2023-04-20, 21:46
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ukraina skär då av krim som blir omöjligt för Ryssland och försvara och dom måste då ge upp krim. Antagligen överlever inte putin ett sånt nedelag.
Det finns mycket som tyder på att Ukraina kommer lyckas bara dom framgångar dom redan haft tyder på det och ryska förband är för tunt utspridda. Ukraina sätter in stora mängder trupp på mindre yta och är lokalt helt överlägsen då. I helgen har dom antagligen brutit igenom dom ryska försvarlinjerna och då måste Ryssland retirera annars blir dom omringade. Många ryssar kommer ochså ge upp nu.
Men man vet aldrig hur det går men Ukraina kommer antagligen lyckas och det kommer gå fort.

Ryssland har ju hållit Krim i åtta år utan landbryggan. Det finns flygplatser och hamnar även om man skulle ta sönder bron.

Vilka framgångar är det du talar om? Som jag förstått det hela så har de ukrainska styrkorna inte någon gång brutit igenom försvarslinjerna. I Kharkov retirerade ryska styrkor från svagt befästa positioner, och i Kherson så retirerade ryssarna ganska så ordnat för att få en försvarslinje som var enklare att försvara.

I stora drag har ryssarna brakat på med artilleri mot befästa ställningar med överlägsen eldkraft. Om nu de ukrainska styrkorna ska ta mark så blir de ju väldigt sårbara i förflyttningarna och kanske ännu mer nu är tidigare nu när ryssarna börjar flyga, vilket i sig verkar betyda att luftvärnet är försvagat. Så mycket man nu snackat om motoffensiven så tror jag inte att den går att ställa in även om förutsättningarna är dåliga.
Citera
2023-04-20, 21:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Ny nsfw från "K2" ute om det inte postats tidigare, ny papphammarstöt signerad Wagner/Kreml, ny serie i bryggning vad det verkar - "Cyclops".

https://www.youtube.com/watch?v=_VnDa8GWKKU

För dig som önskar oblurrat är det telegramkanalen som gäller.

Får det till att artilleri/mortars åt upp hela sällskapet (?) utom snubben längst fram som tog till dojan efter allt lönlöst krypande.
Citera
2023-04-20, 21:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det mesta jag snappat upp talar mot Ukraina. Det rör förluster av manskap och material som är svårt att ersätta och att ryssarna har mer av båda dessa resurser. Det är liksom ingen idé att föra resonemang utifrån min ståndpunkt i denna tråd även om jag är ganska så övertygad om hur saken ligger till, eftersom att det bedöms som misstänkt och en massa andra konstiga saker om man helt enkelt försöker att göra en kall bedömning av sakförhållandena. Jag ställde frågorna helt enkelt för att någon kanske kunde reda ut vad som verkligen talar i Ukrainas favör och vad som sedan är steg två om man lyckas ta en bit land.

Varför skulle de ta sig till azovska sjön ? Det behövs inte i ett initialt skede . Helt onödigt faktiskt . Titta på kartan en gång till Ryssland är som en rälsbuss och utan räls blir det lastbil och utan lastbil blir det hästar och utan hästar blir det människor . Fast nu förklarade du gåtan med de 3000 hästarna Ryssland rekvirerade .
Citera
2023-04-20, 21:56
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur kommer U till krimbron - U har långt dit i avstånd - om ryssarna har den kvar kan de fylla på med hur många som helst.
Orka med er skit, " fylla på med hur många som helst.."
Tror korken det står miljoner ryzzar stridsberedda vid gränsen?
Dom får ju inte dugligt folk till den stolta
( sic) ryzka armén och vågar inte mobilisera , för då riskerar man uppror.
Citera
2023-04-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur kommer U till krimbron - U har långt dit i avstånd - om ryssarna har den kvar kan de fylla på med hur många som helst.

Fylla på med vadå? rostiga gamla vapen och sura krimbor, pansar som stått ute i väder och vind i 50-100år, det funkar inte så. Ukraina kan ställa ett 2-3 par Leo2 vid bron så kan ni Ryssar skjuta er trötta meddans dom tar en fika i vagnen.
Citera
2023-04-20, 22:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ja det blir ju bra, många som vill ha svensk trupp på plats längst fram i Bakhmut.
Att döma av kommentarer på Twitter och i denna tråd blir det inga problem att hitta frivilliga.

Filma gärna och lägg upp i denna tråd så får vi som tyvärr inte kan följa med följa er.

Nu är jag nästan benägen att tro att du ljuger. Ljuger du?
Eller kan länka/citera de här i tråden som anmält sig för att åka och kriga!
Citera
2023-04-20, 22:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad händer? Vilken är ställningen? Hur lång tid är det kvar till den ukrainska motoffensiven? Finns det ens en möjlighet att ställa in motoffensiven, även om de ukrainska styrkorna inte är tillräckligt förberedda, med tanke på hur mycket snack det varit om saken? Och även om de ukrainska styrkorna lyckas ta sig mot den Azovska sjön, vilket verkar planen. Vad händer sen?

Alltså på riktigt. Utan önsketänkande.

Jag vet att jag kanske är tråkig, men jag tycker inte mycket talar för att den förväntade motoffensiven kommer att bli någon större succé för Ukraina, även om styrkorna lyckas återta en del land. Det kommer kosta i liv och materiel och leda till ett ännu svagare Ukraina som följaktligen kommer ha ännu svårare att hålla försvarslinjerna, var de nu hamnar.
Förresten Arnstad, hur gick det med den ryska vinteroffensiven? Och hur gick det med ett förfruset Europa? Börjar inte vintern ta slut? Själv har jag sommardäcken på!
Senast redigerad av Enterprise 2023-04-20 kl. 22:06.
Citera
2023-04-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ryssland har ju hållit Krim i åtta år utan landbryggan. Det finns flygplatser och hamnar även om man skulle ta sönder bron.

Vilka framgångar är det du talar om? Som jag förstått det hela så har de ukrainska styrkorna inte någon gång brutit igenom försvarslinjerna. I Kharkov retirerade ryska styrkor från svagt befästa positioner, och i Kherson så retirerade ryssarna ganska så ordnat för att få en försvarslinje som var enklare att försvara.

I stora drag har ryssarna brakat på med artilleri mot befästa ställningar med överlägsen eldkraft. Om nu de ukrainska styrkorna ska ta mark så blir de ju väldigt sårbara i förflyttningarna och kanske ännu mer nu är tidigare nu när ryssarna börjar flyga, vilket i sig verkar betyda att luftvärnet är försvagat. Så mycket man nu snackat om motoffensiven så tror jag inte att den går att ställa in även om förutsättningarna är dåliga.

Artilleri är fortfarande inte något som har ett dugg att göra med varken avans eller vinst i krig att göra år 2023. För fan rent ut sagt. Det hade det inte ens i mina grönklädda dagar. Artilleri är och kommer för evigt att vara understöd för resten. 4th rejoice for a call. Allt annat är bara en vansinnig ide byggd på outvecklad dumhet. Oavsett om det sker i Ukraina just nu eller inte. Sådan dumhet leder inte till varken vunnet eller försvunnet mål. Inget annat än dumdristigt beteende som självklart inte har ett dugg att göra med målmedveten strid. Att vara offensiv med defensiva järnrör har inte lett till någonting mer än just så de senaste 60 åren. Att du sitter och hävdar att "överlägsenhet" i mängden apor bakom en kanon skulle tala för att Ukraina inte skulle företaga sig en offensiv talar inte för något annat än att du faktiskt inte har en jävla susning om stridsverkan som idag
Citera
2023-04-20, 22:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Artilleri är fortfarande inte något som har ett dugg att göra med varken avans eller vinst i krig att göra år 2023. För fan rent ut sagt. Det hade det inte ens i mina grönklädda dagar. Artilleri är och kommer för evigt att vara understöd för resten. 4th rejoice for a call. Allt annat är bara en vansinnig ide byggd på outvecklad dumhet. Oavsett om det sker i Ukraina just nu eller inte. Sådan dumhet leder inte till varken vunnet eller försvunnet mål. Inget annat än dumdristigt beteende som självklart inte har ett dugg att göra med målmedveten strid. Att vara offensiv med defensiva järnrör har inte lett till någonting mer än just så de senaste 60 åren. Att du sitter och hävdar att "överlägsenhet" i mängden apor bakom en kanon skulle tala för att Ukraina inte skulle företaga sig en offensiv talar inte för något annat än att du faktiskt inte har en jävla susning om stridsverkan som idag

Tack för att du svarar, men saken klarnar inte av innehållet. Artilleriet är alltså närmast betydelselöst i detta krig.
Citera
2023-04-20, 22:08
Medlem
Citat:
Det mesta jag snappat upp talar mot Ukraina. Det rör förluster av manskap och material som är svårt att ersätta och att ryssarna har mer av båda dessa resurser. Det är liksom ingen idé att föra resonemang utifrån min ståndpunkt i denna tråd även om jag är ganska så övertygad om hur saken ligger till, eftersom att det bedöms som misstänkt och en massa andra konstiga saker om man helt enkelt försöker att göra en kall bedömning av sakförhållandena. Jag ställde frågorna helt enkelt för att någon kanske kunde reda ut vad som verkligen talar i Ukrainas favör och vad som sedan är steg två om man lyckas ta en bit land.

Just att Ukraina återigen klarar av att återta mark. Inte som Ryssland gör, kämpar om varje stad och förvandlar dom till ruiner.

När Ukraina skär på djupet så rämnar försvarslinjer av sig självt. Ryska trupper tvingas retirera annars blir dom avskurna. Ungefär vad som hände vid Izium och Kupiansk var det väl. Just dessa frivilliga reträtter är godsaker istället för ett evigt malande typ Bakhmut.

Ukranska offensiver slår mot den ryska moralen. Visserligen kommer Rysslands propagandakanaler att ständigt mala om att Ukraina förlorade 500 man här och 200 stridsvagnar där men när man tvingas retirera kryper sanningen in på bara skinnet på både politiker i Ryssland och militärledningen. Solonyov show och Skarabeyeva talkshow blir inga muntra program.
Det är ändå fortfarande väldigt lite blame-game.

Sista ryska triumfkortet blir att skylla tillbortakommandena på NATO....viktigt att finna en fiende och glömma vem som beslöt att invadera.
Citera
2023-04-20, 22:15
Medlem
Citat:
Tack för att du svarar, men saken klarnar inte av innehållet. Artilleriet är alltså närmast betydelselöst i detta krig.
Du skulle ju svara mig och andra som du direkt menar på vara felaktiga i våra åsikter genom att beskriva DIN anledning till övertygelse om hur det kommer sig att Ukraina INTE kommer komma till offensiv. Mitt inlägg om artilleri var bara en mellanlandning om verkligheten medans jag väntar på ditt andra svar
Citera
2023-04-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ja. och det har varit betydelselöst för de krigen vi genomfört de senaste 40 åren.Bra understöd ja, och det tackar vi dem för, men där slutar det. Men nu var det ju inte det jag frågade dig om eftersom att jag redan visste att du har lika mycket koll på artilleri som någon annan form utav pang pang ( i din mening)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in