2023-04-21, 20:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte illa 230 stridsvagnar och 1550pansarfordon, klart vi kan leverera mera mendet kommer nog:

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3699025-ramstein-countries-deliver-over-230-tanks-to-ukraine-pentagon-chief.html

Ukraina lär skall hoppas på "Fuchs" och "Fennek" ifrån Tyskland.
Citera
2023-04-21, 20:49
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det får du ta i en annan tråd. Här kan vi nöja oss med att konstatera att konsekvenserna av kriget när det gäller att göra en "järnridå" mot Ryssland ekonomiskt med sanktioner kan bli:
1) Vi stöter Ryssland mot Kina, vilket kan bli värst för oss själva en gång i framtiden.
2) Våra demokratiska samhällsmodeller framstår för utomstående som efterblivna.
3) Vi riskerar att gå fel i vår analys av vad som händer med Rysslands förmåga att bedriva krig i Ukraina och mot Nato.

1: Kina´s export till BRICS länderna är mikroskopisk i förhållande till exporten till EU, USA och väst. Kinas ekonomi bygger på export och skulle de sälla sig på Ryzzlands sida riskerar Kina en ekonomisk katastrof. Xi är bra smarater än så, han vet att Brics består av en rad dysfunktionella länder med Ryzzland i spetsen. Brics projektet har havererat...

2: Jämfört med diktaturerna som råder i de flesta Brics länderna så har vvi det klart bättre i våra föråldrade demokratier. På alla nivåer.

3: Vi har sett Ryzzlands förmåga att bedriva krig mot Ukraina i snart ett år - det imponerar inte på någon. Inte ens Ryzzlands allierade. Världens mest misslyckade armé.
Citera
2023-04-21, 20:51
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte illa 230 stridsvagnar och 1550pansarfordon, klart vi kan leverera mera mendet kommer nog:

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3699025-ramstein-countries-deliver-over-230-tanks-to-ukraine-pentagon-chief.html
Behövs det mer så kommer det givetvis att levereras.

Hela den civiliserade världen är för en gång skull enad!
Citera
2023-04-21, 20:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej, det finns inga fler ansvariga än ditt älskade Ryssland. Om ditt påstående hade stämt så hade du presenterat en trovärdig källa istället för att spamma tråden med dynga.

Argumentet är inte komplicerat. Mearsheimer säger det bra. Han förutsade detta krig 2014. Hans bas är att stormakter som kommer i en sådan situation som USA framför allt försatt Ryssland i, så kommer de att agera så här. Här har du en fördjupad analys av det: https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Inte för att majoriteten nödvändigtvis har rätt, men man kan se att t om i Ukraina går det att ha olika uppfattningar om vem som är ansvarig: https://euromaidanpress.com/2016/06/09/survey-48-blame-moscow-alone-for-war-in-the-donbass-new-survey-finds/

Jag har inga sparade länkar för breda genomgångar av hur befolkningar fördelar skulden men där finns ganska stora skillnader i hur man ser på saken.

Personligen lägger jag stor skuld på USA och Ryssland. Ryssland helt enkelt för att de invaderade 2022. USA för att:
1) De stöttade kuppen i Euromaidan
2) McCain och liknande figurer har hela tiden krigsivrat och betonat att "snart går vi på offensiven" osv.
3) De har drivit på utökning av Nato på ett sätt som ökar spänningar. (ja, jag vet att små stater runt Ryssland ville in i Nato. USA har ändå drivit på detta). Kanske man kunde ha gjort det på andra sätt.
4) Man sänder vapen men fredsförhandlar inte. (kort sagt; Kan utvecklas om någon vill).
Citera
2023-04-21, 20:53
Medlem
Citat:
Här kan vi nöja oss med att konstatera att konsekvenserna av kriget när det gäller att göra en "järnridå" mot Ryssland ekonomiskt med sanktioner kan bli
Citat:
Ja, jag har också viss förståelse för de som ser det som ett biståndsprojekt från en rent logisk synvinkel. Om man anser att det är ett eftersträvansvärt mål så ger kriget mening. Som ukrainahjälp är det däremot inte.

Dock anser jag inte att det i sig är eftersträvansvärt.

För det första så ökar vi (Sverige) fientligheten hos Ryssland mot oss, och även mot andra länder som är "team Ukraina". Vi har minskat deras slagstyrka avsevärt på kort sikt. Men eftersom vi har ökat fientligheten så är risken för vår säkerhet bara marginellt förbättrad.

För det andra så är jag skeptisk till att stämpla ryssarna som "eviga fiender". Vi behöver inte älska dem, men på sikt bör målet vara att handla och interagera med dem. Att döda ryssar är inget bra bistånd. Heller inte att döda kineser, döda nordkoreaner, döda iranier, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Vi försökte under 30 års tid att hjälpa Ryssland att bli civiliserade. Tusentals västföretag startade verksamhet i Ryssland, inte minst bilindustrin. Vi handlade mängder med olja och gas av dem.

Det visade sig inte fungera- eller rättare sagt- Ryssland visade ingen som helst vilja att ta den utsträckta handen.
Det har alltså visat sig att det är fullständigt lönlöst att ”interagera” med dem.

Ryssland är kört för all framtid, och jag hoppas innerligt att inte ett enda västföretag någonsin gör nya försök att ”interagera” med den mest otacksamma staten i världen, d.v.s. Ryssland.
Må de otacksamma lögnarna brinna i helvetet och återigen visar du din vurm och beundran för diktaturregimen. Hur orkar du?
Vi gör ett nytt försök, hur ska vi ”interagera” med Ryssland?
Citera
2023-04-21, 20:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om du tar en siffra som ska föreställa alla skadade och döda soldater i ukrainska armén sedan februari 2022, varför begränsar du dig till var fronten ligger just nu? Varför inte var fronten passerat och var den kommer att ligga senare? Varför inte räkna med Bucha, Irpin och Borodianka, ja varför inte hela Stor-Kiev på 4.8 miljoner människor som befriades och försvarade sig? Varför inte tillfälligt invaderade Sumy och Chernihiv? Mykolayiv som ryssarna försökte nå och omringa? Den befriade landsbygden utanför Cherson?

Din aspergers är speciell.
Om Cherson hamnar utanför artilleriavstånd bor 300 000 människor där, likt de hundratusentals som bor hemma i Mykolayiv nu.

Dina siffror har inte med varandra att göra och din humanitära omsorg är mer falsk än Sergej Lavrovs tunga.

För att fred var möjlig i mars, och den hade säkert inkluderat att ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Du har en viss poäng med artilleri-avstånd till de stora städerna Mykolaiv och Kharkov. Jag blir fortfarande inte imponerad av Ukrainakriget som biståndsprojekt.
Citera
2023-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
bra input, tack. Då är det kanske så mycket som den dubbla befolkningen som återtagits av Ukraina, om vi ska vara optimistiska.

Varför räknar du bara med återtagen mark när Ukrainas förluster är en del av försvaret av hela landet?

Ukrainska soldater har dött på mark som ryssen aldrig lyckades ta kontroll över med, eller hur?

Jag förstår ditt exempel och du har ju fler möjliga exempel att övertyga oss med.

Tex så har nästan inga tandlösa och pottkissande kvinnor från Moskvas bakgator dött i konfrontation inom Ukraina. Men eftersom ukrainska män i åldern 18-45år verkar ha varit väldigt överepresenterade bland dom ukrainska dödsoffren i jämförelse så borde kanske Sverige sluta stödja människor som utsätts för övergrepp.

Speciellt eftersom att ryssland har kärnvapen och för att putler vill att alla ska tro att ryssland är en stormakt som alla måste buga inför.

Har du nån insikt i varför ryssland bombade Belgorod? Man skulle kunna tänka sig att det är för att visa sin närvaro, man har ju redan förberett befolkningen om hur man flyr när ryssland säger ”hoppa”.

Det var väl bra att man inte lyckades mörda någon i sin egen befolkning.. men hur blir det nästa gång tror du?
Citera
2023-04-21, 21:00
Avslutad
Citat:
Argumentet är inte komplicerat. Mearsheimer säger det bra. Han förutsade detta krig 2014. Hans bas är att stormakter som kommer i en sådan situation som USA framför allt försatt Ryssland i, så kommer de att agera så här. Här har du en fördjupad analys av det: https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Inte för att majoriteten nödvändigtvis har rätt, men man kan se att t om i Ukraina går det att ha olika uppfattningar om vem som är ansvarig: https://euromaidanpress.com/2016/06/09/survey-48-blame-moscow-alone-for-war-in-the-donbass-new-survey-finds/

Jag har inga sparade länkar för breda genomgångar av hur befolkningar fördelar skulden men där finns ganska stora skillnader i hur man ser på saken.

Personligen lägger jag stor skuld på USA och Ryssland. Ryssland helt enkelt för att de invaderade 2022. USA för att:
1) De stöttade kuppen i Euromaidan
2) McCain och liknande figurer har hela tiden krigsivrat och betonat att "snart går vi på offensiven" osv.
3) De har drivit på utökning av Nato på ett sätt som ökar spänningar. (ja, jag vet att små stater runt Ryssland ville in i Nato. USA har ändå drivit på detta). Kanske man kunde ha gjort det på andra sätt.
4) Man sänder vapen men fredsförhandlar inte. (kort sagt; Kan utvecklas om någon vill).

Jag frågade efter en källa som styrker ditt påstående. Istället kommer du med mer ordbajs.
Citera
2023-04-21, 21:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
I alternativ 2 så utelämnade Du att Ryssland ligger lååångt under samtliga nämnda länder i demokratiindex, varför gjorde Du det..?

"Ryssland kommer inte handla med västvärlden på mycket mycket länge, framförallt inte till villkor som de själva sätter.
Om du tror att diktaturerna leder och/eller kommer gå om, vänligen utvandra. Då har du inte i västvärlden att göra."

Jag säger att det inte handlar om demokratierna vs. diktaturerna. Varför? För att till skillnad från vad Ukro-troll0lito säger, så är inte BRICS bara "diktaturerna". Utan även demokratiska länder. Varför ska jag då nämna Ryssland?

Det är ganska basic. Vilket säger en del om er ukraina-runkare som kommenterar maniskt.
Citera
2023-04-21, 21:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är lite moraliskt svårt att handla med Ryssland just nu även om du skulle ha rätt i någon av dina punkter. Butcha var väl sista spiken i kistan för det. Vem vill vara den som stödjer det där offentligt?

jag håller med om att just nu bör vi sanktionera och fördöma. Men vi handlar med många länder som gjort värre saker än Bucha i krig. Vi ingår t om militärallianser med några av dem.
Citera
2023-04-21, 21:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
vadå nej? Det är du som derailar diskussionen. Jag har inte påstått att den inte har hänt. Tvärtom menar jag att vi inte behöver diskutera den igen.

Inget av de teorier som du hittat på det senaste året, behöver du någonsin ta upp igen.
Citera
2023-04-21, 21:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det var ju du som tog upp BRICS och när du känner att du är ute och seglar så drar du dig undan.
Stå för vad du skriver och segla inte iväg i andra frågeställningar.

Hur tycker du att vi ska ”interagera med Ryssland”?

Nej det gör jag inte. Det är bara du som inte kan låta bli lögner om din meningsmotståndare. Inga fler svar till dig på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in