2023-04-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo. Jag har inga siffror på landsbygderna så jag hoppade bara över det. De flesta i oblastet i Kherson är under rysk kontroll. Där är säkert några ytterligare som bor runt Kupiansk m m men det området är det mest obefolkade i Ukraina.
Bodde dessutom 130000 i området runt Kupiansk om du nu undrar
Citera
2023-04-21, 16:48
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Gissar att det är dessa skönheterna:

https://www.youtube.com/watch?v=_PWJ97KcnmA

Tyskt stål, närapå omöjligt för drönare att komma undan. Och allt annat ryssarna kan få för sig att flyga med.
Schysta grejer! Flera på väg dessutom.

Dessa är säkert orsaken till att de flesta iranska moppedrönare skjuts ner.

Det finns mer på YT om dessa tyska wunderwaffen.
Citera
2023-04-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
När sa jag att det var bra eller dåligt?
Ukraina valde att agera som att hot och blir behandlade som sådana, det var ett dåligt steg från Kiev regimen, men tänk om regimen i Kiev ville ha detta kriget? Tänk om dem får betalt från andra som gynnas av en svag Ryssland? Hmmmm någon som tjänat miljarder på att sälja gas och som varit emot Nordstream sedan början.. undrar vem ?

https://www.youtube.com/shorts/f38Q8DEgcv4
Eller tänk om Ryssland suktade efter gastillgångarna i svarta havet... Tänk om....
Citera
2023-04-21, 16:51
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad har Alexander Dugin för filosofier i frågan? Putin inspireras ju av honom.
Hans ideer utgick ifrån att Ryssland var en militär stormakt som ingen kunde stoppa.

Han lär ha fått revidera sina tankar rejält nu då den ryska krigsmakten visade sig vara en tattarcirkus.
Citera
2023-04-21, 16:54
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Jag sa att Ammot håller på att ta slut.
Inte att det har tagit slut eller att det tog slut för 10 mån sedan..
Tror du verkligen att man planerar en storoffensiv om ammunitionen håller på att ta slut?

Endast ryssar skulle agera på det viset. Är du ryss?
Citera
2023-04-21, 16:55
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Det är primärt wagner som krigar i Bakhmut, din pant.
Tidigare ja!
Citera
Medlem
Citat:
När sa jag att det var bra eller dåligt?
Ukraina valde att agera som att hot och blir behandlade som sådana, det var ett dåligt steg från Kiev regimen, men tänk om regimen i Kiev ville ha detta kriget? Tänk om dem får betalt från andra som gynnas av en svag Ryssland? Hmmmm någon som tjänat miljarder på att sälja gas och som varit emot Nordstream sedan början.. undrar vem ?

https://www.youtube.com/shorts/f38Q8DEgcv4

På vilket sätt menar du att "Ukraina valde att agera som att hot"?

Varför känner sig den psykotiske dvärgen i kreml "hotad" för det fall andra länder går med i försvarsallianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som NATO medlem eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, jag har också viss förståelse för de som ser det som ett biståndsprojekt från en rent logisk synvinkel. Om man anser att det är ett eftersträvansvärt mål så ger kriget mening. Som ukrainahjälp är det däremot inte.

Dock anser jag inte att det i sig är eftersträvansvärt.

För det första så ökar vi (Sverige) fientligheten hos Ryssland mot oss, och även mot andra länder som är "team Ukraina". Vi har minskat deras slagstyrka avsevärt på kort sikt. Men eftersom vi har ökat fientligheten så är risken för vår säkerhet bara marginellt förbättrad.

För det andra så är jag skeptisk till att stämpla ryssarna som "eviga fiender". Vi behöver inte älska dem, men på sikt bör målet vara att handla och interagera med dem. Att döda ryssar är inget bra bistånd. Heller inte att döda kineser, döda nordkoreaner, döda iranier, osv.
Det är väl ryssarna själva som måste jobba med sin image och hur de uppfattas.
Just nu uppträder de mer hotfullt än vi någonsin kunde föreställa oss så bollen ligger inte direkt hos oss.
Det går dock att summera att Ryssland under Putins 22 år vid makten inte haft något intresse av att bygga vänskapliga band med Europa eller Sverige. Putins regim har systematiskt kränkt Sveriges luftrum, utfört påverkansoperationer och vid flera tillfällen uttalat sig hotfullt mot Sverige som tjockis-Viktor hotade Sverige om vi går med i Nato.

Dina motiv känns knappast ärliga och genuina. Jag tror få (ingen) köper ditt kvasi-buddistiska synsätt och att vi ska foga oss efter Kremls önskemål.
Citera
2023-04-21, 16:59
Medlem
Snapcounts avatar
Lite nyheter ifrån Ramstein mötet :

Tanks repair hub: Germany, Poland and Ukraine also signed an agreement Friday to set up a hub in Poland to repair the Leopard 2 battle tanks, Germany’s Defense Minister Boris Pistorius told reporters.
Pistorius said that all parties agreed on how to finance it and said that operating the hub could start at the end of May.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-04-21-23/index.html

En liten fingervisning, om när ca. motoffensiven kör igång ?
Citera
2023-04-21, 17:01
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Det visar vilka hycklare ni är.
När västvärlden gör det är det okej men om Ryssland eller någon annan gör det, då jävlar är det oacceptabelt.

?? Nu var inte det här riktat till mig men bara för att vara tydlig så:

När Ryssland begår krigsbrott så är det oacceptabelt.
När andra länder begår krigsbrott så är det också oacceptabelt.

Den retorik som så många av er USA-hatare kör med är att bara för att USA begått illdåd då är det helt i sin ordning att invadera vem som helst, hur som helst. Det fullständigt snedtänkt och låter som en gammal skiva som har hakat upp sig.

Om USA nu är satan inkarnerad så bör ingen annan sträva efter att begå liknande gärningar kan en tycka. Men nej, nej. Om USA en gång gjort något så är det helt i sin ordning för alla att göra vad som helst.
Har ni inget eget moraliskt rättesnöre alls? Om ni utvecklar ett så slipper ni upphöja USA till moralisk överhöghet (för det är ju vad ni gör) genom devisen att "om USA gör det så är det OK".
Citera
2023-04-21, 17:02
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Går att diskutera, Ukraina har varit i krig mot Ryssarna i Ukraina sedan 2014, att Ukraina sedan bjuder inte NATO för militärövningar och har blivit tränade av NATO sedan 2014 är inte direkt en fredsplan.
Du har rätt i att Ryssland redan 2014 startade kriget genom att invadera och annektera Krim samt beväpna separatister i Donbass.

Det var anledningen till att Ukraina började rusta och tog hjälp av instruktörer från Nato.

Menar du att de inte skulle gjort något för att förhindra att Ryssland skulle stjäla mer land fån dom?
Citera
2023-04-21, 17:04
Medlem
Citat:
Går att diskutera, Ukraina har varit i krig mot Ryssarna i Ukraina sedan 2014, att Ukraina sedan bjuder inte NATO för militärövningar och har blivit tränade av NATO sedan 2014 är inte direkt en fredsplan.
Efter att ryssarna invaderade Krim och understödde/startade revolten i Donbas ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in