) och hans enhet har tagits ut ur Bakhmut och satts in i terrängen söder om staden. De strider nu på öppen mark och med gott resultat. Deras uppgift är att börja driva turisternas södra flank österut. Även norr om staden har turisterna börjat pressa medan centrum har lugnat sig. Bilden är mycket intressant och frågan är nu om de våra vill säkra södra infartsvägen för underhåll och transport enär pressen på Khromove ökats till stadium Kritisk.
Vid Avdiivka har vi gått till attack med partiellt resultat. Väntar ännu på uppgifterna från raiden.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-20, 09:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Nja S-300 är inte bara utskjutningsramper utan radarsystem mm. kommandocentraler mm. Ryssarna slog ut nästan allt som Ukrainarna inte hade flyttat på inklusive några S-300 ramper. Den stora problemet för Ukrainarna var att dock de var tvungen att flytta allt hela tiden. Dessutom var Ryssarnas Jamming bra* och de ha bättre radar. De var mycket i luften i början av kriget.

Här är diskuteras vad som hände i början i luftkrig av Justin Bronk. jvl bra intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=YYDnspMWdaM

Efter 4:e dagen började Ukraina komma tillbaks. Båda länders luftvärn fungerade ganska dåligt i början av kriget. Det är bilden som hänger kvar. Problemet var att båda sidor flög med "samma" plan. Så luftvärnet fick inte skjuta. Därför kunde till ex de turkiska drönare flyga omkring och spränga saker.

Det roligaste i videon var att Justin berättade att har flugit med Heather Renee Penney (Lucky Penney) -En riktigt tuff bitch.

*för bra då de störde ut även egna system.
Jag ska kolla när jag har tid, och lyssna på podden.

Jo, det var kaotiskt i början, men Stinger plockade ned en del ryska helikoptrar och stridsflygplan. Fick inte ryssarna f.ö. ordning på sina jammers först efter några månader? Det sägs ju att de numera kan störa ut ukrainska drönare när möjligheten finns.

Det vore även intressant att veta hur mycket som faktiskt förstördes från luften under inledningsfasen. Tassen vet jag inte riktigt om jag litar på i det avseendet. Ukraina ska ju ha flyttat det allra mesta som går att flytta på: plan, stridsvagnar, etc. Gömt det i skogen vid vägarna som användes för transport.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-04-20 kl. 09:16.
Citera
2023-04-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Apropå jammingen, så är det väl så att rysk EW överlag är väldigt bra. Enligt rykten har ukrainarna haft problem med att få sina nya fina JDAM att fungera pga att de blir utstörda av ryssarna. Jag vet inte hur det är med detta, men det ser ju ut som att ukrainarna redan nu lägger stor kraft på att förbekämpa just dessa funktioner hos ryssarna.

PS. Bra att du lyfter fram Justin Bronk här i tråden. Nästan allt som kommer från RUSI är bra.

Ja den är bra. De hade problem i början, som med allt annat. Nu fungerar de tyvärr bättre. Jag förstår verkligen om Ukraina försöker förbekämpa rysk EW.
Citera
2023-04-20, 09:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, offensiven är under nedräkning, allt verkar vara på plats.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Jag är fan inte religiös. Men Ukrainarna är det i stor utsträckning! Så, må Gud vare med de!
Hoppas att de snabbt slår hål på flera ställen och sedan rullar upp ryssar.
Citera
2023-04-20, 09:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ja en video om det. De mjukstartar men har redan viss framgång i söder.
https://www.youtube.com/watch?v=vcIhH1Vmz8I
Citera
2023-04-20, 09:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag är fan inte religiös. Men Ukrainarna är det i stor utsträckning! Så, må Gud vare med de!
Hoppas att de snabbt slår hål på flera ställen och sedan rullar upp ryssar.

Jag vill se flyende kolumner av ryssar som trängs på vägarna medans de blir sprängda av ukrainska drönare, flygplan, helikoptrar och artilleri. Den koloniala terrorstaten krossas i blod och eld!
Citera
2023-04-20, 09:37
Medlem
Citat:
Citeras från Ukraina i denna video
https://youtu.be/vcIhH1Vmz8I
Just den där kanalen är väldigt optimistiskt lagd i sina bedömningar och tolkningar om vad som händer. Den känns rätt clickbaitig. ”Ukraine Matters” brukar vara den mest nyanserade PRO-Ukraina kanalen jag sett hittills.

Edit: uttalade mig innan kollade klippet, om Ukrainas MoD har sagt att motattacken har påbörjats så antar jag att det stämmer.
Senast redigerad av Någon 2023-04-20 kl. 09:41.
Citera
2023-04-20, 09:38
Medlem
Citat:
Nej nej det gör vi inte. Luftvärnsystem är komplicerade. Patriotsystem är för få. Podden kom ut för några dagar sedan. Så jag vet inte vilken tidsfaktor vi pratar om.

https://podcast.silverado.org/episodes/how-can-ukraine-survive-the-exhaustion-of-its-air-defense-stocks-hewMyoz2 (17 april)

Dmitri Alperovitchch- Hatat av Putin och en av de smartare personerna, Reseförbud till Ryssland - Fortune 40 Under 40 (2017), Politico 50 (2016), TR35 (2013), FP Top 100 Global Thinkers (2013) - Konsult för till ex Home land security mm, ledde operation Shady RAT.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dmitri_Alperovitch

Prof Justin Bronk - Ledande expert på luftkriget i Ukraina

Dara Massicot (Russian military analyst at RAND)

Jag översätter här vad som diskuterades

De fruktansvärda konsekvenserna av de minskande lagren av ukrainska luftförsvarsrobotar och vad som kan göras för att lösa det problemet. Utmaningarna med att producera sovjetiska luftvärnsrobotar utanför Ryssland. Varför västerländska luftförsvarssystem (Patriots, NASAMS, IRIS-T, etc) inte är en ersättning för de stora mängderna ukrainska S-300 och Buks.

Justin argumenterar starkt för hur bara ett dussintal svenska Saab Gripen-jetplan kunde göra en enorm skillnad och varför F-16 inte passar bra i Ukraina. Ett ord: damm

Om Ukraina får slut (stor brist) på S-300 så kommer det ge det ryska flygvapnet att bomba ukrainska städer med bombmattor ( Se Syrien). Dessutom får de möjlighet att slå ut Ammunitionsförråd.

Ukrainarna har också varit duktiga på att bekämpa Shahed kamikaze-drönare och en telefonapp har varit avgörande.

Nu litar jag mer på vad Prof Justin Bronk sa 17 April (tre dagar sen) än en anonym nisse på FB. Speciellt som han är en av västs ledande experter i luftkriget i Ukraina.

Verkligheten är desinformatörens största fiende. Verkligheten har svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in