Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag har aldrig använt ordet "skuld". Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer, om det skulle vara samma sak som att ge dem "skulden" om de inte tar åt sig av råden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Lisa Holm-fallet var ju ännu värre, eftersom våldet riktades mot en helt främmande ung flicka, som inte på något sätt frivilligt gett sig i lag med gärningsmannen.
Du berättar i nån sorts "vi-form" om att förebygga.
Vem det nu är. Du och Solglittret?
Lisas öde var fruktansvärt och i huvudsak det plågsamma ett aber till sexualsadist utsatte henne för med rep och silvertejp.
Lika äcklig som Madsen på den fronten.
Detta du skrev nu gör att du kvalar in direkt på sekundär viktimisering.
En stereotyp syn på det brottsofferstatus som direktkvalificerar dig bak till 70-talet inom viktimologi.
Att vissa offer gör sig mer förtjänta av våld än andra dvs versus det ideala brottsoffret som ett överfallsmord (spaning) med okänd förövare.
Kvinnor eller män som utsätts för
våld i nära relation får således inte samma status.
Troligtvis inte uteliggaren heller.
Du pratar som sagt i nån sorts "vi-form" om att förebygga.
Det enda som sker, snarare än prevention, är att det är totalt kontraproduktivt..
Det skambelägger.
Måtte det synsättet aldrig nånsin få fäste inom varken rättsväsendet, polismyndighet, det social eller vård.
Det vill säga gentemot en hjälpsökande som äntligen öht törs be om hjälp.
Det är nämligen att göra skillnad på människor som kommit skada. Nåt som inte på vilkors vis får förekomma mot målsägande eller patienter.
Den som är problemet är förövaren.
Det är mannen som groomar som psykopat.
Det är skenheliga ormar i kostym som går hem och avreagerar sig på partnern.
Att gubbjävlar som är dubbelt så starka inte har kvinnor som punch bag.
Att DE tar ansvar.
Det gäller även skeva kärringar som lyckas dominera män tills deras forna jag är ett minne blott.
Där ska samhällsupplysningen ligga, helst tidigt i skolan.
Om vad våld i relationer innebär.
Om faran med normaliseringsprocessen, om våldscirkeln.
Om vad det finns för hjälp.
Vi andra ska ge fan i att sitta i elfenbenstorn och vara fördömande.
Jag undrar om du ens begriper hur långt inne det sitter att öht öppna upp. Dels skam, dels rädsla för förövaren. Lotta beskrev både ock.
Det är jävligt märkligt att psykopaten MJs handlingar är så sekundära i din hjärna.
Att du älskar att vältra dig i att angripa offer.
Ser att du ivrigt läst obduktionsutlåtande.
Hur FAN kan du sitta och fokuserar på könshår bland alla vidriga skador han åsamkat Lotta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Läste du obduktionsprotokollet? Det var aha-upplevelser hela tiden: jaha hon hade rakat könshår... och DÄR ja, hon hade silikonimplantat i brösten... och i naveln *gäsp* hade hon piercings... Bara sådana saker definierar ju vilken typ av kvinna hon var!
Nej. Det definierar vilken typ du är.