Skönt att någon annan också reagerar på vad de har kommit fram till.

Så jag har försökt bena ut vad som eventuellt kan menas, utan att ha full koll på hälsoappen:
TR fastslår tidpunkten för mordet till strax efter kl 02:40 och utgår man från den tiden så kommer givetvis M:s toabesök kl 02:43 krocka mitt i ett pågående mord.
02:43 tar M upp mobilen och 48 steg registreras 17 min framåt, fram tills 03:00 då hon skickar sms och mobilen låses automatiskt efter x antal min eller sek. Ingen aktivitet därefter.
M kan ha lämnat mobilen på badrumsgolvet och gått in i köket kl 03:09 när J var tillbaka med maten? (mobilen behöver nödvändigtvis inte följa med överallt och den följde heller inte med ut).
Är det någon som har en invändning mot min tolkning av ovanstående, dvs appens registrering; hojta gärna till och rätta mig!
"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."
Den understrukna texten i TR:s domslut går emot förhören i FUP; se jämförelser nedan:
TR s 31:
"Efter ett tag* gick hon upp igen och hon har för sig att hon mötte Johanna Leshem Jansson när hon var på väg till toaletten igen eftersom hon mådde illa. Hon vet inte vad Johanna Leshem Jansson höll på med men Johanna Leshem Jansson hade på sig sin jeansjacka. Hon har för sig att Johanna Leshem Jansson berättade att grannen tänkt skjutsa henne till McDonalds och frågade henne om hon ville ha något att äta. Hon sa ja till detta och sen gick Johanna Leshem Jansson ner medan hon själv gick på toaletten. Hon hade vid detta tillfälle inte märkt att Johanna Leshem Jansson varit ute i trapphuset och sedan kommit tillbaka. Hon såg inte Tove vid detta tillfälle och Johanna Leshem Jansson sa inget om Tove. Hon tror heller inte att hon frågade Johanna Leshem Jansson om vad som hade hänt med Tove vid det tillfället."
* Efter 02:19 och toabesöket
FUP s 1263:
A: Okej. Eh, kan du minnas när, för vi förstår ju nu då, eh, på den här Johannas berättelse att hon hade en helt annan plan där hon går ut ifrån lägenheten men då möter hon grannen och så hittar hon på det här att hon måste köpa mat till dig den här cheeseburgaren.
M: Nej.
A: Alltså när hon möter grannen så måste hon ju säga någonting så förstår jag det i alla fall och sen åker hon iväg med honom till Mc Donald ́s.
M: Men jag bad ju om mat.
FUP s 1267:
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när Johanna åker till Mc Donald ́s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig när hon är på Mc Donald ́s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
FUP s 1271:
Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
Jag tror att M har blandat ihop första och andra gången J lämnar lgh; hon möter J i hallen, säger att hon är hungrig, J går ner och det är här jag vill mena att M går tillbaka till sängen för att hämta sin mobil; alltså kl 02:43. Enligt grannen pratar han och J 2-3 min, enligt J två min.
J går därefter upp och hämtar sin mobil, lämnar bilnycklar, säger till M att grannen skjutsar henne istället; på väg till Donken kl 02:47.