Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova med att installera i Kompatibilitetsläge - https://www.google.com/search?q=install+using+compatibility+settings&oq=i nstall+using+compat&aqs=edge.0.0i19i512j69i57j0i19 i22i30.26787j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det går att uppgradera till 10:an, d.v.s 10:an skrivs på plats över 7:an medans allt annat behålls. Läs infon på sidan för "W10 ISO nedladdning".

Reparera W.update - https://www.sevenforums.com/tutorials/91738-windows-update-reset.html
Det kanske räcker med att reparera W.update så kör - OPTION TWO.

Uppgraderingar till 10:an från 7:an skapar ibland även problem med Os:et så bäst är att nyinstallera, åtminstone i en relativ framtid efter en uppgradering. Gör du en uppgradering så är det att föredra att utföra den själv med en ISO än att låta W.update göra det, det brukar skapa mindre eller inga alls av dessa problem.
Tack för svar. Jag lyckades till slut få windows update att fungera och lyckades ansluta till skrivaren. Så nöjer mig nog där och kör på w7.

Förstod det som att man måste installera 10an som går att ladda ner, men bäst att göra en backup då saker kan försvinna, även om man klickar i alternativet behåll filer?
Citera
2023-01-17, 13:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Tack för svar. Jag lyckades till slut få windows update att fungera och lyckades ansluta till skrivaren. Så nöjer mig nog där och kör på w7.

Förstod det som att man måste installera 10an som går att ladda ner, men bäst att göra en backup då saker kan försvinna, även om man klickar i alternativet behåll filer?

Det går även att göra på egen hand.
Windows gör en backup för möjlighet till "Återgång" vid uppgradering men att göra en egen/egna backup(s) är ju alltid bra praktik, då Windows inbyggda är opålitlig.

Ms rekommenderar att om man gör en uppgradering via W.update, så bör man senare göra en nyinstallation. Därav det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Kör på 10:an, den är så mycket bättre än 7:an, dessutom kan du justera det till att se ut som 7:an ändå. Resten är bara en fråga om nyinlärning och att vänja sig.
Citera
2023-01-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det går även att göra på egen hand.
Windows gör en backup för möjlighet till "Återgång" vid uppgradering men att göra en egen/egna backup(s) är ju alltid bra praktik, då Windows inbyggda är opålitlig.

Ms rekommenderar att om man gör en uppgradering via W.update, så bör man senare göra en nyinstallation. Därav det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Kör på 10:an, den är så mycket bättre än 7:an, dessutom kan du justera det till att se ut som 7:an ändå. Resten är bara en fråga om nyinlärning och att vänja sig.
Okej! Men menar du att det går att uppgradera Windows från t.ex 7 till 8 etcetc via Windows update? Jag trodde att så var faktum, då det körts automatiskt på min nya som gick från 10 till 11 (utan jag direkt tänkte på det eller kanske bara klickade ja, ogillar 11an f.ö).
Men de guider jag läst/sett så säger de att man ska ladda ner från en sida, och sen installera, dvs inte via W-update.
Tack igen
Citera
2023-01-18, 14:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Okej! Men menar du att det går att uppgradera Windows från t.ex 7 till 8 etcetc via Windows update? Jag trodde att så var faktum, då det körts automatiskt på min nya som gick från 10 till 11 (utan jag direkt tänkte på det eller kanske bara klickade ja, ogillar 11an f.ö).
Men de guider jag läst/sett så säger de att man ska ladda ner från en sida, och sen installera, dvs inte via W-update.
Tack igen

Som svar på dina inlägg, så påpekade jag att om W.update erbjuder en uppgradering, så går det att göra på det viset. Men om man har 7, blir det till 10:an.

11:är ju i stort 10:an. Det mesta man inte gillar går att ändra till att efterlikna 10, eller7.
Citera
2023-01-23, 17:48
Medlem
Windows 7 Professional. Endast ett användarkonto (dvs mitt/admin). Har av misstag lyckats inaktivera tjänsten Appinfo och kan därför inte längre agera som admin. Någon som vet hur man kan återstarta appinfo (trots att man inte längre är admin). Jag vill alltså inte ominstallera operativsystemet eller byta till nyare om det går att undvika. Tacksam för hjälp.
Citera
2023-04-21, 18:24
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Förklara vad som hänt med windows 7 på bilden

Det uppkommer efter att explorer.exe krashar
https://imgbox.com/iNF6lBBY
Förmodligen beror att dom sepparerade öppna fönstren slutar staplas ovanpå varandra, på att det har varit flera explorer.exe processer öppna samtidigt under tiden den försökte avsluta det ursprungliga explorer processen

Jag har försökt att avliva den enda explorer.exe processen
och sedan medans jag inte kommer åt skrivbordet lagt till en ny aktivitet - explorer exe
men den här gången återställer sig inte öppna fönster strukturen

Det kommer lösa sig om jag startar om windows 7, men då lär jag mig ingenting
ifall jag inte kan återställa öppna fönster strukturen utan att starta om, jag
är övertygad om att nånting kan återställa funktionen
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-21 kl. 18:38.
Citera
2023-04-21, 18:51
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Förmodligen beror att dom sepparerade öppna fönstren slutar staplas ovanpå varandra, på att det har varit flera explorer.exe processer öppna samtidigt under tiden den försökte avsluta det ursprungliga explorer processen

och sedan medans jag inte kommer åt skrivbordet lagt till en ny aktivitet - explorer exe

Säg det. Antingen är det registerfel eller cpgpu eller en ny feature. Prova klicka runt i menyfältet till höger, högerklicka menyraden, ställ in så startmenyn gömmer sig och se vad som händer. Kolla vad som fungerar som det ska och prova dig fram tills du kan identifiera felet.
Citera
2023-04-21, 19:48
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:

varför har du minimerat alla fönster när du tagit bilden? är väl bara att stänga alla öppna fönster och börja om? då allt går under explorer.exe, jävligt löjlig fråga, något gör så det krachar, kolla eventloggen vad som strular
Citera
2023-04-22, 00:13
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Säg det. Antingen är det registerfel eller cpgpu eller en ny feature. Prova klicka runt i menyfältet till höger, högerklicka menyraden, ställ in så startmenyn gömmer sig och se vad som händer. Kolla vad som fungerar som det ska och prova dig fram tills du kan identifiera felet.
Hur ställer man in så att startmenyn gömmer sig?

Jag har en skärmbild över en inställning som finns vid högerklicka på startmenyn
som lät relaterad, men tror inte "visa fönster" har med saken att göra efter
att ha testat alla 3 alternativen https://imgbox.com/ObIMdVXV

Det här hjälpte inte heller
Citat:
google: windows 7 restore start menu

Right-click on the taskbar.
Click "Properties."
Click on the "Start Menu" tab.
Click the "Customize" button.
Click "Use Default Settings" and click "OK" to restore your task bar and "Start" menu back to their original default settings.

Citera
2023-04-22, 01:04
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
varför har du minimerat alla fönster när du tagit bilden? är väl bara att stänga alla öppna fönster och börja om? då allt går under explorer.exe, jävligt löjlig fråga, något gör så det krachar, kolla eventloggen vad som strular
Jag testade nu detta, men det gick inte

Här är en tydligare bild över problemet https://imgbox.com/Z9t5X4mH
ser du mapparna ligger dubbla & bygger på bredden om jag har 2 mappar öppna men ackumulerar
innanför gula mappen

Tyvärr så ser det inte ut så, utan allihopa öppna objektav skilda kategorier aggregerade ovanför starmenyn på rad!
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-22 kl. 01:12.
Citera
2023-04-22, 05:52
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Jag testade nu detta, men det gick inte

Här är en tydligare bild över problemet https://imgbox.com/Z9t5X4mH
ser du mapparna ligger dubbla & bygger på bredden om jag har 2 mappar öppna men ackumulerar
innanför gula mappen

Tyvärr så ser det inte ut så, utan allihopa öppna objektav skilda kategorier aggregerade ovanför starmenyn på rad!

tydligare. ha, man kan bara oja sig, två ikoner syns. dessutom smått. hör talas om magnifier, inbyggt program. men ett utrag ur eventloggen för applikationer, begränsa utdraget till ett par dagar och klistra in om du inte vill skylta med din barnporr.

uppdatera alla drivisar, graffa mm, se till att alla uppdateringar för windows är körda, rensa snabbstart i explorer. det går inte att hjälpa dig mer, tips som andra föreslagit är att uppgradera operativet till ett som får uppdateringar. alla som sitter och kör med gammalt skit borde stenas, de är dessa som är med i de flesta ddos-attacker.
Citera
2023-04-22, 09:31
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Hur ställer man in så att startmenyn gömmer sig?

Jag har en skärmbild över en inställning som finns vid högerklicka på startmenyn
som lät relaterad, men tror inte "visa fönster" har med saken att göra efter
att ha testat alla 3 alternativen https://imgbox.com/ObIMdVXV

Det här hjälpte inte heller
Klicka på kanten av aktivitetsfältet och dra neråt, markören bör ändra sig om du träffat.
Sedan låser du aktivitetsfältet.
Högerklicka aktivitetsfältet och tryck egenskaper. Ändra inställningen Knappar i aktivitetsfältet till gruppera alltid eller hur du nu vill ha det. I den menyn kan du också välja att dölja aktivitetsfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in