2023-04-21, 11:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är några fler än jag som ser saken som jag uttryckt den. Min uppfattning är alltså inte helt hemslöjdad. Styrkeförhållandena som råder är förstås till Rysslands fördel vilket mycket tidigt borde ha lett till en överenskommelse utifrån dessa styrkeförhållanden. Att striderna fortsätter till stort elände för den ukrainska befolkningen, kommer sig helt enkelt av att natostaterna förespeglar den ukrainska ledningen att det finns något att hämta med fortsatta strider. Att det finns något att vinna för Ukraina med fortsatta strider är en vanlig uppfattning i tråden, men frågan är ju vad som blir kvar. Säkert finns det några som har något att vinna, men knappast sett till de offer som befolkningen fått göra.
Enligt dig är det aldrig värt att försvara sitt land. Så utifrån det kan det aldrig ha varit värt att Ryssland försvarade sig mot Hitler eller att Sverige och Finland försvarat sig mot Ryssland. Det bästa hade varit att bara låta Ryssarna eller nazisterna att ta allt de vill ha enligt dig. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2023-04-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du "glömde" offerkoftan Rysslands del i den ogenomtänkta invasionen

Självklart har Ryssland ett ansvar för konflikten. Man får dock ha förståelse för hur militärer agerar och reser ragg om de anser sig ha skäl därtill. Jag tror att Nato & medlöpare tänkte sig att Ryssland inte skulle våga sig på ett krig pga Nato´s (USAs) inträde på scenen och där fick dom fel vilket nu ukrainska folket tvingas leva med.
Citera
2023-04-21, 12:05
Medlem
Citat:
Det är några fler än jag som ser saken som jag uttryckt den. Min uppfattning är alltså inte helt hemslöjdad. Styrkeförhållandena som råder är förstås till Rysslands fördel vilket mycket tidigt borde ha lett till en överenskommelse utifrån dessa styrkeförhållanden. Att striderna fortsätter till stort elände för den ukrainska befolkningen, kommer sig helt enkelt av att natostaterna förespeglar den ukrainska ledningen att det finns något att hämta med fortsatta strider. Att det finns något att vinna för Ukraina med fortsatta strider är en vanlig uppfattning i tråden, men frågan är ju vad som blir kvar. Säkert finns det några som har något att vinna, men knappast sett till de offer som befolkningen fått göra.

Återigen så är det dina åsikter som speglas ovan. Men nu kanske Ukrainarna tycker annorlunda, så vad är din åsikt värd då?
Citera
2023-04-21, 12:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Enligt dig är det aldrig värt att försvara sitt land. Så utifrån det kan det aldrig ha varit värt att Ryssland försvarade sig mot Hitler eller att Sverige och Finland försvarat sig mot Ryssland. Det bästa hade varit att bara låta Ryssarna eller nazisterna att ta allt de vill ha enligt dig. Är det korrekt uppfattat?

Nej. Inte korrekt uppfattat. Men det är ingen ide att slåss i en strid man omöjligen har utsikter att vinna. Vad man politiskt vill uppnå måste alltid anpassas till de styrkeförhållanden som är inblandade. Jag skulle exempelvis aldrig vilja skicka mina barn eller vänner till utsiktslösa strider, men jag skulle gärna ställa mig vid deras sida för att försvara den plats där jag bor, vilket absolut inte betyder att jag skulle ställa upp på något av de upptåg USA och Nato legat bakom de senaste decennierna.
Citera
2023-04-21, 12:09
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Sjukt att man blir helt påhoppad på forumet för att man våga ställa kritiska frågor och inte vill bli indragen i ett tredje världskrig. Finns det inget med vett här inne?

Varför hejar ni på ett tredje världskrig? Det är för fan inte värt det.
Det är ingen som hejar på ett tredje världskrig, det är bara du som svamlar om detta.

Vi andra vill bara att Ryssland ska ut ur Ukraina!
Citera
2023-04-21, 12:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Självklart har man rätt att försvara sitt land. Dock inte till varje pris. I 🇨🇺-krisen löste man det med förhandlingar i sista stund med ömsesidiga avkall istället för världskrig och kärnvapen. Men jag vet inte hur det skall gå till. Dock är kärnvapenkrig det sista någon vill uppleva.
Citera
2023-04-21, 12:11
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
En signal för direkt konflikt med Nato som kan innebära kärnvapen? Är det en bra idé? Men det finns ju vissa hemliga krafter som vill gärna se ett nytt världskrig eftersom de tjänar stora pengar på det.
Är det Vladimir "massmördaren" Putin som ska överta titeln som älskad in i det sista ? Parallellerna mellan Putin - Hitlers våldsamma invasioner och mördande är oemotståndliga inte sant?
Citat:
Han var verkligen ingen tyrann. Han var älskad av sitt folk ända in i det sista.
(FB) Var Adolf Hitler verkligen så ond?
Citera
2023-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Nej. Inte korrekt uppfattat. Men det är ingen ide att slåss i en strid man omöjligen har utsikter att vinna. Vad man politiskt vill uppnå måste alltid anpassas till de styrkeförhållanden som är inblandade. Jag skulle exempelvis aldrig vilja skicka mina barn eller vänner till utsiktslösa strider, men jag skulle gärna ställa mig vid deras sida för att försvara den plats där jag bor, vilket absolut inte betyder att jag skulle ställa upp på något av de upptåg USA och Nato legat bakom de senaste decennierna.

Och vem ska bedöma det? Sannolikt inte du eller någon annan här inne utan i detta fall lämna det till Ukraina att bestämma.
Citera
2023-04-21, 12:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen så är det dina åsikter som speglas ovan. Men nu kanske Ukrainarna tycker annorlunda, så vad är din åsikt värd då?

Vad menar du? Att åsikter som speglar Ukrainska uppfattningar skulle göra min uppfattning mindre värd? Om de vill gå i döden utan utsikter så kan de ju göra det så länge det inte berör mig. Det är bara sorgligt det hela och på sätt och vis är vi ju delaktiga i att hålla igång striderna genom att skicka dit vapen.
Citera
2023-04-21, 12:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Ap-Kung
Du menar när de hade hotet om att tillbringa resten av livet i Gulag eller att inte lyckas hitta något jobb eller få någon hjälp om de bestämde sig för att inte vilja ha ett kommunistiskt styre?

Kommunismen har inte direkt så mycket med denna konflikt att göra utan från rysk sida är det mer delar ur slavinismen som trycker på!
Citera
2023-04-21, 12:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men nu menar du att om du var Ukrainare, skulle du inte ställa dig på dina barns sida och försvara den plats där du bor.

Du har liksom någon oförmåga att sätta dig in i andras situation. I Finlands krig mot Ryssland eller under Tyskarnas anfall på Ryssland, så var styrkeförhållandena helt klart till de anfallandes sida, så då måste du menar att det inte skulle ha försvarat sig ändå. Dina argument håller helt enkelt inte. Du kommer med olika argument, men där slutsatsen alltid blir att det Ryssland gör är rätt och allt vad andra gör är fel. Det är det du vill komma fram till, på något sätt som inte riktigt håller ihop.
Citera
2023-04-21, 12:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vad jag vet så har Nato aldrig utkämpat några krig. Eftersom det är en defensiv organisation så sker det bara om någon anfaller. Vilket aldrig skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in