Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Nja S-300 är inte bara utskjutningsramper utan radarsystem mm. kommandocentraler mm. Ryssarna slog ut nästan allt som Ukrainarna inte hade flyttat på inklusive några S-300 ramper. Den stora problemet för Ukrainarna var att dock de var tvungen att flytta allt hela tiden. Dessutom var Ryssarnas Jamming bra* och de ha bättre radar. De var mycket i luften i början av kriget.
Här är diskuteras vad som hände i början i luftkrig av Justin Bronk. jvl bra intervju.
https://www.youtube.com/watch?v=YYDnspMWdaM
Efter 4:e dagen började Ukraina komma tillbaks. Båda länders luftvärn fungerade ganska dåligt i början av kriget. Det är bilden som hänger kvar. Problemet var att båda sidor flög med "samma" plan. Så luftvärnet fick inte skjuta. Därför kunde till ex de turkiska drönare flyga omkring och spränga saker.
Det roligaste i videon var att Justin berättade att har flugit med Heather Renee Penney (Lucky Penney) -En riktigt tuff bitch.
*för bra då de störde ut även egna system.
Jag ska kolla när jag har tid, och lyssna på podden.
Jo, det var kaotiskt i början, men Stinger plockade ned en del ryska helikoptrar och stridsflygplan. Fick inte ryssarna f.ö. ordning på sina jammers först efter några månader? Det sägs ju att de numera kan störa ut ukrainska drönare när möjligheten finns.
Det vore även intressant att veta hur mycket som faktiskt förstördes från luften under inledningsfasen. Tassen vet jag inte riktigt om jag litar på i det avseendet. Ukraina ska ju ha flyttat det allra mesta som går att flytta på: plan, stridsvagnar, etc. Gömt det i skogen vid vägarna som användes för transport.